نسخه چاپی

ایران به تعهدات خود در توافقنامه موقت هسته‌ای پایبند است

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارش اخیر خود به اعضاء ضمن اشاره به پایبندی كشورمان به تعهداتی كه بر اساس توافقنامه موقتی ژنو پذیرفته از تأخیر اعلام شده در ساخت تأسیسات اكسیده كردن اورانیوم ۲۰ درصدی خبر داد.

به گزارش نما به نقل از رویترز؛ آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارشی اعلام کرد که ایران به تعهداتش بر اساس توافقنامه موقت هسته‌ای با قدرت‌های جهانی پایبند است اما هنوز باید تأسیساتی را که برای کامل کردن این توافق شش ماهه لازم است، ایجاد کند.
این تأسیسات به منظور تبدیل گاز اورانیوم با غنای پایین به اکسیدی که قابلیت اشاعه هسته‌ای ندارد، طراحی شده است. تأخیر در ساخت این تأسیسات بدین معنا است که ذخایر گاز اورانیوم با غنای پایین ایران هم‌اکنون در حال افزایش است زیرا تولید این ماده متوقف نشده است.
در این گزارش محرمانه که هر ماه یکبار توسط آژانس به اعضاء ارائه شده گفته شده که ایران طی نامه‌ای در روز دوشنبه به آژانس اطلاع داده که این تأسیسات تبدیل پس از 9 آوریل راه‌اندازی خواهد شد.
یکی از دیپلمات‌های مستقر در وین اعلام داشت: "ایران ظاهرا به تمام تعهدات خود بر اساس توافقنامه عمل می‌کند. با این حال، این فرآیندی پویا است و هر ماه به دقت مورد بازبینی قرار خواهد گرفت."
در گزارش روز گذشته (پنج‌شنبه) آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام شده است که از زمان اجرایی شدن توافقنامه موقتی در 20 ژانویه، ایران اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی تولید نکرده است. ایران همچنین ذخایر اورانیوم 20 درصد را کاهش داده و تأسیسات سایت‌های غنی‌سازی فردو و نطنز و نیز رآکتور تحقیقاتی اراک "پیشرفتی نداشته‌اند."

۱۳۹۳/۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...