نسخه چاپی

وزیر بهداشت:

هزینه درمان ایرانیان ۱۵ درصد كاهش می‌یابد

وزیر بهداشت با اعلام ۹ بسته سلامت، از كاهش ۱۵درصدی هزینه درمان ایرانیان در سال ۹۳ خبر داد و گفت: پوشش داروهای نازایی بیشتر می‌شود، بیماران دیگر نباید به دلیل هزینه‌های كمرشكن درمان، فقیر شوند. اورژانس هوایی كشور نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سید حسن هاشمی با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» درباره آخرین وضعیت سلامت کشور اظهار داشت: بنده اگر بخواهم عملکردی از وضعیت چند ماه گذشته درباره سلامت کشور عنوان کنم باید به این مطلب توجه کرد که در شروع کار دولت معضل کمبود دارو بسیار عیان بود، که دولت در این زمینه یک هزار و ۸۶۰ میلیارد برای دارو اختصاص داد تا توانستیم آرامش را به بازار دارو برگردانیم و قول داده بودیم قبل از پایان سال این کار را انجام دهیم که فکر می‌کنم زودتر از موعد این آرامش به بازار دارو برگشت، به طوریکه تمام داروها از گمرک ترخیص شد و برخی اقلام دارویی نیز تا دو سال آینده ذخیره مناسبی برای آن وجود دارد.

در ۶ ماهه نخست سال ۹۳ واردات دارو کمتر می‌شود

وی در ادامه افزود: امیدواریم در ۶ ماهه نخست سال ۹۳ نیز واردات دارویی کمتر شود و بتوانیم در راستای اقتصاد مقاومتی برنامه‌های وزارت بهداشت را به سمت تولید داخل و خودکفایی پیش ببریم. در این زمینه برخی قیمت‌های دارو به سال ۹۱ برگشت ولی هنوز بیماران روانپریش، صعب‌العلاج و برخی بیماری‌های دیگر هزینه‌های دارویی آنها برای اقشار آسیب‌پذیر بالا است و می‌طلبد مجلس و دولت کمک بیشتری کنند.

خشت اول، برای برداشتن مشکلات سلامت توسط رهبری

هاشمی تصریح کرد: برای برطرف کردن این مشکلات خشت اول را رهبر معظم انقلاب برداشتند زیرا در جلسات خصوصی که با وی داریم ایشان تاکید می‌کنند که سلامت باید در اولویت قرار گیرد. بنده نیز به عنوان یک شهروند افتخار می‌کنم که رئیس جمهور کشور در زمینه سلامت اطلاعات خوبی دارد و به ما کمک می‌کند. بر این اساس در هیئت دولت همه وزرا تقاضاهایی دارند ولی رئیس جمهور از اول شروع فعالیت دولت سلامت را در اولویت فعالیت‌ها قرار داد.

تعطیلی دو هفتگی آمریکا به دلیل بیمه‌ها

وزیر بهداشت گفت: بحث سلامت نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان پیچیده و مهم است مثلا در قرن ۲۱ در آمریکا دو هفته این کشور به دلیل مباحث بیمه‌ای تعطیل می‌شود. کشورهای اروپایی، افریقایی و‌آسیایی نیز یک نظام سلامت برتر برجسته ندارند هر کدام معضلات و گرفتاری‌های خاص خودشان را دارند.

وی اظهار داشت: سلامت همیشه در اولویت‌های ۹ و ۱۰ دولت‌ها بود ولی خوشبختانه در این دولت به اولویت‌های نخست و دوم تبدیل شده است زیرا سلامت حق مردم است و در قانون اساسی نیز به آن قید شده است، خوشبختانه به جز بدهی‌های ۳،۴ ماه اخیر بدهی‌های دیگر را پرداخت کرده‌ایم که مجلس و وزرای دولت در این زمینه به ما کمک کرده‌اند. به طور مثال تاکنون سابقه نداشته است که پرداختی‌های داروخانه‌ها به بروز شود و در این راستا ۸۰۰ میلیارد پرداختی داشتیم.

خبرهای خوش درباره تولید واکسن و دارو

هاشمی با اشاره به اینکه در یکی دو سال آینده خبرهای خوشی در راستای تولید واکسن و دارو خواهیم داشت عنوان کرد: ما در ماه‌های گذشته آسیب‌شناسی حوزه سلامت را انجام دادیم هفت ماه از این زمان گذشته است و دیگر دوره صحبت کردن نیست و باید عمل کرد.

تغییرات گسترده در وزارت بهداشت سیاسی نبود

وی درباره تغییرات گسترده وزارت بهداشت به عنوان دومین وزارتخانه‌ای که در دولت یازدهم تغییرات بسیاری داشته است و آیا این تغییرات سیاسی بوده است عنوان کرد: گستردگی وزارت بهداشت و واحدهای تابعه آن بسیار است ما حدود ۶۰ دانشگاه، دانشکده و بیمارستان‌های زیادی داریم، در مدیریت نباید رودربایستی داشت باید آن را کنار گذاشت باید پاسخگو بود بنابراین ایجاب می‌کند که افرادی که توانمند و پیشرو هستند چرخه مدیریت را برعهده بگیرند بنابراین تغییر این مدیران به نظر من ایرادی ندارد و ما باید از جوان‌ترها بیشتر استفاده کنیم و این را نیز بدانید که در وزارت بهداشت زیاد کسی مشتاق نیست که مدیریتی را برعهده بگیرد چون کار در وزارت بهداشت سخت است.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به عنوان متولی اصلی حوزه سلامت مهمترین برنامه‌های شما در سال ۹۳ چه خواهد بود بیان داشت: بهداشت مقدم بر درمان است یکی از وظایف ما پیشگیری و ارتقاء بهداشت است. مثلاً رئیس جمهور در بازدیدی که از بیمارستان امام خمینی (ره) داشتند مشاهده کردند که بسیاری از بستری‌ها را می‌توان جلوگیری کرد چون دلیل آن سکته، فشار خون و افزایش وزن بود بنابراین برنامه دولت ارتقاء بهداشت و توانمندی مردم خواهد بود.

شبکه روستایی کشور فرسوده است/نیاز به بازسازی

وزیر بهداشت ادامه داد: در سه دهه گذشته شبکه روستایی ایجاد شد که امروز فرسوده است و به بازسازی احتیاج دارد و یا اینکه بیماری‌های واگیر به بیماری‌های غیر واگیر تغییر کرده است و ما نیز باید آموزش‌هایمان را در این راستا ارتقاء دهیم، حاشیه شهرها تقریبا خبری از مراکز بهداشتی نیست که بر این اساس بسته‌ای پیش‌بینی کرده‌ایم که تا در دو سال آینده با اقبال مردم تامین مالی و ایجاد تولیت وزارت بهداشت بتواند یک شبکه یکپارچه بهداشت را ایجاد کند.

هاشمی ادامه داد: ما واقعاً نمی‌توانیم کشور را در حوزه سلامت اداره کنیم مگر اینکه به پیشگیری اهمیت دهیم. زیرا درمان گران است، هر روز یک دارو و دستگاه جدید به بازار می‌آید و رشته‌های فوق تخصصی روز به روز بیشتر می‌شوند درآمد وزارت بهداشت نیز معلوم است. بنابراین رسانه‌ها نقش مهمی در توانمندسازی مردم دارند. البته می‌دانم که رسانه ملی روزانه ۳۰ ساعت برنامه سلامت تولید می‌کند ولی باید این برنامه‌ها به سمتی پیش رود که مردم توانمند شوند. البته مردم امروز بیشتر به ورزش و سلامت اهمیت می‌دهند.

وزیر بهداشت:‌ چرا می‌گویند درمان چاه «ول» است؟

وزیر بهداشت بیان داشت: مردم نمی‌پذیرند که ما کاری را انجام دهیم و ۲ سال بعد نتیجه آن را مشاهده کنیم شاید ما تا آن موقع نباشیم. باید اثرات فعالیت‌هایمان را مردم در ۲، ۳ ماه آینده ببینند البته این مبحث به استقبال مردم اهمیت دارد زیرا جدا از اعتبارات که باید درست هزینه شود در این دولت ابتکاراتی نهادینه خواهد شد. متاسفانه همیشه عنوان می‌شد که سلامت یک چاه ول است که حتی همکارانمان نیز این مسئله را عنوان می‌کردند ولی امیدواریم بتوانیم با تامین منابع مالی مناسب خدمات شایسته‌ای را به مردم ارائه دهیم. البته مردم منتظر تحولات‌ آنچنانی نباشند. رئیس جمهور قول دادند که ۱۰ درصد از هزینه‌های درمانی مردم کاهش یابد که امیدواریم این مسئله محقق شود.

اتاق‌های بیمارستانها با ۶ تخت باید جمع شود

هاشمی درباره مسئله اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها عنوان کرد: به هر حال کشور باید ساخته شود و ساخته شدن یک کشور نیاز به فداکاری دارد چطور انقلاب کردیم و جنگ اداره شد با همین فداکاری‌ها این کار صورت پذیرفت. باید آنهایی که نیازمند به یارانه هستند آن را دریافت کنند و باید این مسئله به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. ما در روستاها و مناطق محروم و حاشیه شهرها در حوزه سلامت واقعا مشکل داریم بنابراین کسانی که به این ۴۵ هزار تومان نیاز ندارند بهتر است آن را دریافت نکنند و حتی در قالب خیرین سلامت به مردم و بیماران نیازمند کمک کنند تا کی باید در بیمارستانی مانند امام خمینی (ره) یک اتاق دارای ۶ تخت باشد و بیماران کنار هم قرار گیرند. کمبودهای دیگری نیز داریم که باید خودمان آنها را برطرف کنیم.

نمایندگان مجلس منطقه ای فکر نکنند

وزیر بهداشت گفت: مثلا در هر استانی یک بیمارستان امام وجود دارد و واقعاً این بیمارستان‌ها حیف است. متاسفانه یک مقداری به حوزه سلامت در دولت‌های گذشته کم‌لطفی شد که امیدواریم جبران شود. نمایندگان مجلس نیز به این مقولات حساسیت دارند و می‌دانند که بیشتر نمایندگان ملی فکر می‌کنند و منطقه‌ای فکر نمی‌کنند.

وی درباره پرداخت یارانه‌ها و هزینه‌کرد آن در حوزه سلامت عنوان کرد: دولت در سال ۹۲ برای پرداخت نقدی یارانه‌ها مشکل داشت. ولی توانست ۱۵۰ هزار میلیارد درآمد کسب کند در حالیکه در روزهای نخست صحبت از ۱۱۰ هزار میلیارد بود. خوشبختانه دولت تورم را کنترل کرد و تورم از بالای ۴۰ درصد به ۳۲ درصد کاهش یافت. بنابراین برای ادامه این روند به کمک مردم و دولت برای ارتقاء سلامت نیاز داریم.

پرداخت ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت قطعی است

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پس از ثبت‌نام یارانه‌ها سهم بهداشت و درمان چقدر خواهد بود عنوان کرد: آن رقمی که قطعی شده است ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که ۲ هزار میلیارد آن را از یک جایی اضافه شده است ولی ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد دیگر از ۱۰ درصد یارانه‌ها اختصاص می‌یابد. البته این رقم کف پرداخت است هر چقدر مردم کمک کنند بیشتر می‌توانیم به خانواده‌های بی‌سرپرست و بیمه درمانی و بیکاری کمک کنیم ولی اگر این کمک صورت نپذیرد شاهد مشکلات سال ۹۲ خواهیم بود که دولت به دلیل مشکل در پرداخت یارانه‌ها نمی‌توانست پول طلبکاران که همان تولیدکنندگان بود را بپردازد و کار پیمانکاران زمین می‌ماند.

وزیر بهداشت در توضیح چگونه هزینه کرد اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها در حوزه سلامت گفت: بر این اساس، ۹ بسته در حوزه سلامت تعریف کرده‌ایم که بیشتر آن مربوط به ویزیت و فرانشیز بیماران و بیمه کردن ۵ تا ۶ میلیون نفر از افرادی است که بیمه ندارند مثلا ۵۴۴ میلیارد به این مبحث اختصاص می‌یابد یا اینکه ۹۸۰ میلیارد برای کمک به بیمارانی که هزینه درمان‌های آنان کمرشکن است اختصاص یابد.

مددکاری بیمارستانها اصلاح می‌شود

هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه مددکاری تجدیدنظرهایی صورت خواهد پذیرفت عنوان کرد: در گذشته رقم ۲۰۰ میلیاردی برای مددکاری‌ها اختصاص می‌یافت که آن نیز به درستی پرداخت نمی‌شد به هر حال ما ۵۵۰ بیمارستان داریم و با کمک مددکاری‌ها می توانیم یک ارزیابی مناسبی از تعداد افراد نیازمند به کمک در حوزه سلامت داشته باشیم. بر این اساس یک درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به این حوزه‌ها اختصاص یافته است تا مردم به دلیل بیماری به خط فقر سقوط نکنند در حالیکه آمار سقوط بیماران به خط فقر ۱.۵ برابر بیشتر شده است. بر این اساس با تعریف بسترهای نظارتی این سازوکار را انجام می‌دهیم.

سلامت کشور به ۱۰ قطب تقسیم شد

وزیر بهداشت با بیان اینکه در این مقوله کشور را به ۱۰ قطب تقسیم کرده‌ایم عنوان کرد: دو سیستم نظارت بیمه و وزارت بهداشت بر این مقوله نظارت خواهد کرد. بنده معتقد هستم اگر بتوانیم مانند برطرف کردن مشکلات دارویی در سال ۹۲ عمل کنیم می‌توانیم برای ارتقاء بودجه سال ۹۴ همیاری دولت، مجلس و مردم را بیشتر داشته باشیم و مردم مطمئن باشند که پولشان را هدر نمی‌دهیم.

هزینه ۳۷ درصدی اقلام بیمارستانی توسط بیماران به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد

وی با بیان اینکه به هر حال بیمه‌ها چون ناتوان بودند و منابع مالی خوبی نداشتند هر از چندگاهی مشاهده می‌شد که حمایت‌های بیمه‌ای آنان از بیماران کمتر می‌شد و شاهد بارز آن این است که در بیمارستان وقتی بیمار به وسایل درمانی نیاز دارد مجبور است از بیرون تهیه کند مثلا پروتز، چاقوی جراحی و وسایل دیگر را امروز بیمارستان‌ها بیمار را مجبور می‌کنند با هزینه خودش تهیه کنند در حالیکه بیمار فقط باید ۱۰ درصد این هزینه‌ها را بپردازد ولی وقتی بیمار مجبور است حتی دستکش بیمارستانی را خودش تهیه کند این هزینه‌ها از جیب مردم به بالای ۳۷ درصد رسیده است بنابراین یکی از بسته‌های تعریف شده ما در بخش فرانشیز است که رقمی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تعیین شده است تا پرداخت از جیب مردم به ۱۰ درصد کاهش یابد.

سودجویی برخی شرکت‌ها/ضرورت حذف رابطه مالی بین پزشک و بیمار

هاشمی در ادامه با بیان اینکه در سالم‌سازی خدمات درمانی بسیار مهم است و باید رابطه مالی بین پزشک و بیمار وجود نداشته باشد و مردم بر این اساس دچار سرگردانی نشوند گفت: متاسفانه شرکت‌هایی در این راستا سودجویی‌هایی می‌کنند و ما قول داده‌یم بعد از اتمام ثبت‌نام مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به این مشکلات سروسامان داد ولی وعده دراز مدت نمی دهیم و امیدواریم بعد از دو ماه دیگر ۹۰ درصد اقلام بیمارستان‌ها را به صورتی تامین کنیم که دیگر مردم برای تهیه آن با مشکل مواجه نشوند.

رواج زایمان طبیعی/ضرورت همکاری متخصصان زنان و زایمان

وزیر بهداشت درباره یکی دیگر از بسته‌های حمایتی از جمله رواج زایمان طبیعی گفت: امیدواریم با این روش شیوع سزارین را پیشگیری و جلوگیری کنیم البته به کمک ماماها و متخصصان زنان و زایمان نیز نیاز داریم و باید در این موارد یک فرهنگ‌سازی صورت گیرد زیرا علم سزارین در زمان کوتاهی صورت می‌پذیرد و همه به طرف آن سوق داده می‌شوند ولی راه حل برطرف کردن آن واقعی کردن تعرفه‌ها است مردم نیز باید در این زمینه خودشان تصمیم بگیرند تا ما بتوانیم بر اساس سیاست‌های بالادستی جمعیتی پیش رویم که البته در این باره در جلسه‌ای دیگر صحبت خواهم کرد.

ارتقا ۲۴ نقطه کشور از خدمات پوشش هوایی اورژانس با کمک ارتش

وی درباره مبحث اورژانس‌ها نیز گفت: پوشش هوایی اورژانسی‌مان در یکی دو نقطه بیشتر نیست بر این اساس با کمک ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح هزینه قابل توجهی برای آن تعیین کرده‌ایم که بتوانیم در ۲۴ نقطه کشور از خدمات پوشش هوایی اورژانس بهره‌مند شویم.

بیمارستانهای کشور زیان‌ده هستند/ساخت بیمارستانهای ۳ هزار تختخوابی

هاشمی در ادامه عنوان کرد: یک بخش دیگر از مباحث بسته‌های سلامت مسئله هتلینگ بیمارستان‌ها است تا کی باید یک اتاق بیمارستان ۸ تخت داشته باشد. بنده بیش از ۱۰ استان سفر رفته‌ام تخت‌هایی دید‌ه‌ام که ۵۰ سال عمر داشتند. اتاق‌ها تهویه مناسب نداشتند بنابراین ایجاد بیمارستان‌های جدید نیز از دیگر برنامه‌های ما است که باید مردم نیز کمک کنند زیرا در شان کشور ما نیست که در استان‌ها بیمارستان‌های ۵۰۰ تا ۶۰۰ تختخوابی وجود داشته باشد زیرا این بیمارستان‌ها همه زیان‌ده هستند. همین الان بیمارستان با ۱۲۰۰ تخت زیان‌ده است یا بیمارستانی که در شیراز ۹۰۰ تخت دارد کلی بدهی و زیان‌ده شده است. در حال حاضر به سمت بیمارستان‌های بالای ۲ تا ۳ هزار تخت باید پیش برویم و نقاط کم برخوردار نیز باید با مشارکت بخش‌های خصوصی و خیرین در این مقوله رشد کنند.

ارتقا بخش خصوصی با تعرفه دولتی

وزیر بهداشت تصریح کرد: نظام درمان باید طوری طراحی شود که ما تصدی‌گریمان کم شود، البته مردم الان دید خوبی نسبت به بخش‌های خصوصی ندارند در این دولت سعی می‌کنیم بخش خصوصی به سمتی پیش رود که بتواند با تعرفه‌های دولتی ارائه خدمت دهد و ما نیز متوسل به زور نشویم که یکی از ملزومات آن این است که بخش‌های درمانی دولتی را ارتقاء دهیم زیرا بهترین متخصصان سلامت در بخش‌های دولتی حضور دارند ما در زمینه علم و دانش در این مقوله مشکلی نداریم.

هولدینگ‌ها از وزارت بهداشت حمایت کنند

وی در این باره مثالی زد و گفت: مثلاً در وزارت بهداشت هیچ هولدینگی ما را حمایت نمی کند ولی وزارت نیرو را هولدینگ‌های اقتصادی حمایت می‌کنند و مردم نیز آن را نمی‌بینند چه اشکال دارد برای وزارت بهداشت نیز این کار صورت گیرد. بنده در این برنامه از خیرین تشکر می‌کنم. اقدامات آنها بسیار بی‌نظیر بوده و باید ادامه یابد.

هاشمی درباره چگونه هزینه‌کرد اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها در بخش دارو گفت: دارو هر سال گران می‌شود دولت نیز در سال ۹۳ پیش‌بینی تورمی ۲۰ تا ۲۵ درصدی کرده است البته آقای دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرده‌اند هیچ افزایش قیمت دارو در سال ۹۳ نخواهیم داشت که رسانه ملی نیز مصاحبه وی را نشان داد البته نیمی از مصاحبه را نشان دادند ولی ما سعی می‌کنیم در مسئله مصرف داروهای خارجی با کمک همکارانمان صرفه‌جویی کنیم چون صرفه‌جویی در مصرف دارو بسیار مهم است و قطعا آن را کنترل می‌کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه قاچاق دارو در کشور وجود دارد البته دستگاه‌های نظارتی تلاش خودشان را می‌کنند ولی این قاچاق دارو در مراکز دولتی نیست. البته خیلی کم است عمدتا مربوط به غیر از بیمارستان‌ها است به هر حال وقتی یک داروی خارجی ۱۳ میلیون تومان هزینه آن است و با کمک دولت ۲ میلیون تومان می‌شود مثلا اتفاقاتی رخ می‌دهد مسلما تقویت نظارت ها الزامی است.

وی عنوان کرد: سال گذشته فراوانی و دسترسی دارو از مطالبات مهم مردم بود. بنابراین امسال از مطالبات مهم کاهش هزینه دارو است که سعی می‌کنیم این مسئله را خارج از هدفمندی یارانه‌ها به صورت یک کار مدیریتی محقق کنیم. بنابراین تعداد داروهای بیمه‌ای افزایش می‌یابد. مثلا بیمه داروهای نازایی افزایش خواهد یافت. زیرا هنوز برخی داروها کمرشکن هستند و بیمه‌ها نیز برخی از این اقلام را پوشش بیمه نمی دهند به هر حال وقتی اقتصاد ناسالم باشد باید بر اساس فرمولی که وجود دارد این مسئله برطرف شود که این کار شدنی است که متاسفانه در گذشته نمی‌خواستند این کار صورت پذیرد ولی عزم آن در حال حاضر وجود دارد.

هاشمی ادامه داد: اگر برنامه‌های دولت خوب پیش رود و این اعتبار ۶ هزار و ۸۰۰ میلیاردی اختصاص یابد که البته بنده به این مسئله نیز بسیار امیدوارم زیرا بنده اخلاقم به طوری است که جایی پا نمی‌گذارم که زیرش سفت نباشد و این را در دولت و به رئیس جمهور نیز گفتم بنابراین رئیس جمهور نیز به سخنگوی دولت عنوان کرد که مبلغ ۴ هزار ۸۰۰ میلیاردی سلامت را واریز کند و آن ۲ هزار میلیارد دیگر نیز در حساب دانشگاه‌ها بلوکه و وجود دارد.

وزیر بهداشت درباره کاهش هزینه‌های درمان مردم تصریح کرد: سال دیگر شاید بنده اینجا نشسته باشم و یا تغییر کرده باشم ولی مطمئن هستم با این روشی که پیش می‌رویم هزینه درمان مردم به ۵۵ درصد کاهش یابد به هر حال در فرهنگ ما این مسئله وجود دارد که همیشه دعا می‌کنیم پولمان را برای دوا و درمان خرج نکنیم البته ما نیز هیچ وقت نمی‌توانیم رضایت کامل مردم را کسب کنیم ولی اگر مقایسه‌ای نسبت به اردیبهشت سال ۹۲ کنیم کمبود داروها در کشور کمتر شده است و برخی قیمت‌های داروها نیز به سال ۹۱ برگشته است بنابراین وقتی یک دارو در کشورمان مشابه تولید داخلی دارد دیگر اجازه نمی دهیم داروی خارجی آن وارد شود زیرا هزینه آن ۵ تا ۶ برابر ایرانی است البته کیفیت تولیدات داروییمان را نیز باید افزایش دهیم.

وی درباره اینکه طب و دارو را نمی‌توانیم مجانی کنیم، گفت: وقتی چنین مواردی مجانی شود دیگر پیش‌بینی و مقوله ارجاع رشد نمی‌کند ولی این مقوله را نیز باید در نظر بگیریم که افراد به دلیل سکته، تصادف و سرطان نباید به زیر خط فقر سقوط کنند و فرش زیر پایشان را بفروشند. بنابراین سعی می‌کنیم در سال جدید ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه‌های درمانی مردم کاهش یابد.

هاشمی ادامه داد: درباره ماندگاری پزشکان نیز در مناطق محروم برنامه داریم مثلا هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ پزشک در مناطق محروم کمبود داریم باید به سمتی پیش برویم تا مردم در هر نقطه از ایران در حوزه سلامت احساس امنیت کنند.

وزیر بهداشت در توضیح بیشتر بسته‌های سلامت عنوان کرد: یکی از بسته‌ها در مورد هتلینگ و جبران کمبودها است جامعه پیراپزشکی و پرستاری کمبودهای زیادی دارند و از آن طرف نیز تعداد پرستاران نیز کم است مثلا پزشک در کشور کم نداریم ولی در مناطق محروم پزشک کم داریم زیرا درآمد و پرداختی پزشکان در این مناطق کم است که امیدواریم بتوانیم با استفاده از دانشجویان و کسانی که بازنشسته شده‌اند و با اجرای خرید خدمت آن را انجام دهیم. البته بدون تصدی‌گری ما ما ۴۲۰ هزار نفر در وزارت بهداشت نیرو داریم نباید آن را به یک میلیون نفر و به اندازه آموزش و پرورش برسانیم. چون همین را هم نمی‌توانیم اداره کنیم.

وی با بیان اینکه بنده به جد به تقویت استقلال دانشگاه‌ها و هیئت امناها اعتقاد دارم گفت: بنده درباره پرداخت‌های پایین به پزشکان باید به شما مثالی را عنوان کنم مثلا در بوشهر یک خانم متخصص به من مراجعه کرد و عنوان کرد که دو سال است که پول وی را نپرداخته‌ایم در حالیکه همین خانم برای فعالیت از ۷ صبح تا ۷ شب فقط ۲ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کرد که این مبلغ نیز از پول آژانس وی بیشتر بود که آن را نیز پرداخت نکرده‌بودیم و یا در شهر تبریز یک متخصص داخلی به بنده مراجعه کرد و گفت پرداختی وی ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است بنابراین مجبور شده است برود و مطب دایر کند ولی اگر بتوانیم به چنین فردی ماهی ۵ میلیون تومان بدهیم مطب خود را می‌بنندد و در بیمارستان خدمت می‌کند و این گوشه‌هایی از پرداختی های پزشکان در بخش‌های دولتی است در حالیکه همین متخصص باید سال‌ها درس بخواند و دوره‌های متعدد و سخت دستیاری را بگذراند. همانطوری که امتحان دستیاری سال جدید در روز ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

هاشمی درباره دیگر هزینه‌های سلامت در بخش دولتی گفت: بر اساس تعرفه‌های کنونی دولتی هزینه یک شکستگی ۱۲ هزار تومان است و عمل جراحی آپاندیست ۳۰ هزار تومان حساب می‌شود در حالیکه فقط ۴۰ درصد آن را به پزشک می‌دهند و آن را نیز با ۷ - ۸ ماه تاخیر پرداخت می‌کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به دیدارهایش با رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: خدمت رهبری هم که می‌رسیم یکی از دغدغه‌های مهم ایشان این است که سلامت در اولویت قرار گیرد بنابراین مشکلات کنونی حوزه سلامت در بخش دولتی باعث لاغر شدن بیمارستان‌های دولتی شده است و این مسئله باعث می‌شود افراد به طرف مقابل سوق پیدا کنند در حالیکه باید بیمارستان‌های دولتی تقویت شوند و یکی از برنامه‌های ما این است که تجهیزات پیشرفته را در مراکز دولتی ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به افزایش تعرفه‌ها و پرداخت آن از طرف دولت به بیمه‌ها که تاکنون ۴۵ تا ۵۰ درصد از این حمایت‌ها صورت پذیرفته است تا بیمه‌ها نیز بیماران را حمایت کنند گفت: تعرفه‌ها به صورتی افزایش می‌یابد که مردم پرداختی بیشتری نداشته باشند بلکه بیمه‌ها آن را جبران کنند و با این کار بخش دولتی جان بگیرد زیرا امروز ما شاهد آن هستیم که یک شب بستری در بیمارستان دولتی برای هر تخت ۴۵ هزار تومان هزینه می‌برد در حالیکه هزینه تمام شده آن ۱۱۸ تومان است بنابراین عدم پرداخت این تعرفه‌ها باعث ورشکستگی بیمارستان‌ها میشود.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد بیمه‌ها گفت: عملکرد پایین بیمه‌ها به دلیل آن بوده است که بیمه‌ها نیز همین گرفتاری‌های ما را داشته‌اند ولی در مجموع هیچ کس از بیمه‌ها هم‌اکنون راضی نیست و بیمه فقط ۱۸ درصد پوشش هزینه‌های درمان را می‌پردازد. آرزوی ما نیز این است که بر اساس قانون بیمه‌ها ادغام شوند و پوشش آنها نیز بسته شود و مردم فقط یک کار داشته باشند و بتوانند با این کار درمان خود را انجام دهند ولی این منوط به آن است که قیمت هزینه‌های درمان را واقعی ببینیم و اگر وزارت بهداشت نیز تولیت را برعهده دارد وظایف این مقوله به این وزارتخانه سپرده شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: قانون گفته است که بیمه‌ها باید تجمیع شوند البته برای تامین اجتماعی و نیروهای مسلح را یک استثنا و وقفه‌ای دو ساله عنوان شده است که پس از تحقق تجمیع بیمه‌ها ادغام آنان نیز امکانپذیر است. امروز متولی تجمیع بیمه وزارت رفاه است ولی مردم همیشه ما را می‌بینند و فکر می‌کنند وظایف هلال احمر و بیمه‌ها به ما مربوط است البته همیشه اختلافات بوده است ولی هم اکنون این رابطه‌ها صمیمانه شده است ولی هنوز هم می‌گویم که باید تولیت یکپارچه شود و بیمه‌ها تجمیع شود و این پول‌ها در یک جا ریخته شود. البته این یک آرزو است ولی مطمئن هستم که محقق شدن آن امکانپذیر است.

هاشمی ادامه داد: تجمیع بیمه‌ها برای کمک به بیماران صعب‌العلاج کاهش هزینه‌های درمان و ارتقاء سلامت در مناطق محروم تاثیرگذار است به هر حال ما باید سلامت پایه را تقویت کنیم و کسانی که می‌خواهند عمل جراحی زیبایی انجام دهند و یا دندان طلا بکارند از یک بیمه دیگر استفاده کنند زیرا بنده معتقد هستم که کاشت دندان معمولی نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد ولی امروز شاهد آن هستیم برخی از مجموعه‌ها با بودجه عمومی بیمه تکمیلی درست کرده‌اند که رقمی بالغ بر ۶ هزار میلیارد است که فقط ۵ میلیون نفر از آن بهره می‌برند. در حالیکه امروز وقتی وارد یک داروخانه می‌شوید مبلغ ۶۰ هزار تومانی یک نسخه را باید ۵۲ هزار تومان بپردازید و این مسائل باید اصلاح شود.

وی درباره بودجه حوزه سلامت در سال ۹۳ عنوان کرد: امیدواریم این مسئله محقق شود که رسانه‌ها نیز نقش مهمی در آن خواهند داشت زیرا عزم عمومی با مطالبه صورت می‌پذیرد، بنابراین مسئله اصلی کشور باید هدفمندی یارانه‌ها باشد و آدرس اشتباه ندهیم امسال فرصت طلایی دولت برای اجرای این کار است مردم نیز احتیاج به امید دارند نمایندگان و کمیسیون اجتماعی و بهداشت مجلس نیز دغدغه‌های اصلیشان حوزه سلامت است تا مردم گرفتاری درمان نداشته باشند ما نیز برایمان مهم نیست بیمه در کجا باشد فقط باید تجمیع آن صورت پذیرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: بیمه جزو وزارت بهداشت نیست ولی تلاش داریم پول هدفمندی یارانه‌ها را به بیمه‌ها بدهیم تا بیمه قوی شود تا بتواند هزینه‌های خود را بپردازد شاید الان یک بدبینی‌هایی وجود داشته باشد ولی درخواست داریم کمی اعتماد کنند زیرا مهمترین سرمایه همین اعتماد است و امیدواریم همزان با هدفمندی یارانه‌ها اعتبارات لازم به بیمه‌ها پرداخت شود ما نیز علاقه‌مند نیستیم پولی را نگه داریم زیرا مدیریت آن سخت خواهد بود و سعی می‌کنیم این اعتبارات را به بیمه‌ها بپردازیم تا قوی‌تر شوند.

هاشمی درباره وضعیت اورژانس‌های کشور به خصوص حادثه‌ای که برای شهید ناهی از منکر رخ داد و بسیاری از بیمارستان‌ها از پذیرش وی در زمان مصدومیت پرهیز کرده بودند گفت: بنده در این باره گزارشی نداشتم در دولت نهم توجه به اورژانس صورت پذیرفت پول خوبی نیز اختصاص یافت در دولت هفتم و هشتم نیز وضع اورژانس‌ها بهتر شد و طب اورژانس ارتقاء یافت ولی هنوز کم است و با توجه به ترافیک‌های زیادی که داریم خیلی از بیمارستان‌ها هنوز پاسخگویی مناسبی ندارند و در ارائه خدمات مشکل دارند به طوریکه در تهیه آمبولانس یک وقفه دو ساله ایجاد شد در حالیکه آمبولانس تابلوی اورژانس است که برای این مقوله نیز یک بسته مناسب تعریف کرده‌ایم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چقدر مواد غذایی و محصولات کشاورزی در شیوع بیماری‌های سرطان دخیل هستند گفت: این مسئله وجود دارد و موثر است و مفاد علمی دارد البته طب نیز پیشرفته کرده‌ است ولی یکی دیگر از دلایل شیوع سرطان در کشو رما رشد سن است به هر حال قبل از انقلاب سن متوسط ایرانیان ۵۵ سال بود البته افراد بالای ۱۰۰ سال نیز داشتیم اما امروز میانگین متوسط سنی ایرانیان به ۷۳ سال رسیده است بر این اساس ما یک دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی ایجاد کرده‌ایم در این رابطه خانم ابتکار نیز تلاش‌های مستمری داشته‌اند دو نوبت در هیئت وزیران در این مقوله صحبت کرده‌ایم و با همت رئیس جمهور توانستیم بنزین‌های آلوده را حذف کنیم البته هزینه داشت ولی وزارت نفت همکاری کرد در این رابطه خواسته‌های زیادی داریم که امیدواریم در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رئیس جمهور این مسئله محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در جلسات شورای عالی سلامت که امیدواریم اردیبهشت‌ ماه برگزار شود همه وزارتخانه‌ها در مقوله پیوست سلامت مسئولیت‌هایی را برعهده خواهند گرفت. مثلا وزارت کشاورزی باید در اصلاح سموم محصولات کشاورزی اقدام کند زیرا یک زمانی سفارش می‌شد مثلا سیب را با پوست بخوریم ولی امروز دیگر نمی‌توانیم آن سیب را با پوست بخوریم چون پوسته سیب دارای سم است در مقوله روغن‌نباتی و لبنایت نیز حرف‌ها و مطالبات زیادی داریم.

۱۳۹۳/۱/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...