نسخه چاپی

بلوغ سیاسی مسئولان در گرو نظام حزبی قاعدمند است

یك نماینده عضو فراكسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: اگر احزاب كشور به نحوی قاعدمند شوند كه انتقادات و تنش‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی در گام نخست به جای اصل نظام متوجه احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی شود به بلوغ سیاسی دست خواهیم یافت.

به گزارش نما ، به نقل از ایسنا، سیدسعید زمانیان دهکردی گفت: یکی از چالش‌های نظام سیاسی کشور فقدان تشکیلات حزبی منسجم است و این در حالی است که تحزب باید موجب ارائه مشاوره‌های مختلف به مسئولان سیاسی کشور و روی کار آمدن دولت‌ها و مدیران لایق و کارآمد شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی شکوفایی فعالیت حزبی در کشور را مشروط به استقلال جریان‌های سیاسی از دولت‌ها دانست و افزود: شکوفایی تحزب در ایران در این است که با آمد و رفت دولت‌ها دستخوش اضمحلال نشده و پا بر جا بماند به بیان دیگر به جای آنکه احزاب توسط دولت‌ها متولد شوند، دولت‌ها با احزاب بیایند و بروند.
وی با نقد نظام حزبی کشور، گفت: متاسفانه در ایران نمایندگان و رییس‌جمهور و حتی مدیران سیاسی در سطوح مختلف نظام به پشتوانه احزاب روی کار نمی‌آیند. در چنین نظام سیاسی که نشانی از قدرتمندی، استراتژی و خط مشی روشن حزبی مشاهده نمی‌شود طبیعتا اثرگذاری قابل توجهی نمی‌توان انتظار داشت.
نماینده مردم شهرکرد تغذیه فکری مدیران سیاسی کشور توسط احزاب را یک ضرورت فراموش شده دانست و خاطرنشان کرد: وقتی من نماینده از پشتوانه حزبی خوبی برخوردار باشم و تغذیه فکری شوم، تنش‌ها در موضع‌گیری‌های به وجود آمده در مجلس شورای اسلامی به شخص بنده بر نمی‌گردد بلکه به تشکیلات و جریان فکری بنده مربوط می‌شود.
زمانیان دوران سیاسی حزب جمهوری اسلامی را دوران طلایی نظام سیاسی در ایران دانست و افزود: دوره حزب جمهوری بهترین دوران در نظام حزبی کشور بود. این حزب با فلسفه برخورد با جریان‌های نفاق، لیبرال و ضد نظام شکل گرفت و با معرفی رییس‌جمهور، وزرا و مدیران سیاسی به نظام سیاسی کشور قوام داد اما با افول این حزب، نظام حزبی و احزاب در کشور تا سطح فعالیت‌های فصلی و موسمی تنزل یافت.
این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه علت شکست احزاب فقدان، ساختار تشکیلات حزبی در کشور است، گفت: دلیل شکل نگرفتن احزاب پس از نهضت مشروطه، دولت‌ساخته بودن احزاب بود. دخالت‌های دولت‌ها و تاسیس احزاب از سوی دولت‌ها موجب بی‌اعتماد شدن جامعه به نظام حزبی شد در حالی که احزاب باید از سوی تشکل‌های مردم‌نهاد شکل بگیرد. احزاب باید از دولت‌ها مستقل شوند. احزاب باید باقی بمانند و مدیران کشور در سطوح مختلف را معرفی کنند.
وی باز مهندسی نظام حزبی را یک ضروری دانست که نیازمند بازنگری در رویکردها و قوانین نظام سیاسی کشور است.
نماینده مردم شهرکرد تاکید کرد: باید دست جریان‌های فکری و احزاب سیاسی در چارچوب قانون باز شود.

۱۳۹۳/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...