نسخه چاپی

مذاكرات هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهان به ایستگاه ششم رسید

عکس خبري -مذاکرات هسته‌اي ايران و 6 قدرت جهان به ايستگاه ششم رسيد

مذاكرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به 5+1 متشكل از آمریكا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از روی كار آمدن دولت یازدهم به ششمین ایستگاه خود رسید

به گزارش نما ، مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به 5+1 متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به ششمین ایستگاه خود رسید به طوری که 3 دور از این مذاکرات در ژنو دومین شهر پرجمعیت کشور سوئیس برگزار شد و میزبانی 3 دور دیگر این مذاکراتِ صرفا هسته‌ای نیز به نام شهر وین، پایتخت کشور اتریش و یکی از استان‌های نه‌گانه این کشور ثبت شد.
بر اساس این گزارش نخستین نشست هسته‌ای ایران و گروه 1+5، 23 مهر ماه، دور دوم 16 آبان‌ ماه و دور سوم این مذاکرات نیز 29 آبان ماه سال 92 به مدت 5 روز در ژنو برگزار شد که نتیجه آن توافق مشهور به توافق 3 آذر است.
اما دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 در حالی اواخر بهمن ماه سال گذشته آغاز شد که این‌ بار خبری از میزبانی شهر ژنو نبود و وین خود را به عنوان میزبان این دور از مذاکرات به جهانیان اعلام کرد و دور دوم مذاکرات نیز 28 و 29 اسفند سال گذشته به میزبانی همین شهر برگزار شد.
پرونده هسته‌ای کشورمان که به دلیل اهمیت و حساسیتش روز تعطیل و غیر تعطیل نمی‌شناسد روزهای پایانی تعطیلات نوروز 93 بار دیگر مورد بحث و بررسی هیئت‌های کارشناسی طرفین قرار گرفت که رئیس هیئت مذاکره کننده کارشناسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه بود و هیئت کارشناسی 1+5 نیز به ریاست استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار داشت.
ناگفته نماند در دومین دور مذاکرات وین درباره غنی‌سازی و رآکتور آب‌سنگین تحقیقاتی اراک، همکاری‌های غیرنظامی و تحریم‌ها صحبت شد.
همچنین خانم کاترین مارگارت بارونس اشتون مسئول 58 ساله سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اتمام این دور از گفتگوها گفت: در این دور از مذاکرات درباره غنی‌سازی و رآکتور آب سنگین تحقیقاتی اراک، همکاری‌های غیرنظامی و تحریم‌ها صحبت شده است.
وی افزود: سعی می‌کنیم درباره مباحث ماهوی کار کنیم و در مرحله بعدی کارشناسان دو طرف ملاقات‌هایی خواهند داشت.
همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: براساس چارچوب زمان‌بندی که دور قبل تعیین کردیم در جلسات دیروز و امروز بحث‌های بسیار محتوایی، جدی و مفید پیرامون یک رشته از موضوعات داشتیم که شامل غنی‌سازی، اراک، همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و تحریم‌ها بود.
وی تصریح کرد: مجددا از هفتم تا نهم آوریل (18 تا 20 فروردین) در وین جلسه خواهیم داشت و گفتگوها را راجع‌ به موضوعات محتوایی قابل پیگری در توافق جامع ادامه می‌دهیم.
ظریف ادامه داد: در فاصله الان تا اجلاس رسمی کارشناسان و متخصصان ما ملاقات خواهند کرد تا درباره جزئیات موضوعاتی که به آنها واگذار شده بحث و گفتگو کنند.
براساس این گزارش دور سوم مذاکرات ایران و گروه 5+1 به میزبانی وین نیز قرار است از روز سه‌شنبه 19 فروردین ماه به مدت 2 روز در شهر وین برگزار شود.
در این دور از مذاکرات سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه،‌ مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه، محمد امیری مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم مشاور حقوقی شامل امیرحسین زمانی‌نیا، جمشید ممتاز و چند نفر دیگر تیم مذاکرات کننده را در این سفر همراهی می‌کنند.

۱۳۹۳/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...