نسخه چاپی

وال‌استریت‌ژورنال: ایران نتوانسته به تمام درآمد خود از محل توافق ژنو دسترسی پیدا كند

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی به نقل از مقامات و دیپلمات‌های غربی نوشته است مشكلات مختلف موجب شده تا ایران نتواند به تمام درآمدهای نفتی آزادشده بر اساس توافق ژنو دست یابد.

به گزارش نما به نقل از روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال»، ایران تاکنون نتوانسته به بخش اعظم درآمدهای نفتی خود را که از حالت بلوکه خارج شده، دسترسی پیدا کند و این موضوعی است که می‌تواند تلاش‌ها برای پایان دادن به بن‌بست 10 ساله بر سر برنامه هسته‌ای ایران را با دشواری مواجه کند.

این مسئله‌ای است که در ده‌ها مصاحبه‌ صورت گرفته با مقامات، دیپلمات‌ها، بانکداران و وکلای غربی و ایرانی مطلع نسبت به موضوع تشریح شده است.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، مجموعا حدود 100 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران به سبب تحریم‌های آمریکا در حساب‌های کشورهای واردکننده بلوکه شده است. بر اساس توافق ژنو، تنها 4.2 میلیارد از این درآمدها قرار بود به صورت تدریجی آزاد شود.

یکی از دلایلی که موجب شده ایران در دسترسی به این مبالغ با دشواری مواجه شود، هراس بانک‌ها از نقض تحریم‌های سفت و سخت آمریکاست، به خصوص آنکه توافق ژنو موقت بوده و خروجی نهایی مذاکرات هنوز به طور قطعی مشخص نیست. در صورتی که بانک‌ها تحریم‌های آمریکا را نقض کنند، ممکن است از سیستم بانکی این کشور کنار گذاشته شوند که این امر به حذف دلار از مبادلات آن‌ها یا اعمال جریمه‌های سنگین علیه‌شان، منجر می‌شود.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، برخی مقامات غربی ایران را به تأخیر متهم کرده و می‌گویند تهران در تعیین موارد مربوط به پرداخت از جمله اینکه پول‌ها باید به کجا ارسال شود و اینکه قرار است چطور خرج شود، کند عمل کرده است.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، برخی مقامات غربی تا حدی ایران را به تعلل متهم کرده و می‌گویند تهران در تعیین موارد مربوط به پرداخت از جمله اینکه پول‌ها باید به کجا ارسال شود و اینکه قرار است چطور خرج شود، کند عمل کرده است.

این گزارش با اشاره به اظهارات «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که در ماه مارس اراده غرب برای «انجام تعهداتش» را زیر سوال برده بود، نوشته است که مقامات غربی تأکید دارند که به این تعهدات پایبند بوده و آن‌ها را اجرایی می‌کنند.

«وال‌استریت ژورنال» در ادامه هشدار داده است که بروز دشواری در روند دستیابی ایران به تعهداتش بر اساس توافق موقت می‌تواند مسیر اعتمادسازی را نیز با مانع مواجه کند. با این حال این روزنامه نوشته است که از زمان توافق موقت اقتصاد ایران تا حدی با ثبات شده و درآمدهای نفتی این کشور هم افزایش یافته است.

به گفته دیپلمات‌ها، ایالات متحده و دیگر دولت‌های غربی اخیرا برای تسریع روند آزادسازی درآمدهای ایران، بی سر و صدا بانک‌های بین‌المللی و ناظران آن‌ها را به تسهیل دسترسی ایران به دارایی‌هایش ترغیب کرده‌اند. با این حال، این تلاش‌ها تاکنون توانسته تنها تا حدی موفق باشد.

اولین قسط 550 میلیون دلاری درآمدهای نفتی ایران از یک بانک ژاپنی به بانک «بی‌سی‌پی» در سوئیس منتقل شده است. به ادعای وال‌استریت‌ژورنال، این پول دستکم تا روز چهارشنبه همچنان در این حساب مانده و از آن خارج نشده است.

سخنگوی این بانک از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده، اما «ماریه آوت» سخنگوی وزارت امور اقتصادی سوئیس تائید کرده است که این مبلغ به حساب بانک «بی‌سی‌پی» واریز شده است.

این در حالی است که مقامات آمریکایی و غربی مدعی شده‌اند که تمام تعهدات خود و هرآنچه برای تسهیل انتقال درآمدهای ایران به حساب‌های این کشور لازم است را انجام داده‌اند. با این وجود یک دیپلمات غربی می‌گوید: «موسسات مالی وقتی بحث ایران است، بسیار محتاط برخورد می‌کنند و پیش از انجام هرکاری می‌خواهند 1000 بار در مورد آن کسب اطمینان کنند.»

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید ایالات متحده به گروهی از بانک‌های نامه‌هایی را ارسال کرده تا شرایط اعمال تحریم‌ بر مبادلات برای آن‌ها شفاف شده و نگرانی‌های آن‌ها برطرف شود. همچنین در هفته‌های اخیر مقامات آمریکایی، اروپایی و ایرانی بحث‌هایی در این مورد با نهادهای ناظر و قانونگذار داشته‌اند.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، یکی از نگرانی‌ها این است که ایران بخواهد از این درآمدها برای مواردی استفاده کند که مورد تائید آمریکا نیست.

۱۳۹۳/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...