نسخه چاپی

سكوت ها در قبال امتناع آمریكا از صدور ویزا برای ابوطالبی

عکس خبري -سکوت ها در قبال امتناع آمريکا از صدور ويزا براي ابوطالبي

سخنگوی دبیركل سازمان ملل با خودداری از اظهارنظر درباره امتناع آمریكا از صدور روادید نماینده جدید كشورمان نزد این سازمان گفت: هنوز هیچ یك از طرفین یعنی ایران و آمریكا، سازمان ملل را به طور رسمی در جریان این موضوع قرار نداده‌اند.

به گزارش نما ، استفان دوجاریک در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سئوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک بار دیگر موضع قبلی سازمان ملل را تکرار کرد و گفت: این موضوعی دوجانبه میان ایران و آمریکاست و سازمان ملل دخالتی در آن ندارد.
موضع‌گیری سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درحالی‌است که آمریکا طبق موافقتنامه دوجانبه میان واشنگتن و سازمان ملل معروف به "قرارداد مقر" متعهد شده است که تسهیلات لازم را برای صدور روادید همه نمایندگان کشورهای جهان فراهم کند.
نشست خبری روزانه سخنگوی دبیرکل سازمان ملل یکساعت قبل از اعلام نظر رسمی سخنگوی کاخ سفید برگزار شد که در آن جی کارنی به طور رسمی اعلام کرد آمریکا برای حمید ابوطالبی روادید صادر نخواهد کرد.
سخنگوی بان کی مون در این نشست خبری ابراز امیدواری کرده بود که این موضوع از طریق تعامل دوجانبه ایران و آمریکا حل و فصل شود.
بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر در نیویورک خبرنگار این رسانه در سؤال دوم خود از سخنگوی سازمان ملل پرسید: طبق توافقنامه سازمان ملل با آمریکا موسوم به قرارداد مقر، مسئولیت سازمان ملل در قبال خودداری آمریکا در صدور روادید برای نماینده جدید کشورها چیست؟
استفان دوجاریک در پاسخ گفت: توافق با کشور میزبان روشن و سندی منتشر شده آن در دسترس همگان است و توصیه می‌کنم به آن مراجعه‌ کنید زیرا مسئولیت‌های سازمان ملل و آمریکا در آن تصریح شده است، اما درباره این موضوع خاص، من نظری ندارم!
خبرنگار خبرگزاری اینرسیتی نیز در این نشست خبری موضوع امتناع آمریکا از صدور روادید ابوطالبی را پیگیر شد.
وی خطاب به سخنگوی بان کی مون گفت: علاوه بر نماینده جدید ایران، ماجرای حضور یاسر عرفات در سال 1988 میلادی نیز با وجود اسناد رسمی و منتشر شده سازمان ملل، کشور میزبان گفت که تعهد و الزامی برای صدور ویزا ندارد و حضور چنین کسی را در آمریکا نمی‌پذیرد، آیا موضع سازمان ملل دربرابر کشور میزبان و در قبال بیان چنین اظهاراتی تغییر کرده است؟
استفان دوجاریک بجای پاسخ به این سؤال گفت: توافق کشور میزبان کماکان بدون تغییر باقی مانده و این سندی است که بلافاصله پس از تأسیس سازمان ملل امضا شده و طبق آن مقر اصلی این سازمان در نیویورک است.
وی افزود: اما اظهار نظر یادشده، پس از درخواست برای ابراز نظر قانونی کشور بوده است.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد مجددا تأکید کرد: در جریان موضوع اخیر یعنی نماینده جدید جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملل هنوز به نحو رسمی در جریان این امر قرار داده نشده است.
پس از چندین ماه تعلل دولت آمریکا نسبت به صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، نماینده پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در سازمان ملل متحد، حساسیت‌های سیاسی در این زمینه به بیشترین میزان رسیده است.
کاخ سفید ظهر جمعه به وقت شرق آمریکا رسما اعلام کرد که به نماینده جدید ایران روادید نخواهد داد.
پیش از این نیز علاوه بر نامه نگاری برخی سناتورهای آمریکایی به وزارت خارجه این کشور، مجالس سنا و نمایندگان آمریکا هم طرحی را تصویب کردند که تفسیر آن به ممنوعیت ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا منجر شده است.

۱۳۹۳/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...