نسخه چاپی

پیشنهاد جدید غرب برای ایران

روزنامه وستی كافكازا نوشت: دور سوم مذاكرات پیرامون برنامه هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت كه در روز دوشنبه آغاز شد، موضوع بحث كارشناسان خاور شناسی شده است.

به گزارش نما ، رجب صفراف، رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر، در وهله اول توجهات را به سوی این حقیقت جلب کرده که در شرایط بروز اختلافات سیاسی میان روسیه و غرب بر سر اوکراین، ایران یکی از نخستین نامزدها در تبدیل به متحد نزدیک روسیه شده است و در حال حاضر، طراحان راهبرد غرب تلاش می کنند از مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای برای جذب جمهوری اسلامی به سوی خود استفاده کنند.
صفراف گفت: «اشاره می کنم که غرب معامله خوبی به دولت ایران پیشنهاد کرده است: در صورتی که تهران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه علیه روسیه رای مثبت دهد، در این دور از مذاکرات قرارداد بزرگ با «گروه 1+5» به امضا خواهد رسید. ایران با علم بر این که غرب هرگز از خود حسن نیتی نشان نداده و با درک این موضوع که در آن شرایط کمترین فرصتی برای بهبود روابط با روسیه نخواهد داشت، از اعلام رای خود امتناع کرده است».
صفراف ضمن اشاره به این که در آینده نزدیک، روسیه و غرب بر سر جذب ایران به سوی خود بازی خشنی را آغاز خواهند کرد، گفت: « البته پیشنهاد غرب هنوز به قوت خود باقی است، زیرا برای غرب ممانعت از پیدایش هر گونه قرابت میان ایران و روسیه اهمیت دارد. در این میان، در صورتی که غرب به راستی خواهان بسته شدن پرونده هسته ای ایران باشد، طی چند روز آینده، ترسیم تصویر واقعی آغاز خواهد شد. موضع از این قرار است که مهلت شش ماهه ای که برای اجرای مرحله اول توافقنامه به ایران داده شده، رو به پایان است و طرفین باید به نتیجه ای برسند، در غیر این صورت، این توافقنامه به شکست خواهد انجامید. متاسفانه نتیجه دیدار باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، از عربستان سعودی که حاضر است دست به هر کاری بزند تا امریکا رهبری جنبش ضد ایرانی را در خشن ترین شکل خود عهده دار شود، در فضای مذاکرات بازتاب چندان خوبی نداشته است».
ایگور کوروتچنکو، سردبیر نشریه «ناسیونالنایا آبارونا»، نیز به نوبه خود خاطر نشان کرد که در شرایط حاکم در سطح جهانی، ایران یکی از کشورهای بسیار مهم بشمار می رود. کوروتچنکو اشاره کرد: «در صورتی که براساس نتایج حاصل از مذاکرات، تحریم ها لغو شوند، به همراه آن بسیاری از مشکلاتی که مانع از برقراری ثبات در منطقه می شوند نیز از میان خواهند رفت. در این مورد، روسیه رویکرد کاملا عملگرایانه ای را در پیش گرفته است. افزون بر آن، در صورتی که در مذاکرات سازش حاصل شود، این اثبات خواهد کرد که هدف از استقرار سامانه دفاع ضد موشکی، تضعیف قوه هسته ای روسیه بوده است».
این کارشناس با دیدگاه صفراف در مورد بسته شدن پرونده هسته ای ایران در مرحله جدید، به عنوان بازی میان روسیه و غرب هم عقیده است. ایگور کوروتچنکو اعلام کرد: «در حال حاضر، ما به ابتکار آمریکا، در موقعیت بازگشت به جنگ سرد قرار گرفته ایم که روسیه را به جستجوی رویکردهای جدید برای برقراری روابط متقابلا سودمند با دیگر قدرت های بزرگ ناگزیر می کند. مانند کشورهای بریکس و ایران که در خاور نزدیک و رویدادهای جاری در منطقه از نفوذ زیادی برخوردارند. از این رو، لغو تحریم هایی که غرب تلاش می کند از طریق آن جمهوری اسلامی را تطمیع کند، برای روسیه بسیار سودمند است».
الکساندر کوزنتسوف، معاون رئیس انستیتوی پیش بینی ها و برقراری نظم سیاسی، در خصوص نتایج مذاکرات روز دوشنبه در وین خوشبینی محتاطانه ای را نشان داد.
کوزنتسوف تصریح کرد: «خود مساله حل و فصل نهائی، عملا به نفع تمامی دولت ها می باشد. برای نمونه، در اتحادیه اروپا، محافل مالی بانفوذ خواهان حل و فصل این پرونده هستند – آنان خواهان تصرف بازار ایران هستند و در ماه فوریه، نمایندگانی از جوامع تجار فرانسه و ایتالیا با این هدف به ایران سفر کردند. برای باراک اوباما نیز بسته شدن این پرونده سودمند خواهد بود، زیرا چند سال است که دولت وی نمی تواند برای کمترین موفقیتی در عرصه بین المللی خود ستایی کند. افزون بر آن، این امر با منافع ملی امریکا نیز مغایرتی ندارد. اما، در صورت عدم دستیابی به موفقیت، به این معنا خواهد بود که سیاست امریکا و اروپا در منطقه دچار هرج و مرج شده و این خطرناک است».

۱۳۹۳/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...