نسخه چاپی

هیات پارلمانی سوییس در راه ایران

هیأت پارلمانی سوئیس هفته آینده به تهران می آید، مباحثی در برخی رسانه مطرح می شود با این مضمون كه هنوز جوهر قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا خشك نشده، هیأتی از این قاره چمدان بسته آماده سفر به ایران است

به گزارش نما ، به نقل از مثلث آنلاین هیأت پارلمانی سوئیس هفته آینده به تهران می آید، مباحثی در برخی رسانه مطرح می شود با این مضمون که هنوز جوهر قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا خشک نشده، هیأتی از این قاره چمدان بسته آماده سفر به ایران است، بر همین اساس با عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوئیس به گفت و گو نشستیم و او در پاسخ به این سئوال که سوئیس چه رابطه ای را میان خود و اتحادیه اروپا تعریف کرده است؟، گفت: گروهی که از سوئیس می آید، سرپرستی آن را نائیب رئیس حزب حاکم این کشور برعهده دارد. سوئیس یک کشور مستقل از اتحادیه اروپا خود را تعریف می کند و اساسا خیلی تمایل ندارد که در اتحادیه اروپا باشد، از این رو خیلی هم با سیاست های این اتحادیه همراهی نمی کند و موافق اقدامات سوء اتحادیه اروپا در قبال ایران نیست. البته ممکن است الزامات وجودی این کشور در اروپا دولتمردان سوئیسی را به سمت هایی سوق داده باشد اما در مذاکره ای که با سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئیس داشتم، او رفتارهای این گروه را مبتنی بر عقلانیت تشریح کرد و گفت اعضای این گروه مواضع و موضعگیری هایشان به گونه ای است که برای ایران بسیار می تواند مفید باشد بنابراین همچنان در حال مذاکره و گفت و گو هستم تا تصمیم نهایی را بگیرم. ما روابطمان را با کشورهای مختلف بر مبنای منافع ملی تعریف و تنظیم می کنیم.
برای ما منافع ملی مهم است و آمد و رفت های گروه های پارلمانی هدف و اصل نیست. اصل منافع ملی است چه آنها بیایند و چه ما برویم اگر در مسیر منافع ملی ما باشد امر خوبی است بنابراین پارلمان سوئیس درخواستی برای سفر به ایران داشت، انشاءالله به گونه ای برنامه ریزی می کنیم که این سفر بیشترین بهره را برای منافع ملی ما داشته باشد.
هیأت سوئیسی که به ایران سفر می کند از همین الان می گویم که آثار مثبت حضورش را در مصاحبه های اعضای این گروه در ایران و هم رفتارشان در خارج از کشور خواهیم دید. برنامه ریزی سفر به گونه ای خواهد بود که سفر هیأت سوئیسی بدون حاشیه انجام شود. سعی بر آن است که موضوعات را وارد بحث های افراطی نکنیم و بپردازیم به موضوعات مهم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور که مبنای رابطه راهبردی است. قطعا موضوعاتی که موجب می شود کل مباحث راهبردی جمهوری اسلامی ایران تحت شعاع قرار گیری به شدت در برنامه ریزی از آنها اجتناب می کنیم. برنامه سفر طوری تنظیم می شود که هیأت سوئیسی استقلال و مواضع منطقی جمهوری اسلامی را ببینند، در عین حال رفتارهای سویی که آنها داشتند برایشان تشریح خواهد شد.

۱۳۹۳/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...