نسخه چاپی

مخالفت زیباكلام با اصرار دولت بر ابوطالبی

زیباكلام می گوید: روحانی نباید اصراری بر اینكه حتما آقای ابوطالبی به نیویورك بروند، نشان دهد.

به گزارش نما ، دولت اوباما در اقدامی مغایر حقوق بین‌الملل از صدور روادید حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل اجتناب می‌کند. این یک اقدام غیر‌مسؤولانه و غیر‌قانونی است. هم مجلسین و هم دولت آمریکا مانع حضور حمید ابوطالبی سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل شده‌اند. گویا قرار است دستور کار سفیر ایران در سازمان ملل را هم آمریکایی‌ها تعیین کنند. بعد از آنکه سنا و مجلس نمایندگان به اتفاق آرا رای به عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی دادند؛ حالا کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نیز صراحتا اعلام کرده‌اند برای ابوطالبی روادید صادر نمی‌کنند. این اقدام آمریکایی‌ها آشکارا با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد. اما صادق زیباکلام که این روزها اصرار زیادی به طرح نظرات و پیشنهادات خود در مسائل مختلف دارد، در این خصوص نیز پیشنهاد داده است تا به نظر آمریکایی ها احترام گذاشته و روی گزینه پیشنهادی خود اصرار نکنیم!
این در حالی است که دولت تأکید دارد که هیچ گزینه ای جز ابوطالبی، سفیر ایران در سازمان ملل نخواهدبود.
صادق زیباکلام در سرمقاله روزنامه اصلاح‌طلب شرق نوشته است: نه اوباما در واشنگتن نه روحانی در تهران بنای عقب‌نشینی و سپردن فرمان مذاکرات به تندروها را ندارند. در عین حال هم از این واقعیت، ‌گریزی نیست که مخالفان مذاکرات و توافق هسته‌ای بهانه مناسبی پیدا کرده‌اند. اقدام دو طرف باید در گام اول، جلوگیری از تاثیر بحران ابوطالبی بر روند مذاکرات باشد.
گام بعدی آن است که روحانی باید اصراری بر اینکه حتما آقای ابوطالبی به نیویورک بروند، نشان ندهد. اوباما هم به نظر نمی‌رسد که عجله‌ای برای تصویب و به اجرا گذاشتن مصوبه کنگره داشته باشد.

۱۳۹۳/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...