نسخه چاپی

جبهه‌ی انقلاب و رسانه‌ای كه نیست!

اهمیت داشتن یك رسانه‌ی مكتوب برای نیروهای جبهه‌ی انقلاب بیش از قبل به نظر می‌رسد.

به گزارش نما ، نقطه نیوز نوشت:
نوشته‌ی حاضر به اهمیت وجود ارگان مکتوب اطلاع‌رسانی برای جبهه‌ی انقلاب اشاره دارد.
اول
بعد از کودتای نافرجام سال 88 و فتنه‌ی کثیفی که ماه‌ها برای کشور مزاحمت ایجاد کرد، جزوه ای در یکی از محل‌های مدیریت فتنه پیدا شد که طبق گفته‌ی مسئولان وقت و بررسی‌های انجام شده بر روی آن، مشخص شد این جزوه شیوه‌نامه‌ی فتنه بوده. شیوه‌نامه‌ای برگرفته از افکار حزب توده برای ایجاد کودتا و براندازی نظام‌های سیاسی. سال‌ها قلع و قمع توده‌ای‌های کثیف و خائن در دوران سیاه پهلوی و نیز محدود کردن فعالیت این گروه خائن و به دام انداختن اعضای اصلی حزب‌شان در دوران پس از انقلاب، باز هم نتوانسته جلوی این گروه مخوف را برای همیشه سد کند و پیدا شدن این دفتر، حکایت از حضور توده‌ای‌ها تا دست‌کم 5 سال قبل در ایران دارد. حضوری که بی‌شک هنوز هم ادامه دارد و اگر دست اعضای این گروه برسد، باز هم به کم‌تر از کودتا و براندازی راضی نخواهند شد.
دوم
کتاب و کتاب‌خوانی از منظر رهبر انقلاب. کتابی که خواندنش برای همه توصیه می‌شود. انقلابی‌ها برای فهمیدن دغدغه‌ی رهبر در زمینه‌ی فرهنگ باید بر خود لازم بدانند که این کتاب را بخوانند و چند باره خواندنش خیلی مفید است. غیر انقلابی‌ها هم اگر بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای این کتاب را بخوانند، به تسلط رهبر بر بسیاری مسائل صحه خواهند گذاشت. به خصوص وقتی بدانند رهبر کتاب‌‌هایی را می‌خواند در همه‌ی امور، در همه‌ی رشته‌ها و با همه‌ی وجود. به خصوص وقتی بفهمند رهبر با این همه مشغله، کتاب‌خوان‌ترین فردی است که تا به امروز شناخته‌اند. در همین کتاب، رهبر، یکی از دلایل ماندگاری، مقاومت و سربرآوردن دوباره و چندباره‌‌ی حزب توده را داشتن ارگان مکتوب عنوان می‌کنند. نوشتن کتاب‌هایی با موضوعات مختلف که دربرگیرنده‌ی افکار و اندیشه‌های توده‌ای است. انتشار نشریاتی با همین موضوعات و حتی انتشار و ارسال تعداد انگشت‌شماری از نشریات برای اعضای باقی‌مانده‌ی حزب، وقتی بسیاری از اعضا بازداشت شده، بسیاری اعدام شده و بقیه نیز تحت تعقیب هستند.
سوم
در اهمیت و تفوق نشریه و یک ارگان مکتوب نسبت به رسانه‌‌های مجازی، حداقل در کشور ایران، استناد به آمار مراکزی است که مورد اعتنای اهالی رسانه هستند. آماری که مبیّن نزول سیر عضویت در شبکه‌های اجتماعی هستند و یا آماری که نشان‌گر استفاده‌ی روزافزون مردم از رسانه‌های مکتوب در برابر رسانه‌های مجازی هستند. افزایش شمارگان مطبوعات در سطح ملی و محلی، افزایش درخواست مجوز برای انتشار نشریات و نیز کاهش سیر ایجاد رسانه‌های فراگیر مجازی، یکی دیگر از اماره‌های این مدعاست.
چهارم
جبهه‌ی انقلاب و نیروهای موسوم به ارزشی و متعهد که با باز کردن دایره‌، نیروهای جبهه گسترش می‌یابند، این روزها به رغم تمام سختی‌ها از جایگاه مناسبی در بین رسانه‌‌های مجازی برخوردار است. رسانه‌هایی که در موارد بسیاری به کمک عناصر این جبهه می‌آیند و کارهای بسیاری را پیش برده‌اند برای جبهه. موج‌سازی، اطلاع‌رسانی فوری، جریان‌سازی رسانه‌ای و کارهایی از این دست، اهم کارهایی بودند که تا کنون انجام پذیرفته‌اند. در مقابل، نشریات بیشترین نقش را برابر رسانه‌های مجازی انقلابی داشته‌اند. نشریاتی با افکاری در مواجهه با افکار انقلابی، که هم تیراژ بالایی دارند و هم درصد تولید محتوای برگرفته از افکار و اندیشه‌های گردانندگان‌شان به مراتب بیشتر و بالاتر از نیروهای ارزشی است. نشریاتی که به رغم فعالیت نیروهای ارزشی و انقلابی بسیار رک کار می‌کنند و مستقیم گویی یکی از ویژ‌گی‌های‌شان است. نشریاتی که به نشریات زنجیره‌ای موسوم شده‌اند و هر از گاهی یکی بعد از دیگری سبز می‌شود و با رفتن یکی، دیگری فوری جایش را پُر می‌کند.
پنجم
شاید بتوان عدم دسترسی به منابع مالی را یکی از دلایل نیروهای انقلابی در جبهه‌ی انقلاب برای نداشتن رسانه‌های مکتوب دانست، اما عکس این دلیل، نمی‌تواند برای جبهه‌ی مقابل برای راه‌انداز‌ی و استفاده از نشریات به عنوان رکن اصلی اطلاع‌رسانی صدق کند. بی‌شک این گروه به خوبی به قدرت و میزان اثرگزاری نشریات به عنوان یک رسانه پی برده‌اند و همین روی‌کرد را در زمینه‌ی سایر اقلام مکتوب از جمله کتاب نیز به کار می‌برند. رسانه‌های مجازی با چند روز به روز نشدن، کارایی خود را از دست می‌دهند و مخاطب از بین هزاران سایت در دسترس، یکی دیگر را جای‌گزین آن‌هایی می‌کند که در دسترس نیستند، اما رسانه‌های مکتوب حتی با لغو مجوز نیز در جامعه هستند و نمونه‌ای از آن‌ها مانده است. به خصوص این که در نظر بگیریم تفاوت بسیاری بین خواندن یک متن از پشت مانیتور، با خواندن آن از روی کاغذ است و ماندگاری این دو متن با دو شکل متفاوت نیز متفاوت خواهد بود.
ششم
با این مقدمات، اهمیت داشتن یک رسانه‌ی مکتوب برای نیروهای جبهه‌ی انقلاب بیش از قبل به نظر می‌رسد. ارگانی که با تمام قواعد اصولی به دنیا بیاید و مهم‌تر از آن، با قواعد اصولی زندگی کند و به این زندگی ادامه دهد. ارگانی که به دور از جنجال‌ و سیاست‌زدگی، به بیان افکار و اندیشه‌های انقلاب، با محوریت رهبران انقلاب بپردازد. ارگانی که خود را مدیون کسی نداند و سفارشی کار نکند. ارگانی که سخن‌گوی هیچ حزب و نهادی نباشد و مستقل بنویسد. ارگانی همه‌گیر، با طیفی از مخاطبین مختلف.
راه‌اندازی چنین ارگانی بیش از هر چیز بستگی به احساس نیاز و وجود دغدغه در نیروهای ارزشی و انقلابی دارد که متأسفانه...

۱۳۹۳/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...