نسخه چاپی

گلمكانی خبر داد :

اجرای برنامه های هفته سلامت با همكاری مناطق 22 گانه

مدیركل سلامت شهرداری تهران از اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و آموزشی در هفته سلامت خبر داد و گفت: این برنامه ها با همكاری مساجد، مدارس، سراهای محله و با مشاركت سازمان ها و نهادهای سلامت محور نظیر وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشكی، هلال احمر، انتقال خون و سمن ها برگزار و برطبق پیش بینی صورت گرفته بیش از دومیلیون نفر از این خدمات بهره مند خواهند شد.

به گزارش نما ، به نقل از تهران سما، مدیرکل سلامت شهرداری تهران از اجرای برنامه های مختلف در هفته سلامت خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شعار امسال هفته سلامت " یک عمر سلامت با خود مراقبتی " می باشد و از اول اردیبهشت آغاز می شود هر روز این هفته به یک نام به شرح ذیل نامگذاری شده است:
اول اردیبهشت: توانمند سازی نوجوانان و جوانان برای خود مراقبتی
دوم اردیبهشت: عموم مردم نیازمند خودمراقبتی
سوم اردیبهشت: خانواده خواستگاه خود مراقبتی
چهارم اردیبهشت: رسانه ها ، مروجان خود مراقبتی
پنجم اردیبهشت: نهادها و پایگاههای مردمی ، کانونهای خود مراقبتی
ششم اردیبهشت: تیم سلامت، مربیان خود مراقبتی
هفتم اردیبهشت: ساستگذاران و مدیران اجرایی ، حامیان خود مراقبتی
وی در ادامه به تعریف خود مراقبتی پرداخت و گفت: خود مراقبتی یعنی اینکه هر فرد می تواند با استفاده از دانش و مهارت خود به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند که این تصمیم گیری با استفاده از نظر متخصصین در این حوزه می تواند دامنه گسترده تری داشته باشد ضمن اینکه افراد از خودشان مراقبت می کنند می توانند از اطرافیان ، دوستان و همراهان و خانواده خود نیز مراقبت کنند.
مدیر کل سلامت شهرداری تهران در ادامه افزود: خود مراقبتی اولین گام سلامت می باشد . بین 65 الی 85 درصد از مراقبت هایی که به سلامت منجر می شود محصول خود مراقبتی می باشد.
وی در ادامه به دلیل انتخاب این شعار برای هفته سلامت اشاره کرد و گفت: نقشی که خود افراد می توانند در حوزه ارتقاء سلامت داشته باشند خیلی مهم است زیرا الان بیماریها از حوزه واگیر به سمت غیر واگیر شیفت پیدا کرده است . امروزه سوانح و حوادث ، سرطان ها و سکته ها از عوامل بالای مرگ و میر می باشد.
وی گفت: یک سرطانی به طور متوسط 20 میلیون هزینه می کند در حالیکه از طریق خود مراقبتی سرطان 40 درصد قابل پیشگیری می باشد.
این مقام شهری در ادامه به برنامه های شهرداری در این هفته اشاره کرد و گفت: طی هفته سلامت در تمام مناطق 22 گانه شهر تهران، 22 دهکده یا پایگاه ویژه سلامت داریم. این دهکده‌ها در پارک‌ها و اماکن عمومی نظیر پارک لاله، پارک ملت، قیطریه، بهاران، برج میلاد و فرهنگسرای خاوران غرفه‌های مختلفی را جهت ارائه خدمات سلامت دارند.
گلمکانی نواختن زنگ سلامت در سطح مدارس شهر تهران را از دیگر برنامه های شهرداری عنوان کرد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران همچنین گفت : برگزاری همایش ها و کارگاههای آموزشی در سرای محلات ، خانه های سلامت و مساجد از دیگر برنامه های شهرداری می باشد که تست قند خون، فشار خون، مشاوره های روانشناسی، تورهای مختلف آموزشی برای اعضای کانونهای سلامت، عیادت از بیماران ، اجرای نمایشهای میدانی ، خونگیری ، ارائه بسته های مختلف آموزشی با موضوع سلامت انجام خواهد شد .
وی همچنین در ادامه افزود: برنامه ویژه ای روز 5 اردیبهشت با عنوان پیاده روی بزرگ هفته سلامت دور دریاچه شهدای خلیج فارس با حضور وزیر بهداشت اجرا خواهد شد که بالغ بر 5 هزار نفر از شهروندان از سطح مناطق 22 گانه شرکت خواهند کرد و وزیر بهداشت در این روز سخنرانی خواهند کرد.
این مقام شهری در پاسخ به سئوال دیگری از" تهران سما" مبنی بر اینکه برنامه های شهرداری تهران در سال 93 در حوزه سلامت چگونه خواهد بود؟ گفت: امسال شهرداری به صورت ویژه به حوزه سلامت خواهد پرداخت و علت آن نیز نگاه تخصصی تر به حوزه سلامت می باشد به طوریکه کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تشکیل شد و در اواخر سال گذشته نیز تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت و شهرداری تهران منعقد شد که شهرداری تهران را موظف به اجرای برنامه های خاص در حوزه سلامت می کند.
وی همچنین افزود بودجه سلامت گسترده تر شده است و همچنین شبکه سلامت در سطح شهر تهران گسترش پیدا کرده است بطوریکه در همه محلات شهر تهران کانون سلامت داریم و در حوزه آموزشهای مجازی نیز اقدامات ویژه ای انجام شده است.

۱۳۹۳/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...