نسخه چاپی

ئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

مالاریا در ایران كاهش یافت

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از كاهش تعداد افراد مبتلا به بیماری مالاریا در طی ۶ سال گذشته از ۱۸ هزار مورد به كمتر از هزار مورد در كشور خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمد مهدی گویا در همایش کنترل بیماری های منتقله از طریق ناقلین به مناسبت روز جهانی بهداشت اظهار داشت: یکی از شناخته شده ترین بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین مالاریا است که حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان در معرض ابتلا به این بیماری هستند، که در صورت غفلت از بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین، این بیماریها می‌توانند فاجعه بار باشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، بیماری دنگ را از دیگر بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین بیان کرد و گفت: بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت آمار مبتلایان به این بیماری در سال گذشته ۱۵۰ میلیون مورد بوده است، که امسال برآوردها نشان داد این آمار درست نبوده و به ۳۹۰ میلیون مورد رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه افراد مبتلا به این بیماری باید حداقل ۱۹ روز استراحت کنند، ابتلا به این بیماری را به عنوان مشکل اقتصادی و بار مالی برای خانواده بیان کرد.

گویا ضمن اشاره به بیماری لیشمانیوز، به عنوان یکی دیگر از بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین افزود: این بیماری به علت تاثیر بر روی ظاهر و صورت فرد مبتلا، باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در فرد مبتلا می شود و این در حالی است که فرد مبتلا حداقل یک سال با بیماری درگیر است.

وی همچنین بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را از بیماری‌های بی سروصدا در دام عنوان کرد و گفت: اگر تب خونریزی دهنده کنگو در دام کنترل نشود، می‌تواند به راحتی به انسان منتقل شود.

گویا ویژگی‌های بیماری‌های منتقله از حشرات و سایر ناقلین را بسیار پیچیده بیان کرد و افزود: این بیماریها علاوه بر بار اقتصادی سنگین که برای خانواده‌ها و دولت ایجاد می‌کنند، واکسن موثر ندارند و درمان آنها نیز ساده نیست.

ارائه آموزش‌های لازم به مردم در مورد بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شیوع بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین در مناطق محروم و حاشیه نشین بیشتر است، گفت: از آنجا که رفتارهای انسانی از جمله دپوی زباله‌های خانگی و صنعتی در محل زندگی نقش بسزایی در شیوع این بیماری‌ها دارد، باید به افراد جامعه به خصوص افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند و در مناطق آب و هوایی مستعد رشد و تکثیر حشرات می‌باشند، آموزش‌های لازم داده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، گویا با بیان اینکه شروع بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین آهسته و پیش رونده است، افزود: این بیماری‌ها ممکن است تا چند سال قابل تشخیص نباشند، به همین علت اندازه گیری بار این بیماری‌ها دشوار است.

جدا نبودن سلامت انسان از سلامت دام و گیاه

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با اشاره به اینکه سلامت انسان از سلامت دام و گیاه جدا نیست، گفت: انتظار داریم با برگزاری چنین همایش‌هایی؛ مسئولان به حساس بودن این بیماری‌ها و شیوع آنها پی برده و نظام سلامت انسان و دام و گیاه یک نظام سلامت یکپارچه شود.

گفتنی است در همایش روز جهانی بهداشت با حضور مسئولان وزارت بهداشت، وزارت کشور، سازمان دامپزشکی و بهداری ارتش؛ گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران، پیام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی بهداشت را قرائت کرد.

۱۳۹۳/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...