نسخه چاپی

خداحافظی شیر از سفره نیازمندان!

بدون شك با افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات، سرانه مصرف شیر و دیگر محصولات لبنی نیز افت خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از مشرق -دبیر انجمن صنایع لبنی ایران درباره قیمت محصولات لبنی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت : مطمئنا قیمت لبنیات با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه افزایش خواهد یافت ، اما این افزایش قیمت بستگی به مواردی دارد که باید با دامداران و کارخانه داران درباره آن مذاکره کنیم .

رضا باکری در این خصوص توضیح داد : برآورد ما این است که با اجرای فاز دوم هدفمندی ، کارخانجات ،13 درصد هزینه های خود را بالا ببرند ، از طرف دیگر از سال 93 ، 2 درصد هم نرخ مالیات بر ارزش افزوده بالا رفته است که این دو عامل در مجموع ، گرانی 15 درصدی را بر قیمت لبنیات تحمیل خواهد کرد .

وی در ادامه این موضوع را هم یادآور شد که، افزایش 15 درصدی قیمت لبنیات با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ، منهای رقم شیر خام است، که البته پیش بینی می شود در صورت اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها ، شیر خام نیز 17 درصد گران شود .

باکری یش بینی کرد:با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گرانی 32 درصدی قیمت محصولات قطعی است ، اگر چه این را هم گفت این درصورتی است که دولت حمایتهای لازم را از کارخانجات تولیدکننده محصولات لبنی و دامداران انجام دهد و گرنه رقم گرانی ها و افزایش قیمتها بیش از این ارقام خواهد بود .

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در پاسخ به این سوال که هم اکنون قیمت محصولات گران است و بعد از هدفمندی یارانه ها طبق گفته شما قیمت لبنیات قرار است 30 درصد دیگر گران هم شود، با این اوصاف سرانه مصرف لبنیات افت نمی کند ؟ گفت : مطمئنا این اتفاق خواهد افتاد ، وما باید منتظر افت شدید مصرف سرانه شیر باشیم که این مقداری خیلی نگران کننده است .

گفتنی است مطالعات نشان میدهد مصرف سرانه شیر در سال 90 حدود 14 درصد ، در سال 91 حدود 20 درصد و در سال 92 حدود 30 درصد کاهش نشان میدهد ، لذا کارشناسان پیش بینی می کنند با افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات در سال 93 ، حدود 50-40 درصد از مصرف سرانه شیر کاهش پیدا کند که این مسئله بدون شک در تهدید سلامت خانوارهای ایرانی بی تاثیرگذار نیست.

۱۳۹۳/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...