نسخه چاپی

پیام اوباما به چین در طول تور آسیایی

رئیس‌جمهور آمریكا در طول تور آسیایی خود در تلاش است با اظهارنظر‌های مختلف پیامی را درباره قدرت نظامی كشورش در قبال مواضع چین بر سر درگیری‌های مرزی با همسایگانش، به پكن ارسال كند.

به گزارش نما، فارس، به نقل از پایگاه خبری «کنتراکاستا تایمز»، باراک اوباما با پیامی قاعده‌مند و اصولی برای پکن، در کشورهای همسایه چین در حال سفر کردن است. در طول بازدید از کشورهای متحد آمریکا، اوباما با اشاره این پیام را رسانده که قدرت نظامی امریکا می‌تواند تهاجم چینی‌ها در منطقه آسیا -اقیانوسیه را کاهش دهد هر چند همزمان از پکن خواسته از نفوذ فزاینده خود برای کمک به حل بحران‌های بین‌المللی با روسیه و کره شمالی بهره بگیرد.

بر اساس این گزارش، این برخورد دو گانه، بر اهمیت بی‌اندازه پکن در سفر اوباما به این چهار کشور دلالت دارد هر چند چین در برنامه سفر وی قرار ندارد.

پس از توقف در ژاپن و کره جنوبی و پیش از عزیمت به فیلیپین، رئیس جمهور آمریکا سفر خود به مالزی را روز شنبه آغاز کرد که این اولین سفر رئیس جمهور آمریکا به این کشور طی پنج دهه گذشته به شمار می‌آید. به نوشته روزنامه «لس‌آنجلس‌ تایمز»، در واقع، این اولین سفر اوباما به مالزی از سال 1966 یعنی دوران لیندون جانسون، رئیس‌جمهور مالزی تاکنون به شمار می ‌آید.

به گزارش بی‌بی‌سی، اوباما گفته است، آمریکا و مالزی در آغاز عصر جدیدی از همکاری قرار دارند. او در گفت‌وگو با عبدالحلیم معظم شاه، پادشاه مالزی گفته، آمریکا و مالزی ارزش‌ها و آمال‌ها مشترکی با هم دارند. وی با نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی نیز دیدار کرد.

بنا بر این گزارش، سفر اوباما در زمان حساس برای منطقه صورت گرفته است یعنی زمانی که مواضع تهاجمی چین در درگیری‌های مرزی، همسایگان کوچکتر این کشور را تحت فشار قرار داده است. علاوه بر این، سئوالات متعددی درباره تعهد کاخ سفید برای تمرکز بیشتر بر آسیا به وجود آمده است.

۱۳۹۳/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...