نسخه چاپی

انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری گفت: با فراهم كردن مقدمات لازم و ایجاد شرایط لازم از حج تمتع امسال پرواز حجاج به فرودگاه امام خمینی منتقل می‌شود.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا جهانگیریان در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در مورد پرواز ایران و آمریکا خدمات فنی و سیاسی فراهم شده است گفت: مقدمات فنی در این خصوص به طور تقریبی انجام شده و مقدمات سیاسی از سوی وزارت خارجه آمریکا در حال پیگیری است.

وی در ادامه افزود: قطعات هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی در کشورهای مختلف قرار دارد و مجوز برخی از قطعات به اعلان‌ها داده شده و عقد قرارداد صورت گرفته است.

جهانگیریان در ادامه یادآور شد: پروسه تحویل قطعات یک پروسه کاملا طولانی است و طی دو هفته گذشته ما شاهد پاسخ‌های مثبتی از سوی شرکت‌های هواپیمایی برای تحویل قطعات بودیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه توضیح داد: در مورد سوخت‌رسانی به هواپیما در برخی ممکن است نوساناتی ایجاد شود ولی ما احساس می‌کنیم روند مثبت و فضای جدیدی ایجاد شده است و بحث‌های مهمی در این زمینه شده است.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه هواپیمایی نیاز به ارتباط با شرکت‌های سازنده داریم گفت: از لحاظ دریافت اطلاعات کارشناسان شرکت‌ها در ایران پیگیر بوده و بخش‌هایی از اطلاعاتی که لازم بود دریافت شده است.

جهانگیریان با بیان اینکه در ایام نوروز میزان پروازها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است گفت: ناوگان هواپیمایی ما در ایام نوروز امسال بسیار پرقدرت عمل کرد و توانست پروازهای کم‌تأخیری را داشته باشد.

وی در ادامه افزود: طی هفته آینده در مورد زمان شروع آزادسازی نرخ بلیط هواپیما صحبت خواهیم کرد.

جهانگیریان با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی شش ماهه اول سال ۹۳ را برای اجرایی شدن آزادسازی نرخ بلیط هواپیما اعلام کرده بود گفت: با اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی دولت سعی خواهد کرد قیمت‌ها را کنترل کند و تمهیدات لازم در این خصوص انجام شده است.

وی با بیان اینکه پایان اردیبهشت ماه (۲۰ جولای) شش ماه از زمان اعلام شده برای تحویل هواپیما طبق توافق‌نامه ژنو می‌گذرد گفت: در این توافق‌نامه از برخی از توافقات عقب‌تر هستیم و از برخی از توافقات جلوتر زده‌ایم بنابراین ارائه قطعات هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی زمان‌بر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: ۶۰ فرودگاه رسمی و تعدادی فرودگاه موقتی وجود دارد که سالانه ۷۵ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند، ‌فرودگاه امام ظرفیت پذیرش ۶ میلیون مسافر را دارد ولی در حال حاضر ۵ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص پرواز حجاج به فرودگاه امام خمینی گفت: این یکی از نکات مهمی است که ما در حال پیگیری و مذاکره با سازمان حج و زیارت هستیم.

وی در ادامه افزود: باید اقدامات لازم برای تأمین رفاه حجاج در فرودگاه امام فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه مهرآباد ظرفیت و گنجایش حجاج را ندارد و در حال حاضر بیش از ظرفیت خود مسافر جابه‌جا می‌کند گفت: ناچار هستیم تمهیدات لازم را برای پرواز حجاج در فرودگاه امام فراهم کنیم.

جهانگیریان در ادامه گفت: سعی خواهیم کرد با فراهم کردن مقدمات لازم پرواز حجاج را امسال به این فرودگاه انتقال دهیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه جهت گسترش فرودگاه امام برداشته شده است گفت: در آینده‌ای نزدیک۵۰۰ میلیون دلار دیگر نیز از این صندوق برای گسترش فرودگاه امام برداشته می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: در ایام نوروز امسال حجم مسافر ۵۰ درصد افزایش یافت و در برخی از فرودگاه‌ها شاهد شکست رکورد تاریخی بودیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درادامه گفت: تعداد قابل توجهی هواپیما در حال خرید است که در طول ماه‌های آینده وارد ناوگان هواپیمایی کشوری می‌شود.

جهانیگریان با بیان اینکه میانگین تأخیرات پروازهای هواپیمایی در ایام نوروز ۲۵ دقیقه است گفت: این میانگین تأخیر نسبت به زمان‌های معمول بسیار کمتر بوده و کاهش قابل توجهی را داشته است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه توضیح داد: بحث تأخیرات عوامل مختلفی از جمله آب وهوا، فرودگاهی،‌ نیروی انسانی عوامل فنی و مدیریتی دارد که در برخی از ایام سال این عوامل از جمله آب وهوا تشدید می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: معاون وزیرراه وشهرسازی در ادامه توضیح داد: از ۲۷ میلیون مسافر، ۱۲ میلیون نفر از فرودگاه مهر‌آباد و ۵ میلیون نفر از فرودگاه امام جابه‌جا می‌شود بنابراین بیشترین میزان تأخیرات پروازی مربوط به این دو فردودگاه است که سعی کرده‌ایم با انجام تمهیدات لازم میزان تأخیرات این دو فرودگاه را کاهش دهیم.

وی در ادامه به تأخیرات پروازهای حجاج در دو سه ماه گذشته اشاره کرد و گفت‌: در دو سه ماه گذشته پروازهای حجاج تأخیرات چهار تا ۵ ساعته‌ای داشته که با تفاهمات صورت گرفته با شرکت‌های هواپیمایی مرتبط این میزان تأخیرات را کاهش دادیم و در صورت وجود چنین تأخیراتی این شرکت‌ها جریمه می‌شوند.

جهانگیریان با اشاره به اینکه با افق چشم‌انداز کشور نیازمند حداقل ۴۰۰ فروند هواپیما است گفت: در صورتی که مشکلات تأمین و خرید ناوگان برطرف شود میزان خرید ناوگان هواپیمایی افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۴۰ فروند هواپیما از این شرکت‌ها خریداری شود.

رئیس سازمان هواپمایی کشوری با بیان انیکه آزادسازی نرخ بلیط هواپیما را با افزایش قیمت جدا کنیم گفت: براساس ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه وزارت راه موظف است آزادسازی نرخ بلیط هواپمیا را اجرا کند.

وی در ادامه افزود: این آزادسازی منجربه رقابت بیشتر میان اعلان‌ها می‌شود.

وی در دامه توضیح داد: در کشورهای دیگر دنیا آزادسازی با هدف رقابت بیشتر میان شرکت‌ها هواپیمایی انجام می‌شود و هدف ما نیز از اجرای این قانون کاهش قیمت‌ها و رفاه حال بیشتر مسافران است.

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه گفت: آزادسازی نرخ بلیط کنترل افزایش می‌شود و پیش‌بینی ما این است که افزایش قیمت به طور طبیعی داشته باشیم.

رئیس سازمان هواپمایی کشوری با اشاره به اینکه آبان ماه سال ۹۱ آخرین افزایش قیمت بلیط هواپیما صورت گرفت گفت: تاکنون هزینه تمام شده حمل‌ونقل هوایی کشوربسیار افزایش یافته بنابراین افزایش قیمت باید صورت گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بلیط هواپیما با آزادسازی تا حد زیادی کنترل خواهد شد.

۱۳۹۳/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...