نسخه چاپی

روزنامه كانادایی: ایران شایسته ایفای یك نقش سازنده در جهان است

روزنامه ˈگلوب اند میلˈ كانادا روز شنبه در گزارشی تحت عنوان ˈ تصویری از ایران كه تاكنون در كانادا به نمایش در نیامده استˈ، ایران را كشوری شایسته ایفای یك نقش سازنده در جهان معرفی كرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا دراین تحلیل که درواقع بررسی خاطرات سفر یک تاجر کانادایی به تهران و به قلم ˈجفری سیمپسونˈ است ؛ گفته شده است : ˈآرتور دو فهرˈ یک تاجر بسیار موفق اهل مانیتوبا است که به سراسر جهان سفر کرده وبه تازگی ازکره شمالی، کوبا، مغولستان، میانمار وایران نیز دیدن کرده است .

وی که به تازگی نکاتی را درباره سفرش به ایران به قلم سیمپسون منتشر کرده است ؛ عضو یک گروه سازماندهی شده توسط ˈشبکه اقدام برای صلحˈ است و نیمه مستقل وعضوی از ˈ سازمان جوانان وابسته به دولت کاناداˈ است .

وی می گوید در سفر 10 روزه خود به ایران از شهرهایی چون تهران، قم، اصفهان وشیراز دیدار ودرعین حال با برخی آیات عظام ، تجار وبازرگانان، دانشجویان، اعضای اتاق بازرگانی ونیز دیپلمات های ایران دیدار و گفت و گو کرده است.

به اعتقاد تحلیل گر گلوب اند میل، خواندن افکار وآرای این شهروند کانادایی درباره سفرش به ایران بسیار جالب بوده و بدون تردید با آنچه که در گزارش های سیاه و سفید رسانه های غربی وحتی بمب باران شیطنت آمیز دولت کانادا علیه ایران، بسیار متفاوت است.

جفری سیمپسون به وزیر خارجه کانادا که سخنان ضد ایرانی در کنگره یهودیان امریکا بیان داشت، توصیه می کند تا قبل از بیان هرگونه اظهارات ضد ایرانی، به گزارش ˈاتحادیه ضد افتراˈ که ایران را یک کشور دارای کمترین احساست ضد یهودی در خاورمیانه معرفی می کند، مراجعه کند.

در این تحلیل در باره برخی از تصورات آقای دوفهر چنین آمده است: مقامات ایران در انجام معامله هسته ای با غرب که می کوشد فعالیت هسته ای تهران را محدود کند، بسیار جدی هستند و همچون ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا به نتایج این مذاکرات هسته ای نیز بسیار خوشبین هستند.

این تحلیل، دولت جدید ایران را بسیار متفاوت از دولت های قبلی توصیف کرده و می افزاید: دولت روحانی، یک دولت میانه رو وخواستار بهبود روابط و مناسبات نه تنها با غرب بلکه با همه جهان است.

تحلیلگر گلوب اند میل ضمن با بیان این که ایرانیان به همه احترام می گذارند و در عین حال خواهان آن هستند تا جهان نیز برایشان حرمت قائل شود، می افزاید: ایرانیان برخلاف اعراب که بالفطره دشمنان غرب هستند، ملتی دوستدار دیگر ملت ها هستند.

ایران دارای سرمایه عظیم انسانی است، چرا که نرخ باسوادی در میان جوانان این کشور 98 درصد است، حتی موسسات آموزش عالی این کشور بیش از چهار میلیون دانشجوی را تحت پوشش خود دارند.

زنان ایرانی غالبا در همه سازمان ها و نهادها مشغول به کارند، رانندگی می کنند و در مشاغل حرفه ای اشتغال دارند وحتی سه زن درایران درکسوت ˈآیت الهیˈ هستند ، بنابراین نباید فراموش کرد که وضعیت زنان درایران هرگز شبیه به وضعیت آنها درعربستان نیست.

ˈدو فهرˈ درگزارش سفر خود به ایران ازبروز یک تغییر نسل وساختار مردمشناسی گسترده در این کشور خبر می دهد ومعتقد است که اگرچه اقتصاد ایران به ویژه دربخش مالی و بانکی ازتحریم های بین المللی آسیب فراوان دیده است، اما درعین حال یک بازار بورس اوراق بهادار با لیست 300 موردی ازشرکت های ایرانی وبا ارزش سرمایه 150 میلیون دلار نیز دراین کشور فعال است و درضمن ایران دارای ذخایر عظیم نفتی نیز هست.

ازسوی دیگر، ایران ازآن جهت حق دفاع ازسوریه را برای خود محفوظ می داند که معتقد است سوریه نیز روزی درجنگ ایران با عراق ازاین کشور حمایت کرده بود.

دوفهر معتقد است که ایران به همان اندازه ازطالبان وگروه های تندروی سنی شبیه به آنها متنفر است که غرب از آنها گریزان است.

وی درخصوص رویکرد دولت اوتاوا به ایران ورژیم صهیونیستی نیز با اعلام این که در دولت جدید ایران دیگر از ادبیات تنفر خبری نیست، افزود : سیاست های اخیر کانادا در قبال ایران چندان بجا ومنطقی نیست، زیرا دولت محافظه کار اوتاوا علاوه بر اینکه سفارتش در تهران را تعطیل کرده است، بارها ضمن تقبیح سیاست های ایران، علاج همه کارهای را در حمایت از تندروهای دولت اسراییل می بیند.

به اعتقاد تحلیلگر این روزنامه،دوفهر به درستی ازاین سیاست اوتاوا به عنوان ˈدیپلماسی جعبه شنیˈ یاد می کند وچنین نتیجه می گیرد که دولت اوتاوا نباید فراموش کند که ایرانیان یک ملت جدی 77 میلیونی هستند که خواستار و شایسته ایفای یک نقش خلاق درنظام بین الملل هستند.

سیمپسون معتقد است اگرچه رویکرد ˈدو فهرˈ بسیار متفاوت تر از رویکردی است که اخیرا در اوتاوا شکل گرفته است، اما نباید فراموش کرد که او بیش از آنکه خواسته باشد با چشم و ذهنی بسته به تحولات داخلی و آرای مردم این کشور بنگرد، مدتی در ایران بسر برده و با مردم آن تعامل نیز داشته است.

۱۳۹۳/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...