نسخه چاپی

كودكی كه زبانش رشد می‌كند+عكس

نوعی بیماری نادر ژنتیكی در نوزادی انگلیسی، باعث شده زبان او همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد به‌طوری كه زبان از دهان او بیرون زده و مانع از تنفس و تكلم كودك شده است.

نوعی بیماری نادر ژنتیکی در نوزادی انگلیسی، باعث شده زبان او همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد به‌طوری که زبان از دهان او بیرون زده و مانع از تنفس و تکلم کودک شده است. وی تاکنون سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفته تا پزشکان بتوانند مشکل بزرگی زبان او را حل کنند.

376748_150.jpg


به نوشته فرهیختگان، «اولیویا گلیز» دختر 4 ساله انگلیسی مبتلا به نوعی اختلال نادر ژنتیکی است که در انگلیس از میان هر 15 هزار کودک، تنها یک نفر به آن مبتلا می‌شود. مادر 29 ساله و پدر 40 ساله این دختربچه در زمان تولد نوزاد و زمان اطلاع از وجود چنین مشکلی، بسیار شگفت‌زده شدند.

پزشکان در ماه هفتم بارداری و با گرفتن اسکن متوجه وجود چنین بیماری‌ای در «اولیویا» شدند. آنها به پدر و مادر وی اعلام کردند که علاوه‌بر بزرگ بودن زبان، بخش‌هایی از اندام‌های داخلی بدن نوزاد نیز بزرگ‌تر از حد طبیعی خود هستند. این اختلال ژنتیکی نادر باعث بر هم خوردن تعادل در ژن‌های تنظیم‌کننده میزان رشد اندام‌های مختلف بدن می‌شود. در این بیماری، فرد دچار مشکل در بافت دیواره شکمی شده و زبان، دست‌ها و پاها بیش از حد طبیعی رشد می‌کنند و در مواردی نیز کاهش شنوایی و اختلالات قلبی مشاهده می‌شود.
«اولیویا» نخستین‌بار در سال 2010 تحت عمل جراحی قرار گرفت تا پزشکان بتوانند اندازه زبان او را کوتاه کنند و به همین دلیل تا مدت‌ها مجبور بود از طریق لوله‌ای که در گلوی او تعبیه شده بود، تغذیه کند. عمل‌های دیگری در سال‌های 2011 و 2012 روی زبان او انجام گرفت. پزشکان امیدوارند با این چند عمل بتوانند اندازه زبان این دختربچه را در حد طبیعی حفظ کنند.

۱۳۹۳/۳/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...