نسخه چاپی

ایران دهان غرب را بست

سخنگوی كمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در تشریح گزارش روز گذشته آژانس انرژی اتمی درباره ایران، گفت: ایران با اجرای تعهدات و طرح اقدام مشترك تمام توطئه‌های غرب را خنثی كرد، اما با وجود حسن‌نیت ایران، گروه ۱+۵ به توافق‌نامه ژنو عمل نكرده است.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به گزارش روز گذشته یوکی آمانو مدیرکل آژانس انرژی اتمی درباره عملکرد مثبت ایران در اجرای کامل طرح اقدام مشترک، گفت:‌ با توجه به این گزارش اقدامات ایران درباره اجرای طرح اقدام مشترک ابعاد مثبتی دارد که بر اساس آن آژانس روز گذشته اعتراف کرد که ایران اقدامات اعتمادساز خودش را انجام و برای شفاف سازی همکاری خوبی داشته است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت گزارش آژانس انرژی اتمی، افزود: قطعا گزارش آژانس درباره فعالیت هسته‌ای ایران، مبنای عملکرد گروه ۱+۵، شورای حکام و شورای امنیت خواهد بود، بنابر این گزارش مثبت آژانس درباره اجرای کامل طرح اقدام مشترک می‌تواند مناسب باشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر متأسفانه برخی از موارد گزارش روز گذشته مدیرکل آژانس انرژی اتمی با واقعیت منطبق نیست، زیرا با توجه به شفاف سازی ایران در چند وقت اخیر، آژانس نمی‌بایست ادعاهای جدیدی را در گزارش خود مطرح می‌کرد، به طور مثال در این گزارش به فعالیت‌ها و ساخت‌و سازهایی در سایت نظامی پارچین اشاره شده، این در حالی است که آژانس نمی‌تواند در امور نظامی دیگر کشورها دخالت کند، بنابراین این بخش از گزارش واقع‌گرایانه نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری گزارش آژانس درباره پایبند نبودن ایران به پروتکل الحاقی، یادآور شد: ایران نه عضو پروتکل الحاقی بوده و نه این پروتکل را پذیرفته است، بنابر این جمهوری اسلامی در این رابطه هیچ وظیفه‌ای نداشته و آژانس حق ندارد در چارچوب این پروتکل از ایران مطالبه داشته باشد، اما ایران برای شفاف سازی هر نوع اقدام به ویژه بازرسی و ارائه گزارشی که لازم باشد، انجام می‌دهد.

نقوی‌حسینی با اشاره به اجرای تعهدات مذاکرات هسته‌ای از سوی ایران، افزود: جمهوری اسلامی ایران برای خنثی کردن توطئه غربی‌ها مبنی بر اینکه ایران درباره فعالیت هسته‌ای به‌دنبال مذاکره نیست، محکم در موضع مذاکراتی خود اقدام کرده، بنابر این اراده نظام این است که تیم مذاکره‌کننده مذاکرات را ادامه دهد تا به دنیا ثابت شود که جمهوری اسلامی اهل مذاکره و منطق است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: با وجود پایبندی ایران به تعهدات خود پس از توافق‌نامه ژنو، شاهد اقدامات غیراعتمادساز غرب به‌ویژه گروه ۱+۵ هستیم، بنابر این ایران به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که مباحث غیرهسته‌ای در مذاکرات مطرح شود، از این‌رو مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ صرفا پیرامون پرونده هسته‌ای است.

وی افزود: از طرف دیگر شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب در آغاز مذاکرات فرمودند که ما به مذاکرات خوشبین نیستیم، که این فرمایشات در آن زمان ناظر به رفتارهای غیر اعتمادساز، عهدشکنانه و زیاده‌خواهانه غرب است.

نقوی‌حسینی با انتقاد از پایبند نبودن گروه ۱+۵ به تعهدات خود در توافق‌نامه ژنو، تصریح کرد: در توافق ژنو یک اشتباه بزرگی رخ داد که بر اساس آن ایران در مذاکرات تعهدات نقد و سریع الاجرا را پذیرفت، اما تعهدات غرب در توافق‌نامه نسیه و مشمول زمان است.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با اعلام اینکه گروه ۱+۵ تاکنون به تعهدات خود در قالب توافق‌نامه ژنو عمل نکرده است، گفت‌: به‌طور مثال درباره دلارهای آزاد شده از سوی غرب، ایران قادر به استفاده از چهار قسط اول نبوده است، همچنین بر اساس گزارش‌های واصله به کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس غرب به تعهدات خود مبنی بر ارائه تجهیزات هواپیماهای مسافربی، ارائه سوخت هواپیما و بیمه کشتی‌رانی عمل نکرده است.

۱۳۹۳/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...