نسخه چاپی

زمین‌خواری در ورسك به نام روستا!

مدتی است كه در یكی از مراتع منطقه ورسك سوادكوه به نام " اجت " ساخت و سازهای غیر قانونی صورت گرفته كه رییس سازمان امور اراضی ضمن اعلام محرز شدن تخلف در این منطقه، دستور پیگیری و تخریب ساخت و سازهای غیر قانونی را داده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا،مدتی است که در یکی از مراتع منطقه ورسک سوادکوه به نام " اجت " ساخت و سازهای غیر قانونی صورت گرفته که رییس سازمان امور اراضی ضمن اعلام محرز شدن تخلف در این منطقه، دستور پیگیری و تخریب ساخت و سازهای غیر قانونی را داده است.

در حالی که منطقه اجت در روستای ورسک سوادکوه به عنوان یک مرتع شناخته می‌شود و از سال‌ها پیش مجوز به دامداران منطقه برای اجرای طرح مرتع‌داری داده شده، چند سالی است ساخت و سازهای غیر قانونی در آنجا آغاز شده و تا حدی ادامه پیدا کرده که به مرحله دریافت کد روستا هم رسیده است.

که قباد افشار، رییس سازمان امور اراضی از پیگیری این پرونده و دستور برای تخریب ساخت و سازهای غیر قانونی در این مرتع خبر داد.

البته طرح مرتع‌داری در هر منطقه‌ای به دامدارانی داده می‌شود که قصد بهره‌برداری از مراتع برای چرای دامی داشته باشند و دامداران منطقه اجت نیز جزو ساکنان این منطقه یا روستای ورسک سوادکوه به شمار نمی‌روند و براساس شواهد و اطلاعات دریافتی خبرنگار ایسنا جزو مهاجرانی هستند که در طول سال، چند ماه بیشتر در این منطقه حضور ندارند اما ساخت و سازهایشان به حدی پیشرفت کرده که حتی عملیات آبرسانی و برق‌رسانی به این منطقه نیز آغاز شده و آن‌ها علیرغم اینکه براساس قانون، شرایط تبدیل شدن به روستا را نیز ندارند، کد روستا را هم دریافت کردند.

جالب‌تر اینکه اهالی روستای ورسک سوادکوه پیش از این بارها اعلام کرده بودند علیرغم اینکه برق رسانی به مراتع آن‌ها در منطقه اجت می‌تواند قیمت اراضی‌شان را چندین برابر افزایش دهد اما آن‌ها خواهان برق‌رسانی به اجت نیستند و می‌خواهند منطقه‌شان بکر و دست نخورده باقی بماند.

در همین راستا طی چند سال اخیر بارها نسبت به ساخت و سازهای غیرقانونی واکنش نشان داده و مکاتبات بسیاری با مسئولان وقت انجام داده‌اند اما به گفته خودشان این پیگیری ها حاصلی برای آن‌ها نداشته است.

پیگیری و مداومت در جلوگیری از تخلفات قانونی در منطقه اجت از سوی اهالی این روستا تا آنجا ادامه پیدا کرد که آن‌ها در اواسط اردیبهشت امسال از ورود تیر برق‌ها برای برق‌رسانی به این منطقه جلوگیری کردند و به گفته اهالی این روستا اردیبهشت امسال انتقال تیر برق‌های مورد نیاز به این منطقه با اسکورت تعداد بسیاری از نیروهای نظامی و زد و خورد بین اهالی روستا و این نیروها صورت گرفت و این در حالی است که برق رسانی در دل جنگل هم از نظر قانونی و هم از نظر ایمنی جنگل ها و پوشش گیاهی موجود تخلف محسوب شده و می تواند صدمات جبران ناپذیری به این مرتع و طبعیت بکر وارد کند.
البته یکی دیگر از تخلفات آشکار در این مرتع، قطع غیرقانونی درختان است که با نگاهی به نقشه‌های ماهواره‌ای سال‌های گذشته منطقه اجت، می‌توان کاهش سطح پوشش گیاهی در این مرتع را متوجه شد.

خبرنگار ایسنا پس از پیگیری این مساله و بازید از منطقه، موضوع را از سازمان امور اراضی پیگیری کرد که افشار، رییس این سازمان در پاسخ به ایسنا اظهار کرد:‌ این منطقه جزو مراتعی بوده که ساخت و ساز در آن غیر قانونی است و اخیرا دستور پیگیری این تخلف و ارسال پرونده‌های متخلفان این منطقه به قوه قضاییه صادر شده تا ساخت و سازهای غیر قانونی‌شان متوقف و تخریب شود.

به گزارش ایسنا، منطقه ورسک عباس‌آباد ورودی جنوبی استان مازندران با پل تاریخی ورسک به عنوان مهم‌ترین رویدادهای فنی - مهندسی راه‌آهن کشور و وجود کم‌نظیرترین «راش‌ستان» و یک دست خاورمیانه در آن با آب و هوا و چشمه‌های زلال به عنوان مقصد گردشگران مختلف و نیز خریداران زمین‌های آن برای سکونت است.

مساحت ورسک عباس‌آباد بیش از 7000 هکتار است که 10 مالک اصلی آن در سال 1328 دولت وقت را درباره حدود و ثغور این منطقه محکوم کردند و منطقه اجت به عنوان یکی از 13 منطقه عباس‌آبادی‌ها یکی از املاک زراعی مردم آن معرفی شده است.

از سوی دیگر به گفته یکی مسئولان روستای ورسک، منطقه اجت در سرشماری سال 90 به عنوان منطقه خالی از سکنه و نقطه فرعی ورسک معرفی شده است و این در حالی است که در ماده یک ‌و دو قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری از روستا آمده است " روستا مبدأ تقسیمات کشوری با صفات همگن بودن، دارای حوزه و قلمرو معین ثبتی و عرفی مستقل با 20 خانوار است که 100 نفر ساکن آن به یکی از فعالیت‌های مشخص اشتغال داشته باشند، عشایر کوچ رو نیز می‌توانند با 20 خانوار شورای عشایری تشکیل دهند" اما نظرات کارشناسی شده مورد ادعای برخی مسئولان برای تشکیل روستای اجت و ایجاد کد آبادی آن را نمی‌توان در این مفاد قانونی پیدا کرد.

مشخص نیست سرنوشت منطقه اجت که در واقع به عنوان مراتع حاشیه روستای ورسک شناخته می‌شود، چیست و آیا ساخت و سازهای غیر قانونی در این منطقه که براساس قانون، تخلف به شمار می‌رود رسمیت پیدا می‌کند؟

۱۳۹۳/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...