نسخه چاپی

تولید سوخت هواپیما از زباله‌های بهداشتی

زباله‌های بهداشتی یكی از بحث​انگیزترین انواع پسماندهای جامد است. بازیافت آنها نیز به دلیل داشتن انواع مختلف، طبیعتا مستلزم انجام پروسه‌های خاصی است.

به گزارش نما به نقل از جام جم، زباله‌های بهداشتی یکی از بحث​انگیزترین انواع پسماندهای جامد است. بازیافت آنها نیز به دلیل داشتن انواع مختلف، طبیعتا مستلزم انجام پروسه‌های خاصی است. خط هوایی بریتیش ایرویز درصدد است طی همکاری تنگاتنگ با شرکت سولنا فوئلز که فعالیت‌های زیادی در عرصه انرژی انجام داده، نخستین خط تولید سوخت هواپیما از زباله‌های بیمارستانی و بهداشتی را در جهان راه‌اندازی کند.

ساخت این مجموعه احتمالا تا سه سال دیگر تمام می شود و حدود ۱۵۰ کارگر دائمی نیز در آن مشغول به فعالیت خواهند شد. ویلی والش، مدیر اجرایی اینترنشنال ایرلاینز گروپ، یک شرکت هلدینگ هواپیمایی انگلیسی ـ اسپانیایی در این زمینه به خبرنگار روزنامه اسپانیایی زبان ال اینفورمادور گفت: «اساس بازیافت زباله های بهداشتی در این مجموعه احتراق بوده و میزان تولید سوخت نیز در حدی است که بتواند هرساله بخش اعظم پروازهای ورودی و خروجی به فرودگاه لندن را پوشش دهد. در عین حال، هواپیماهای تحت پوشش این سوخت قادر خواهند بود در میزان انتشار گاز دی اکسیدکربن نیز صرفه جویی قابل ملاحظه ای انجام دهند.»

فرآیندهای تولید سوخت مایع
در تبلیغات سوخت جدید به این مساله اشاره شده که تمام مسئولیت اجرایی و بالاخص پیشرفت این پروژه در اختیار شرکت سولنا خواهد بود. این شرکت بنا دارد از تازه ترین تکنولوژی دارای مجوز پلاسما در درجه حرارت های فوق العاده زیاد بهره بگیرد و از طریق آن بتواند بقایای زباله های بهداشتی را به شکل گاز مصنوعی و البته به مقدار کافی تولید کند. تکنولوژی پیش بینی شده برای این طرح به این صورت است که ابتدا گاز حاصل از سوخت به هیدروکربن مایع تبدیل می شود. برای این منظور یک پروسه سه مرحله ای پیش بینی شده که شامل تمیزکردن اولیه و آماده سازی گاز، یک فرآیند تبدیل فیشر ـ تروپش و در نهایت پروسه ای تحت عنوان شکاف آبی و تولید انرژی الکتریکی است. فرآیند فیشر ـ تروپش مجموعه ای از واکنش های شیمیایی است که طی آن گاز مونواکسیدکربن در واکنش با گاز هیدروژن مجموعه ای از هیدروکربن ها را ایجاد می کند. این پروسه به طور مشخص در تولید سوخت مصنوعی از مواد طبیعی نظیر گاز طبیعی و زغال سنگ نیز کاربرد دارد. از طرف دیگر، فرآیند هیدروفیسوراسیون یا شکاف آبی در واقع به عملیات کراکینگ اشاره دارد که طی آن وزن مولکولی هیدروکربن ها از طریق شکستن پیوندهای شیمیایی کاهش پیدا می کند. این روش در عین حال یکی از مشخص ترین روش های تبدیل نفت خام به سوخت های مفید نظیر بنزین و گازوئیل است.

مراحل اجرایی
طراحی اولیه مهندسی این سیستم تقریبا تکمیل شده و قرار است بزودی فاز دوم طراحی نیز آغاز شود. روبرت دو، نماینده و مدیر اجرایی ارشد شرکت سولنا احتمال می دهد ساخت کارخانه اصلی حدود یک سال طول بکشد، زیرا برای عملی شدن این طرح دریافت تمام مجوزها و توافقات لازم زیست محیطی ضروری است. اندرو اونز یکی دیگر از دست اندرکاران این پروژه نیز بیان کرده سوخت مذکور در صورت اجرای صحیح، استاندارد و اصولی حتی می تواند به عنوان یک منبع انرژی برای ماشین ها، ترن ها و قایق ها پیشنهاد شود.

این خبر در حالی منتشر شده که تنها یک هفته از اجلاس جهانی جامعه هوانوردی و تصمیم آن مبنی بر پیشنهاد راهکاری عملی برای کاهش اثرات زیست محیطی سوخت های صنعتی می گذرد. شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز همچنین اعلام کرده احتمالا برای اجرای این طرح قریب ۵۷۵ میلیون تن زباله بازیافتی لازم است تا بتوان از آن برای تبدیل به ۱۲۰ میلیون تن سوخت مایع بیولوژیک بهره گرفت.

۱۳۹۳/۳/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...