نسخه چاپی

سهم ایران از درآمد گردشگری در سال 2013

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران گفت: سهم كشور ما در سال 2013 از محل درآمدهای گردشگری و جابه‌جایی گردشگران در دنیا تنها نیم درصد بوده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران گفت: سهم کشور ما در سال 2013 از محل درآمدهای گردشگری و جابه‌جایی گردشگران در دنیا تنها نیم درصد بوده است.

به گفته مسعود سلطانی‌فر در سال 2013 در کل جهان هزار و 250 میلیارد دلار از محل جابه‌جایی گردشگران درآمد کسب شده که سهم ایران از این درآمد تنها نیم‌درصد بوده است. او ادامه داد: با توجه به اینکه ایران در زمره 15 کشور اول دنیا از نظر منابع گردشگری و طبیعی و فرهنگی قرار دارد و با توجه به این رتبه، سهم درآمدی ایران از این محل باید به سه تا پنج درصد افزایش یابد.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه در سند چشم‌انداز توسعه پیش‌بینی شده که تا سال 1404 ایران باید میزبان 20 میلیون گردشگر اروپایی باشد و از این تعداد 25 میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کند، افزود: اگرچه تاکنون و طی هشت سال گذشته که از این چشم‌انداز می‌گذرد تراز ایران منفی بوده است، اما با توجه به سیاست تعامل ایران با کشورهای غربی و تنش‌زدایی که از برنامه‌های دولت تدبیر و امید است ما آغاز خوبی در عرصه گردشگری داشته‌ایم.

معاون رئیس‌جمهور همچنین اذعان کرد: در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال 92 ورود گردشگران اروپایی به ایران با تورهای مختلف گردشگری حدود 200 درصد رشد داشته است و ظرفیت هتل‌های چهار و پنج ستاره ایران تا هشت ماه آینده پر شده و از این زمان به بعد تورهای مسافرتی برای 2015 ثبت‌نام می‌کنند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه باید فرهنگ بهره‌برداری موزه خصوصی در ایران رشد کند، گفت: ایران اسلامی با توجه به تاریخ و قدمت بین هفت تا 10 هزار سال، مجموعه‌ای غنی از موارد فرهنگی هویتی و ریشه‌ای را در خود جای داده است و باید برای ساماندهی و شناسایی این موارد تلاش کرد. او اظهار کرد: موزه تاریخ و هویت فرهنگ یک ملت را در اعصار مختلف به تصویر می‌کشد و در ایران 447 مجموعه موزه‌ای فعالیت می‌کنند که 231 مورد آن در اختیار سازمان است و مابقی در اختیار نهادهای مختلف قرار دارد.

به گفته سلطانی‌فر ایجاد موزه‌های خصوصی در دنیا متداول است، اما در ایران هنوز این امر رونق نیافته و تنها 32 موزه خصوصی در کشور وجود دارد. او درباره موزه علم و صنعت گرمسار نیز گفت: این موزه و مکان‌های جانبی آن در آینده می‌تواند به‌عنوان یکی از نقاط گردشگری کشور شناسانده شود.

۱۳۹۳/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...