نسخه چاپی

غیبت سوال برانگیز ایران در تكواندوی جهان

سیزدهمین دوره رقابتهای تكواندو قهرمانی دانشجویان جهان در حالی به میزبانی چین آغاز شد كه تیم ملی ایران به عنوان قهرمان دوره قبل در این مسابقات حضور ندارد. این در حالی است كه از مسئولان مربوطه نیز هیچكس به درستی نمی داند كه چرا این تیم به مسابقات جهانی اعزام نشده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، این دوره از مسابقات روز دوشنبه با حضور تکواندوکارانی از ۳۰ کشور جهان در چین آغاز شد. در روز نخست مسابقات پومسه به انجام رسید که چینی‌ها با یک طلا و یک نقره در صدر جدول رده بندی قرار گرفتند و کره جنوبی با یک طلا و یک برنز دوم است. کشورهای تایلند، اندونزی و فیلیپین نیز در مکانهای بعدی ایستاده اند.

این مسابقات امروز هم در بخش پومسه پیگیری می شود و رقابتهای بخش مبارزه یا همان "کیورگی" از فردا سه شنبه با برگزاری مبارزات اوزان سوم و چهارم آغاز خواهد شد. اما نکته مهم در این خصوص غیبت تیم تکواندو دانشجویان ایران به عنوان قهرمان دوره قبل در این دوره از مسابقات است. اینکه چرا و با چه هدفی تیم دانشجویان به این مسابقات اعزام نشد مسخص نیست.

پورکیانی مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم در این خصوص به خبرنگار گفت: تکواندو ایران به عنوان یکی از قدرتهای برتر جهان می بایست با تیمی قدرتمند راهی مسابقات دانشجویان جهان می شد و جمع‌بندی ما با توجه به برگزاری منظم اردوهای تیم ملی و برنامه های پیش روی این تیم نشان داد که در این برهه نمی توان چنین تیمی را مهیای حضور در مسابقات کرده و از عنوان قهرمانی دوره قبل دفاع کنیم.

وی افزود: چون اکثر تکواندوکاران مطرح از دانشجویان دانشگاه آزاد هستند ما از تربیت بدنی این دانشگاه در این خصوص نظر خواهی کردیم و در جلسه ای این موضوع مطرح شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تیم اعزام نشود.

وی ادامه داد: حتی نماینده خود دکتر کشاورز را به فدراسیون تکواندو اعزام کردیم تا در صورت همکاری فدراسیون بتوانیم اردوها را آغاز کرده و تیم را به مسابقات اعزام کنیم که دوستان ما در فدراسیون اعلام همکاری کردند ولی چون این قول همکاری چندان محکم و قانع کننده نبود نتوانستیم کاری از پیش ببریم. در نهایت هم با بررسی تمام جوانب و محدودیت های مالی تیم اعزام نشد.

خبرنگار موضوع را از طریق فدراسیون نیز پیگیری که مدیر روابط عمومی فدراسیون تکواندو اعلام کرد که این فدراسیون به صورت رسمی به مسئولان تربیت بدنی وزارت علوم اعلام کرده آماده هرگونه همکاری برای اعزام تیم دانشجویان می باشد.

اما عزیزخانی از مسئولان تربیت بدنی دانشگاه آزاد نیز گفت: کار اعزام تیم منتخب دانشجویان با وزارت علوم است و ارتباطی به دانشگاه آزاد ندارد. ضمن اینکه هیچ جلسه مشترکی هم در این خصوص با مسئولان دانشگاه آزاد برگزار نشده است.

از سوی دیگر سید نعمت خلیفه سرمربی موفق تیم دانشجویان که با این تیم سال گذشته در کره جنوبی عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد گفت: نمی دانم چه عواملی باعث شد تا در این مسابقات شرکت نکنیم. رقابتهای دانشجویان جهان سطح فنی بالایی دارد و با توجه به این که ما مدافع عنوان قهرمانی هستیم و سال آینده نیز "یونیورسیاد" را در پیش داریم حضور در مسابقات چین می توانست برای ما اهمیت بالایی داشته باشد.

بررسی های خبرنگار برای مشخص شدن علت اعزام نشدن دانشجویان تکواندوکار به چین نتیحه ای نداد. هر مسئولی توپ را به زمین مسئول دیگر انداخت و در آخر مشخص نشد چرا قهرمان دوره قبل نباید در مسابقات دانشجویان جهان باشد و از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

تکواندو ایران که ادعای داشتن پتانسیل بالا را دارد چرا نباید یک تیم را مهیای حضور در این مسابقات کند. در اردوی تیم ملی تنها دو تکواندوکار شرایط حضور در این مسابقات را داشتند و اینکه بخواهیم اردوهای تیم ملی را بهانه اعزام نشدن کنیم به هیچ وجه قابل قبول نیست.

اینکه چه کسی پاسخگوی حق ضایع شده تکواندوکاران دانشجویی که برای حضور در این مسابقات تمرینات انفرادی خود را دنبال کرده و مترصد برگزاری مسابقات انتخابی و آغاز اردوها بودند خواهد بود نیز معلوم نخواهد بود.

۱۳۹۳/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...