نسخه چاپی

زایمان بدون درد و زایمان در آب باید توسعه یابد

باقری لنكرانی: رایگان شدن زایمان طبیعی كافی نیست؛ زایمان بدون درد و زایمان در آب باید توسعه یابد / عضو فرهنگستان علوم پزشكی: حدود ۵۰ درصد زایمان‌ها در كشور به روش سزارین انجام می‌شود/ در دوره‌های آموزشی، دستیاران آن قدر كه با سزارین سرو كار دارند با زایمان طبیعی مواجه نمی‌شوند

به گزارش نما، کامران باقری لنکرانی در گفتگو با «نسیم»، گفت: بر اساس استاندارد حدود 15 درصد زایمان‌ها نیاز به سزارین دارند و این در حالی است که به طور متوسط 46 درصد زایمان‌ها در ایران به صورت سزارین انجام می‌شود که در مناطق و بیمارستان‌ها‌ی مختلف یکسان نیست و در برخی از بیمارستان‌ها تمامی زایمان‌ها و در برخی مناطق کشور بیش از 60 درصد زایمان‌ها به صورت سزارین انجام می‌شود.

وی افزود: در مناطقی که دسترسی به بیمارستان بیشتر است آمار سزارین بالاتر است و چه بسا در برخی از شهرستان‌ها پس از استقرار متخصص زنان و زایمان آمار سزارین از 10 درصد به بیش از 50 درصد رسیده است. با استقرار متخصص زنان و زایمان در برخی استان‌ها، آمار سزارین به 50 درصد رسید

رئیس مرکز تحقیقات و سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر لزوم ایجاد محیط‌های حمایتی از زایمان فیزیولوژیک گفت: باید کیفیت زایمان طبیعی در مراکز بهداشتی درمانی ارتقا و تنوع آن افزایش یابد، توجیه و قانع کردن همسران در خصوص محاسن زایمان طبیعی نیز ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

باقری لنکرانی ادامه داد: رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی اقدامی مهم در راستای ترویج زایمان به این روش بوده اما کافی نیست و باید سایر مولفه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: برای ترویج زایمان طبیعی توسعه روش های مختلف این زایمان از جمله؛ زایمان بدون درد و زایمان در آب و همچنین حضور همسر در هنگام زایمان می‌تواند موثر باید.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌ها در این خصوص این است که در دوره‌های آموزشی دستیاران آن قدر که با سزارین سرو کار دارند با زایمان طبیعی مواجه نمی‌شوند و این نقطه ضعفی در بخشی از بیمارستان‌های آموزشی است و دستیاران زایمان طبیعی را نمی بینند.

باقری لنکرانی با اشاره به نقش موثر ماماها در این زمینه گفت: ماما ها در فیزیولوژیک نگه داشتن زایمان نقش محوری دارند و با پررنگ شدن جایگاه آنها در مراکز درمانی می توان به ترویج زایمان طبیعی کمک کرد.

۱۳۹۳/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...