نسخه چاپی

هدف بعدی داعش ایران است

داعش از مرز دیاله می تواند به ایران نفوذ كند. اما جمهوری اسلامی با هوشمندی هر گونه تحركات منطقه ای را دنبال می كند.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین، این روزها اخبار تحولات سیاسی عراق بر هیچ کس پوشیده نیست . از به رگبار بستن مردم بی دفاع تا تصرف استانها لحظه به لحظه توسط رسانه ها اطلاع رسانی میشود. بسیاری از کارشناسان معتقدند گروهی که در صدد سرنگونی دولت بشار اسد بودند و با ناکامی به طرف عراق راهی شدند و به ترور و ایجاد آشوب در این کشور پرداختند در درجه بعدی ایران را مورد هدف قرار خواهند داد. به هر حال تحولات خاورمیانه مخصوصا کشورهای همسایه دامن آنها را میگیرد و خوب و بد آنها در یکدیگر موثر واقع می شود. ما امروز امیدواریم داعش سرکوب شود اما از آنجا که از مرز میانی ایران امکان رسوخ آنها به کشورمان وجود دارد و اخباری نیز در مورد دستگیری تعدادی از داعشی ها در ایران منتشر شد . با این که طی این هفت روز بیش از 250 داعشی کشته شده اند و علما علیه آنها اعلام جهاد کرده اند اما ما نمیدانیم فردا کجای این آشوب خواهیم بود. در هر صورت با این که داعش از طرف برخی کشورهای عربی , صیونیستی و غرب تحت حمایت است اما جولان این گروه در سوریه ناکام ماند و پیشروی آنهادر عراق هم متوقف شده است. در مورد این اتفاقات پای صحبت دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسایل خاورمیانه می نشینیم:

*چه اتفاقی افتاد که داعش سوریه را ترک کرد و به طرف عراق رفت؟ آیا هدف آنها این است که وارد سایر کشورها شوند و بحران را به بقیه کشورها نیز بکشانند؟
- داعش یک گروهک تروریستی خطرناک با هدف تشکیل خلافت اسلامی در عراق و شام است که به طور مشخص در سال 2004 توسط ابو مصعف الزرقاوی شکل گرفت و ابتدا فعالیت خود را علیه شیعیان عراق آغاز کرد و تلاش کرد تا از طریق حمله به اماکن مقدسه در عراق به نوعی بین شیعیان عراق و اهل سنت شکاف ایجاد کند. ترور دردناک آیت الله سید محمد باقر حکیم رییس سابق مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و همچنین ترور برخی از شخصیت های سیاسی عراق بخشی از فعالیت داعش بود که در همان سال 2004 تحت عنوان گروه "التوحید و جهاد" شکل گرفت و بعدا همزمان با حوادث سوریه تغییر نام داد و با عنوان "داعش" در عرصه های مختلف منطقه ظاهر شد.
داعش در سال 2012 یعنی اندکی پس از بحران سوریه فعالیت خود را در مناطق مختلف سوریه آغاز کرد و به اقدامات تروریستی دست زد که این فعالیت ها تا سال 2014 میلادی در سوریه ادامه داشت . هم زمان با پیشروی های ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور و پاکسازی مناطف مختلف توسط ارتش, داعش که احساس می کرد توان مقابله با ارتش سوریه را ندارد به مناطق غرب عراق مثل الانبار و فلوجه منتقل شد و آنجا اقدام به فعالیت های تروریستی و قهری در خصوص ساکنان شمال و غرب عراق کرد .
پس از انتخابات عراق بعضی از عوامل حزب بعث و بازماندگان رژیم سابق عراق با هدف اثبات ناکارآمدی دولت شیعی نوری المالکی به این گروهک پیوستند وخواستند وانمود کنند نوری المالکی قدرت کافی برای حفظ امنیت عراق را ندارد و باید یک دولت سنی اداره عراق را در دست بگیرد . لذا این مساله باعث شد داعش با ایجاد آشوب در عراق و تمایل به تجزیه آن و با هدف سرنگونی دولت نوری المالکی به شهرهای عراق حمله کند؛ ضمن این که پیش روی به طرف مرزهای ایران هم در دستور کار داعش قرار دارد.
* ما در ایران فقط یک مرز میانی برای ورد آنها داریم.
بله . از مرز دیاله می توانند به ایران نفوذ کنند ولی الان مرزهای ایران تحت کنترل است و نیروهای نظامی ایران هر گونه حرکت داعش را در مرزها زیر نظر دارند و به نظر می رسد با توجه به فتوای اخیر مراجع شیعه در عراق گروه داعش موفق به انجام اقدام چندانی نخواهد شد.
* بسیاری از رسانه های عراق و برخی رسانه های دیگر فریب اخبار کذب داعش را خوردند و خواسته یا ناخواسته این گروه را بزرگ کردند . به نظر شما آیا این گروه واقعا بزرگ است یا رسانه ها بزرگش کردند؟
- گروه داعش توسط عربستان و قطر تقویت می شود و این کشورها هزینه های سنگینی برای کمک به این گروهک می پردازند. هدف آنها هم سرنگونی دولت عراق و بازگرداندن عراق به قبل از سال 2003 مصادف با زمان سرنگونی رژیم صدام است چرا که حضور یک دولت دموکراتیک و شیعه را در عراق بر نمی تابند . به همین دلیل عربستان و قطربیشترین کمک های مالی را به نیروهای تحت امر داعش می کنند که 14 هزار نفر نیروی زبده , هستند.
* ولی این کمک های مالی در سوریه نتوانست باعث موفقیت داعش شود. چرا در عراق منجر به موفقیت داعش شده است؟
- چون برخی از عوامل حزب بعث سابق وبازماندگان رژیم صدام و فرقه نقشبندی توسط عزت ابراهیم الدوری معاون دیکتاتور سابق عراق با داعش همکاری و هم سویی می کنند و اطلاعات کافی و لجستیکی در اختیار داعش قرار میدهند لذا بافت اجتماعی عراق به گونه ای است که اقلیت عراق در استانهای موصل , صلاح الدین , نینوا و الانبار متمرکز هستند و نوعی همگرایی با داعش دارند و از همین رو زمینه را برای شورش و قیام داعش مهیا کرده و اشغال بخش هایی ازاستانهای موصل, نینوا و کرکوک را موجب شدند.
* معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران گفته است فقط ایران و آمریکا هستند که می توانند به حل بحران عراق کمک کنند و وضعیت این کشور را سامان دهند. نظر شما در این مورد چیست؟
- آمریکائیها در سرکوب گروه های تروریستی خیلی صادق نیستند و تا حالا هم نشانه ای از تمایل آمریکا ییها برای سرکوبی گروه های تروریستی دیده نشده و این که تمایل دارند ایران را وارد درگیری های عراق کنند , فریب و دام است . جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی هر گونه تحرکات منطقه ای را دنبال می کند . ایران در چارچوب یک اعتلاف بین المللی می تواند برای سرکوبی گروه های تروریستی ورود پیدا کند اما باید توجه داشت آمریکایی ها می خواهند از جایگاه ایران برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.
* در اخبار آمده شورای استانی نینوا استاندار نینوا را باعث مشکلات این استان دانسته اند و خواستار برکناری وی شده اند. نظر شما در این خصوص چیست؟
- خیانت های زیادی در استانهای موصل ,الانبار و صلاح الدین صورت گرفته و بسیاری از کارکنان و مقامات محلی این استانها با داعش همکاری کردند و ادارات پادگانها را تسلیم داعش کردند بنابراین وقتی گروهک داعش توسط دولت عراق سرکوب شد محاکمه مقامات محلی عراق هم در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

۱۳۹۳/۳/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...