نسخه چاپی

ممنوعیت گدایی در ثروتمندترین كشور اروپا

پارلمان نروژ قصد دارد گدایی را در این كشور ممنوع كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: دولت نروژ در حال بحث درباره قانونی‌ در این مورد است که قرار است از تابستان 2015 میلادی اجرا شود. منتقدان هشدار می‌دهند که ممنوعیت، گداها را به سوی بزهکاری سوق می‌دهد.

«کیل گونار هولتن»، یک فرد بی‌خانمان است و روز و شب خود را در خیابان‌ها می‌گذراند. اعتیاد به مواد مخدر باعث شد که دیگر نتواند کار کند و اجاره خانه بپردازد. او از راه گدایی خرج زندگی‌اش را تامین می‌کند. هفت سال است که در محلی معین، جلوی ایستگاه اصلی قطار اسلو، پایتخت نروژ، از رهگذران درخواست چند سکه پول می‌کند.

کیل می‌گوید: هفت سال است وضعیتم چنین است. معتاد به مواد مخدرم. هر روز احتیاج به پول دارم.

با این حال اکنون قرار است در صورت امکان، جلوی کیل و افرادی که از راه گدایی امرار معاش می‌کنند، گرفته شود. پارلمان نروژ روز دوشنبه گذشته نخستین جلسه بررسی قانون ممنوعیت گدایی در نروژ از سال 2015 میلادی را برگزار کرد. همچنین شهرهایی که بخواهند می‌توانند به طور مستقل عمل کرده و از اول ژوئیه سال جاری میلادی (2014) این قانون را اعمال و گدایان خارجی را از کشور بیرون کنند.

«جنی کلینگه» از سیاستمداران «حزب مرکزی نروژ» از این‌ که چنین قانونی در پارلمان مورد بحث قرار گرفته ابراز خوشحالی می‌کند. حزب او در واقع جزو احزاب اپوزیسیون این کشور است و با وجود این، توانسته با این قانون به طور غیرمترقبه حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان را جلب کند.

کلینگه می‌گوید: بیشترین تعداد گداها در حال حاضر از خارج به نروژ می‌آیند.

این سیاستمدار معتقد است: برای همین ما نیازمند یک قانون ملی به عنوان وسیله‌ای برای پیشگیری هستیم. اگر گدایی در کشورمان نروژ غیرقانونی شود، دیگر کمتر کسی برای آن به این‌ کشور می‌آید. مرزهای باز برای بزهکاران و قاچاقچی‌های انسان مثل دعوتنامه می‌مانند.

آنچه کلینگه به طور مستقیم به زبان نمی‌آورد نام گروه‌های گدا از اقوام «سینتی» و «روما» است که از اروپای شرقی به نروژ می‌آیند. پلیس پایتخت نروژ اعلام کرده که آمار جرائم کوچک در میان این گروه‌ها افزایش داشته است.

کلینگه می‌گوید: ممنوعیت گدایی را باید به‌ وسیله جریمه نقدی عملی کرد. به لحاظ نظری مجازات زندان هم ممکن است اما برای ما بیش از هر چیز مهم است که متخلفان جریمه نقدی بپردازند.

جریمه نقدی برای گدا؟!

اما «ایسلین نیبو» از سیاستمداران حزب لیبرال راست «ونستره» با تردید به این قانون می‌نگرد.

او می‌پرسد: مسخره نیست درست از کسانی که درخواست کمک مالی کرده‌اند بخواهیم که این کمک مالی را به عنوان جریمه نقدی به ما بدهند؟

سیاستمداران نروژی در حال جدل با یکدیگرند. مردم هم نظرات مختلفی دراین‌باره دارند.

نروژ ثروتمندترین کشور اروپاست

به نظر سخنگوی نهاد مبارزه با تبعیض در جامعه نروژ، ممنوع کردن گدایی نه تنها احمقانه بلکه غیرقانونی است. این سخنگو می‌گوید که این نهاد طرح قانون ممنوعیت گدایی را به دقت بررسی خواهد کرد.

همچنین یک مددکار اجتماعی که در سازمانی برای کمک به بی‌خانمان‌ها در اسلو کار می‌کند می‌گوید که این قانون او را به ترس می‌اندازد.

او می‌افزاید: می‌خواهند در نروژ، ثروتمندترین کشور دنیا، چنین قانونی را بگذرانند! می‌خواهند گداها را از خیابان جمع کنند، انگار مسئله با پاک کردن صورت مسئله حل می‌شود.

۱۳۹۳/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...