نسخه چاپی

سُرنگ‌های چینی دیگر به دردمان نمی خورد

مدیر كل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشكی وزارت بهداشت از بی‌نیازی كشور به سرنگ‌های چینی خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سیدحسین صفوی در همایش بررسی روند اجرای طرح تحول سلامت در حوزه تجهیزات پزشکی، با اشاره به بی‌نیازی کشور به سُرنگ‌های چینی اظهار داشت: ۴۵ روز از آغاز اجرای طرح تحول سلامت در کشور، گذشته است، در اجرای این طرح بحث تثبیت و کاهش قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی جزو دغدغه‌های وزارت بهداشت بود؛ به طوریکه بارها گفته شده پاشنه آشیل این طرح، قیمت تجهیزات پزشکی است.

وی افزود: بر این اساس به منظور تحقق اهداف طرح تحول، عزم مان را برای حل مشکل قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی جزم کردیم و تا امروز نیز قدم‌های بسیار خوبی در این جهت برداشته شده است.

صفوی با اشاره به مکانیزم‌های استفاده شده جهت تثبیت قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی، عنوان کرد: خوشبختانه دانشگاه‌های علوم پزشکی همکاری خوبی در این زمینه داشتند. دغدغه بنده نیز همراهی متخصصان بود که این همراهی نیز از طرف متخصصان محقق شد.

وی به وجود فعالیت دلالان تجهیزات پزشکی به دلیل باز بودن شبکه توزیع این تجهیزات، اشاره کرد و گفت: متاسفانه دلال های زیادی بوجود آمده بودند و انتظار سودهای زیادی از این مقوله داشتند که همین امر افزایش قیمت تجهیزات و ملزومات را در بازار به دنبال داشت.

صفوی افزود: اقدامات انجام شده در جهت قیمت گذاری تجهیزات و ساماندهی شبکه توزیع، صرفه جویی‌های ارزی که دستاورد بزرگ دیگری برای کشور است را نیز به دنبال دارد. به عنوان مثال در لنز چشمی به طور متوسط ۱۰ میلیون دلار و در ارتوپدی حداقل ۲۰ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهیم داشت. بی تردید این امر در کاهش هزینه‌های درمان و پوشش بهتر از سوی بیمه‌ها می‌انجامد.

مدیر کل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی در مورد ثبت واحدهای صنفی گفت: تنها ۱۲۰ بیمارستان کشور واحدهای صنفی خود را به همراه مسئول مربوطه معرفی کردند که از کسانی که این کار را انجام نداده‌اند می‌خواهیم هر چه سریعتر واحد صنفی خود را ثبت کنند.

صفوی ادامه داد: در موضوع تولید سرنگ نیز به خودکفایی رسیدیم، بنابراین دیگر نیازی به سرنگ‌های چینی نداریم و به مصرف‌کننده‌های داخل گفته‌ایم که از تولید داخل استفاده کنند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح شبکه توزیع تجهیزات پزشکی اظهار داشت: هر چند قیمت گذاری دست بسیاری از واسطه‌ها را در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی کوتاه می‌کند، اما اگر شبکه توزیع اصلاح نشود، ممکن است در طولانی مدت مشکلات زیادی متوجه حوزه تجهیزات پزشکی شود. موضوع قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی جدی است و اگر شبکه توزیع ساماندهی و شفاف نشود، امکان تزریق کالاهای نامرغوب و با کیفیت پایین به بازار و ایجاد مشکل برای بیماران وجود دارد. به این منظور برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

صفوی بر لزوم افزایش سطح دانش فعالان در شبکه توزیع تجهیزات پزشکی تاکید کرد و گفت: همچنین ثبت واحدهای صنفی هم مطرح است و این موضوع همکاری مسئولان دارویی و تجهیزات پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی را می‌طلبد.

وی به حمایت از تولید داخلی تجهیزات و ملزومات پزشکی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز حفظ کیفیت تولیدات موضوع بسیار مهمی است. برنامه‌هایی برای تداوم و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی نیز در نظر گرفته شده است. تشکیل ادارات تجهیزات پزشکی در دانشگاه‌ها نیز موضوع مهمی است؛ چرا که این امر به نفع مردم و نظام سلامت خواهد بود.

صفوی هزینه‌های نگهداری و ارائه خدمات تجهیزات سرمایه‌ای نصب شده در بیمارستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: ارزیابی ما این است که ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان تجهیزات سرمایه ای در کشور نصب می‌شوند، اما هزینه ارائه خدمات و نگهداشت آنها قابل توجه است. متاسفانه بررسی‌های ما حاکی از آن است که مدیریت نگهداشت مناسبی برای این تجهیزات صورت نگرفته است و این امر هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ثبت ملزومات و تجهیزات پزشکی در اداره کل تجهیزات پزشکی یکی از اولویت‌های ما است. در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ قلم کالا در سایت مان قیمت گذاری شده که کیفیت تمام آنها از سوی کمیته مربوطه پذیرفته شده است.

۱۳۹۳/۴/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...