نسخه چاپی

رایزنی ایران و بزرگترین بانك اروپا برای از سرگیری روابط مالی

مقامات ایران و بزرگترین بانك اروپا در انگلستان وارد مذاكره شده‌اند تا مبادلات مالی مرتبط با معاملات اقلام بشر دوستانه از سر گرفته شود.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از رویترز؛ ایران در حال مذاکره با بانک اچ‌اس‌بی‌است تا بزرگترین بانک اروپا را قانع سازد مبادلات مرتبط با عملیات‌های بشردوستانه را که این بانک به دلیل واهمه از تحریم‌های مالی علیه ایران، مسدود کرده است، از سر گیرد.

بانک‌هایی به مانند اچ‌اس‌بی‌سی معاملات مالی با کشورهایی به مانند ایران را به دقت تحت نظر گرفته‌اند. این در حالی است که برخی تحریم‌های ایران متعاقب توافقنامه ژنو تا حدودی تسهیل شده‌اند. بانک فرانسوی بی‌ان‌پی به دلیل اتهامات آمریکا درباره نقض تحریم‌های ایران بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹ با جریمه‌ای ۹ میلیارد دلاری و برخی جریمه‌های دیگر مواجه است.

اگرچه ایران از خرید غذا یا سایر اقلام بشردوستانه ممنوع نشده است اما تحریم‌ها اعمال شده توسط اتحادیه اروپا و آمریکا به صورت کلی پرداخت هزینه‌ها و حمل و نقل را بسیار سخت ساخته است. یکی از منابع بانکی در این ارتباط گفت: "اچ‌اس‌بی‌سی، به مانند سایر بانک‌ها، به صورت فزاینده‌ای نگران نقض کردن تحریم‌ها است. این امر ارزش ریسک کردن را بالاخص در فضای کنونی ندارد."

برخی منابع بانکی در آمریکا و اروپا اعلام کرده‌اند که بانک اچ‌اس‌بی‌سی در هفته‌های اخیر مبادلات مالی مرتبط با برخی کالاهای مجاز را مسدود کرده است.

سه نفر از مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که اچ‌اس‌بی‌سی فرآیند پرداخت‌ها را متوقف کرده‌اند و اینکه ایران در تلاش برای حل این مسأله است. یکی از این مقامات اعلام کرد: "ما در حال مذاکره برای حل مسأله هستیم."

۱۳۹۳/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...