نسخه چاپی

آنكارا آماده پذیرش كشور كردستان در شمال عراق است

حزب حاكم تركیه اعلام كرد: دولت آنكارا آماده پذیرش كشور مستقل كردستان در شمال عراق به دنبال حمله شبه نظامیان به مناطق شمالی این كشور است.

به گزارش نما، به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز، حسین چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت: در گذشته کشور مستقل کردستان برای ترکیه دلیلی برای جنگ بود اما در حال حاضر هیچ کس حق گفتن چنین چیزی را ندارد. در ترکیه حتی واژه "کردستان" باعث نگرانی و عصبانیت مردم می‌شد اما نام آن‌ها کردستان است.

وی افزود: اگر عراق تقسیم شود که مساله‌ای اجتناب ناپذیر است، آن‌ها برادران ما خواهند بود. متاسفانه وضعیت در عراق خوب نیست و به نظر می‌رسد که این کشور تقسیم شود. ایجاد کشور مستقل کردستان از نظر آنکارا می‌تواند سپر احتمالی در برابر شورشیان دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" باشد که به دنبال تصرف بخش‌هایی از عراق تهدید برای امنیت منطقه‌ای محسوب می‌شوند.

بیش از 80 شهروند ترکیه‌ای به ویژه چند دیپلمات، نیروهای ویژه و رانندگان کامیون در موصل گروگان گرفته شده‌اند و ترکیه با عراق مرزی برابر با 300 کیلومتر و با سوریه مرزی برابر با 900 کیلومتر دارد؛ جایی که داعش اقدامات خشونت آمیز خود را در آنجا انجام می‌دهد.

چلیک، نوری مالکی، ‌نخست وزیر عراق و آمریکا را مقصر بی‌ثباتی در عراق می‌داند.

وی گفت: آن‌ها صلح، ثبات و وحدت به وجود نیاوردند و تنها آشوب، بیوه و یتیم بر جای گذاشته‌اند.

چلیک پذیرفت که ایجاد کشور مستقل کردستان انتخاب اول ترکیه نبوده است اما اگر کردهای شمال عراق از بغداد جدا شوند، ترکیه با این مساله کنار خواهد آمد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ترکیه‌ای‌ها نمی‌خواهند استقلال و خودمختاری را ترغیب کنند اما اگر این مساله رخ دهد، با آن کنار می‌آییم. اگر این مساله رخ دهد کردها در منطقه نفوذی و تحت کنترل خودشان قرار می‌گیرند.

۱۳۹۳/۴/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...