نسخه چاپی

آیا «آسپیرین» بهترین دارو برای امراض قلبی است؟

براساس راهنمای جدیدی كه موسسه ارتقاء سلامت و مراقبت بریتانیا منتشر كرده است پزشكان برای یك بی‌نظمی (آریتمی) شایع ضربان قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی(AF) نباید به آسپیرین اكتفا كنند چون داروهای رقیق‌ كننده خون مثل وارفارین در پیشگیری از سكته مغزی موثرتر هستند.

به گزارش نما، کارشناسان می‌گویند که در بریتانیا اکثر پزشکان تجویز این دارو را از مدت‌ها پیش شروع کرده‌اند. با این همه توصیه‌های جدید مرجع درمانی انگلستان مسلما روی وضعیت صدها هزار بیمار تاثیر خواهد گذاشت.

فیبریلاسیون دهلیزی (AF)، شایع‌ترین بی‌نظمی ضربان قلب است و حدود یک درصد از مردم بریتانیا یعنی۸۰۰ هزار نفر به آن مبتلا هستند. ضربان نامرتب نبض ممکن است دلیل ابتلا به این حالت باشد. در این حالت ضربان نبض بسیار نامنظم خواهد بود و ممکن است شدت ضربان متغیر باشد.

انقباض عضلات دهلیز معمولا در افراد بالای ۵۵ سال بروز می‌کند. اگر فکر می‌کنید که به انقباض عضلات دهلیز مبتلا هستید حتما باید به پزشک مراجعه کرده و معاینه کامل انجام دهید.

در اکثر موارد دلیل اصلی انقباض عضلات دهلیز را نمی‌توان تشخیص داد ولی این عارضه در میان افرادی که فشار خون بالا و یا بیماریهای قلبی دارند، بیشتر بروز می‌کند. در این حالت، بر اثر انقباض بسیار سریع عضلات دهلیزها، قلب نمی‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و ممکن است لخته‌های خون تشکیل شود که به نوبه خود خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

از سال‌ها پیش برای کمک به بیمارانی که مشکلات قلبی دارند از آسپیرین استفاده می‌شده و اعتقاد اکثر پزشکان این بود که مصرف این دارو می‌تواند احتمال سکته مغزی را کاهش دهد اما پژوهش‌های متعددی که در سال‌های اخیر انجام شده نشان داده است که تاثیر آسپیرین در مقایسه با سایر داروها ناچیز است.

به نوشته بی‌بی‌سی‌، در دستورالعملی که موسسه ارتقاء سلامت و مراقبت بریتانیا (نایس) منتشر کرده این موضوع مد نظر قرار گرفته است. از سال ۲۰۰۶ که این دستورالعمل برای اولین بار منتشر شد این اولین باری است که بخش مربوط به مراقبت‌های لازم برای بیماران قلبی روزآمد شده است. توصیه این نهاد برای جایگزین کردن آسپیرین با داروهای رقیق‌ کننده خون نظیر وارفارین قاعدتا باید از وقوع هزاران سکته مغزی پیشگیری کند.

به گفته موسسه ارتقاء سلامت و مراقبت بریتانیا، داروهای رقیق‌ کننده خون جدیدتر که برخلاف وارفارین به نظارت دائم پزشک نیاز ندارند شاید برای مصرف عموم مناسبت‌تر باشند.

به گزارش ایسنا، متخصصان تاکید می‌کنند که در صورت توقف مصرف آسپیرین این کار باید تدریجی و حتما زیر نظر پزشک انجام شود.

۱۳۹۳/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...