نسخه چاپی

راهبرد بزرگ ایران در خاورمیانه

یك رسانه تركیه‌ای در گزارشی در زمینه اتخاذ راهبردهای مناسب ایران در خاورمیانه می‌نویسد؛ جمهوری اسلامی با اتخاذ راهبردی مناسب توانسته است خود را با فعل و انفعلات منطقه‌ای وفق دهد.

به‌گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه «تودی زمان» در گزارشی تحت عنوان «راهبرد بزرگ ایران» می‌نویسد: در خاورمیانه‌ای که طیفی از رخدادها را می‌توان مشاهده کرد باید به ظهور راهبرد بزرگ ایران به عنوان تحولی عمده نگریست.

بر اساس این گزارش، ایران هم‌اینک تبدیل به متعادل کننده جدید اوضاع در منطقه شده است و این کشور با موفقیت هم از سوریه و هم از عراق دفاع می‌کند.

در بخش‌هایی از این گزارش به قدرت ترکیه در منطقه اشاره شده و اینگونه بیان می‌کند، برخی اوقات سیاستمداران بین‌المللی جایگاه ترکیه در در حین بهار عربی و در زمان حال مقایسه می‌کنند: منزلت ترکیه بسیار زیاد بود به طوریکه نخست‌وزیر این کشور می‌توانست، اعراب قاهره را در خصوص فضائل سکولاریسم و حکومت خوب وعظ می‌کرد اما امروز ترکیه حتی یک سفیر در قاهره ندارد.

روزنامه تودی زمان با اشاره به این افت قدرت ترکیه می‌نویسد، ایران توانسته است مسیر حوادث را تغییر داده و به عنوان متعادل کننده جدید اوضاع منطقه خود را مطرح سازد.

از دید این روزنامه قد علم کردن ایران نتیجه مستقیم نقش فرامنطقه‌ای شیعیان است. از لبنان گرفته تا ایران و کشورهای مختلف خلیج فارس شیعیان خود را به‌خوبی شکل داده‌اند.

تودی‌زمان در بخشی دیگر می‌نویسد: ظهور ایران تا حدودی نیز به‌خاطر موقعیت حکومت این کشور است. درست است که ایران از لحاظ اقتصادی و مواردی دیگر دچار مشکلاتی است اما دولت این کشور قدرتمند می‌باشد. وقتی ما به سقوط دولت‌های لیبی و عراق نظر می‌افکنیم ، آنگاه متوجه نمایش عالی دولت ایران می‌شویم. در حالی که ترکیه با «پ‌ک‌ک» مشکل دارد و این گروه قادر به تسخیر برخی مناطق کلیدی ترکیه است اما درباره ایران چنین موردی رویت نمی‌شود.

در انتهای این گزارش آمده است: درباره دولت ایران باید اذعان کرد که در جمع آن‌ها افرادی تحصیلکرده وجود دارند که توانسته‌اند خود را با فعل و انفعالات منطقه‌ای شکل دهند و نقشه‌های راهبردی مناسبی اتخاذ کنند.

۱۳۹۳/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...