نسخه چاپی

جنجال‌سازترین داوران جام جهانی

شاید یكی از منفی ترین نكات جام جهانی 2014 عملكرد ضعیف و جنجال ساز برخی داوران آن باشد.

به گزارش نما تنها چهار بازی دیگر به پایان بیستمین دوره جام جهانی فوتبال باقی مانده است. مسابقاتی که بی‌شک توانست بخوبی جای خود را در دل ما باز کند، چراکه بهترین‌های دنیا توانستند عملکردی قابل قبول در آن داشته باشند و کاری کنند که هواداران فوتبال از دیدن جام جهانی لذت ببرند، اما سوالی که از همان روزهای ابتدایی جام پابرجاست این که آیا در برزیل همه آن تیم‌هایی که در زمین بهتر بودند به برتری رسیدند؟

جواب این پرسش قطعا نه است. عامل شانس در ثبت بسیاری از نتایج تاکنون بی‌تاثیر نبوده است. این یعنی همان چیزی که باعث شد برزیل از جدال با شیلی در دور دوم بازی‌ها جان سالم به در برد، اما در پس این عامل شانس، یک فاکتور بزرگ دیگر وجود دارد که از نظر قدرت با عامل شانس برابری می‌کند؛ داورها. آنها با سوت‌های خود توانستند پیروزی برخی تیم‌ها را رقم بزنند. این در حالی است که فیفا همواره تلاش کرده بهترین داوران را به جام جهانی بیاورد، اما حقیقت آن است مردی که لباس داوری تن می‌کند انسان است و می‌تواند اشتباه کند. برزیل 2014 هم از این قاعده مستثنا نبود و داوران در آن اشتباهات خود را انجام دادند. از همین رو فهرستی از داورانی تهیه شده است که اشتباهات فاحشی داشتند و این شایستگی را داشتند تا با دریافت کارت قرمز از جام جهانی اخراج شوند. عملکرد سوال برانگیز آنها حتی توانست مربیان و بازیکنان را در بالاترین سطح فوتبال به گریه بیندازد و اتفاقات تلخی را برای کشورهای مختلف رقم بزند.

یوئیچی نیشیمورا ـ ژاپن: او بخوبی نقش خود را در بازی افتتاحیه جام در کمک به برزیل علیه کرواسی ایفا کرد. در حالی که بازی با تساوی یک بر یک در جریان بود، پنالتی مشکوکی در دقیقه 71 به سود میزبان، همه چیز را تغییر داد. این پیروزی را خیلی‌ها هدیه نیشیمورا به برزیل می‌دانستند. این داور یک گل کرواسی را هم نپذیرفت تا در دیداری که بازیکنان دو تیم نمایش بسیار خوبی داشتند، در نهایت داور نتیجه بازی را تعیین کند.

ادواردو دیاز ـ کلمبیا:یک عملکرد ضعیف دیگر در همان روز نخست بازی‌ها از یک تیم داوری. دیاز که داور وسط بود همراه کمک خود هومبرتو کلاویژو بخوبی به کمک کامرون آمد و علیه مکزیک سوت زد. دو گلی که مکزیکی‌ها به ثمر رساندند توسط داور به علت آفساید مردود اعلام شد، اما تصاویر آهسته تلویزیونی بخوبی نشان داد این گل‌ها به درستی زده شده بود. پس از این عملکرد ضعیف، فیفا تصمیم گرفت کلاویژو را به خانه بفرستد.

کارلوس ورا ـ اکوادور: ورا داوری خواهد بود که ساحل عاجی‌ها وی را فراموش نخواهند کرد، چون او داوری است که رویای حضور این تیم در دور دوم بازی‌ها را از بین برد. در حالی که تنها ده ثانیه به پایان بازی باقی مانده بود یک پنالتی مشکوک باعث شد یونان به پیروزی برسد و به عنوان تیم دوم، راهی مرحله بعد مسابقات شود. گرچه پس از بازی یایا توره، بهترین بازیکن آفریقا نسبت به این مساله بی‌تفاوت بود اما کاملا مشخص بود اکنون ساحل عاج بشدت از این داور اکوادوری عصبانی است.

پیتر اولری ـ نیوزیلند: ادین ژکو، یکی از ستاره‌های ناکام جام بود که قربانی تصمیمات داوری شد. این ناکامی زمانی آغاز شد که داور نیوزیلندی گل وی در برابر نیجریه را نادیده گرفت. بعد از این گل مردود اعلام شده، نیجریه به گل رسید که بوسنیایی‌ها به این گل هم اعتراض زیادی داشتند. آنها معتقد بودند امنیکه پیش از آن که به اودیموینگه پاس بدهد و تنها گل بازی این‌گونه رقم بخورد، روی دفاع بوسنی خطا کرده و او را هل داده و داور از این خطا چشمپوشی کرده است. پس از این بازی اولری هم به کشور خود بازگشت، اما بوسنی هم که لیاقت حضور در مرحله بعد را داشت، در اولین حضورش در جام جهانی خیلی زود به خانه برگشت.

مارک گیگر ـ آمریکا: آلفا و امگا؛ این توصیفی بود که استفن کشی پس از بازی نیجریه مقابل فرانسه از عملکرد داور آمریکایی این بازی داشت. کشی مقصر شکست تیمش را داور و عملکرد وی را شرم‌آور دانست. سرمربی نیجریه معتقد بود گل امنیکه بدرستی زده شده، اما داور به آن توجهی نداشت. این داور آمریکایی حتی تکل سنیگن اوگنی اونازی روی بازیکنان فرانسه را هم نادیده گرفت و کارتی برای آن نشان نداد.

میلوراد مازیچ ـ صربستان: خیلی‌ها می‌گویند داور صربستانی هوای آرژانتین را داشت و با این تیم با ملاطفت برخورد می‌کرد؛ جایی که او خطای صورت گرفته روی اشکان دژاگه در محوطه جریمه آرژانتین را نادیده گرفت. در صورتی که تصاویر تلویزیونی بخوبی خطای زابالتا را روی بازیکن ایران نشان دادند. اگر داور کمی حرفه‌ای‌تر بود ایران بزرگ‌ترین مغموم جام لقب نمی‌گرفت.

۱۳۹۳/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...