نسخه چاپی

آشنایی با 2 حریف ایران در فینال لیگ‌جهانی

تیم ملی ایران در مرحله نهایی رقابت‌های لیگ جهانی والیبال 2014 با پرافتخارترین تیم و مدافع عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها همگروه است.

به گزارش نما به نقل از مشرق، در پایان مرحله گروهی رقابت‌های لیگ جهانی والیبال چهره 5 تیم حاضر در مرحله نهایی این دوره از مسابقات مشخص شد و یک تیم دیگر هم در روز 12 جولای (21 تیر) به این جمع می‌پیوندد تا مرحله نهایی سال 2014 با حضور شش تیم از روز 16 جولای در شهر فلورانس ایتالیا آغاز شود.
تیم ملی ایران در فینال با برزیل پرافتخارترین تیم و روسیه مدافع عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها همگروه است و برای صعود کار سختی پیش رو دارد.

در زیر به اختصار با دو حریف بلندقامتان ایران در مرحله نهایی که فارس منتشر کرده آشنا می شویم:

* برزیل؛ پرافتخارترین تیم لیگ جهانی

تیم ملی والیبال برزیل با 9 دوره قهرمانی با کسب 9 مدال طلا، 3 نقره و 4 برنز پرافتخارترین تیم لیگ جهانی است؛ این تیم در سال‌های 1993، 2001، 2003 تا 2007، 2009 و 2010 صاحب عنوان قهرمانی شد. چهار نقره و برنز از دیگر دست آوردهای برزیل در لیگ جهانی والیبال است. برزیل در المپیک سال‌های 1996 و 2004 قهرمان شد و مدال طلا را کسب کرد، سه مدال نقره سال‌های 1984، 2004 و 2008 دیگر دست آوردهای طلایی پوشان سرزمین قهوه در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک است. برزیل با 2002، 2006 و 2010 قهرمان قهرمانی والیبال جهان شد و در سال 1982 مدال نقره را از آن خود کرد. این تیم در پیکار‌های جام‌جهانی والیبال، 2 طلا و 3 برنز را در کارنامه خود دارد. برزیل در مسابقات جام بزرگ قهرمانان جهان سه قهرمانی در سال‌های 1995، 2005 و 2009 و دو نایب قهرمانی را در سال‌های 1993 و 2001 به دست آورده است. این تیم در بازی‌های پان امریکن نیز چهار قهرمانی را در کارنامه خود دارد. همچنین برزیل در 30 دوره‌ قهرمانی آمریکای جنوبی از سال 1951 تا به حال 29 مدال طلا به گردن آویخته و تنها در سال 1964 به قهرمانی آمریکای جنوبی دست نیافته است. تیم ملی والیبال برزیل همانند تیم ملی فوتبال برزیل از تیم‌های بزرگ جهان است و دارای 2 مدال طلای المپیک است.

آشنایی با 2 حریف ایران در فینال لیگ‌جهانی

با این شرایط حداقل روی کاغذ کمتر کارشناسی برای شاگردان کواچ مقابل برزیل شانس موفقیت قائل است؛ برزیلی‌ها در تمامی فاکتورهای فیزیکی و تکنیک فردی و تاکتیک گروهی یکی از بهترین تیم‌های حال حاضر جهان به شمار می‌روند، اما شاگردان بوبان کواچ نشان داده اند می‌توانند دست به کارهای بزرگ بزنند و همانند دور مقدماتی که دو بار این تیم را شکست دادند دوباره به برتری برسند هرچند که به باور بسیاری از کارشناسان سیستم برزیلی در دنیای والیبال همچنان پیشتاز است و چون یک بازی فقط برگزار می شود کار سختی در انتظار مردان ایران است.

با این همه بلندقامتان والیبال ایران که در سال‌های اخیر همواره شگفتی‌ساز مسابقات بین‌المللی بوده‌اند برای هیچ حریفی دست و پا بسته نیستند. بعید نیست که شاگردان کواچ با برد برزیل تمام معادلات را بهم بریزند.

شاگردان رزنده هرچند که امسال تا آخرین لحظه صعودشان قطعی نبود، اما توانستند بازهم قدرت واقعی خود را به همگان نشان دهند و با غلبه بر ایتالیا در خاک این کشور ضمن صعود به مرحله نهایی، خط و نشانی جدی برای حریفان بکشند. بسیار از کارشناسان معتقدند که برزیل در مرحله نهایی شرایط متفاوتی خواهد داشت، هرچند که شیر، شیر است حتی اگر پیر باشد و حالا باید گفت که برزیل، برزیل است، حتی اگر به سختی صعود کرده باشد!

* روسیه؛ مدافع عنوان قهرمانی لیگ جهانی

روس‌ها دارنده مدال طلای المپیک لندن و قهرمان سه دوره لیگ جهانی در سال‌های 2002 و 2011 و 2013 که 5 مقام نایب قهرمانی و 7 مقام سومی هم از 22 دوره حضور خود در لیگ جهانی دارد، با حفظ ترکیب و ساختار قبلی‌شان از بخت‌‌های اصلی و مدافع عنوان قهرمانی محسوب می‌شوند.

با این اوصاف روس‌ها تغییرات آنچنانی نسبت به آخرین تورنمنت رسمی نداشته‌اند و در فهرست 22 نفره این تیم نام ستاره‌های بزرگی چون ماکسیم میخائیلوف، گرانکین، موزرسکی، دیمیتری به چشم می‌خورد و کاپیتانی این تیم با سرگی ماکاروف است.

روس‌ها با سبک والیبال قدرتی و متکی به بازی فیزیکی با اتکاء به قد بلند همواره در طول تاریخ یکی از قدرت‌های بلامنازع والیبال جهان بوده‌اند و نقشی انکار ناپذیر در تکامل این ورزش داشته‌اند. کسب 12 مدال طلای قهرمانی جام ملت‌های اروپا، مدال‌های طلای المپیک های 1964 توکیو، 1968 مکزیک، 1980 مسکو و 2012 لندن و دو مدال طلای مسابقات جام جهانی و 6 مدال طلای مسابقات قهرمانی مردان جهان این تیم را با دیگر قدرت‌های این رشته متمایز می‌سازد.

آشنایی با 2 حریف ایران در فینال لیگ‌جهانی

قهرمانی روسیه در المپیک 2012 لندن یکی از به یادماندنی‌ترین لحظات المپیک بود و این تیم در برابر برزیل در حالی به بازگشت که برزیل در ست سوم در حالی که 2 بر صفر جلو تنها یک امتیاز برای قهرمانی و کسب مدال طلای المپیک فاصله داشت. روس‌ها اما این اجازه را به برزیل ندادند و با بردن آن ست و دو ست بعدی یک قهرمانی رویایی را در المپیک لندن رقم زدند.

در ویترین سنگین افتخارات این تیم بزرگ 10 مدال المپیک، 12 مدال رقابت‌های قهرمانی جهان، 10 مدال رقابت‌های جام‌جهانی، 15 مدال لیگ جهانی والیبال، 20 مدال رقابت‌های قهرمانی اروپا و 10 مدال رقابت‌های یونیورسیداد دانشجویان قرار دارد.

ایران و روسیه در سال‌های گذشته چندین بار در میادین رسمی به مصاف یکدیگر رفتند. البته در تمام مسابقه پیروزی با روس‌ها بوده است. با این حال برگزاری دیدارهای دوستانه و حضور در تورنمنت‌های تدارکاتی مختلف برای هر دو تیم فرصت دست و پنجه نرم کردن را پدید آورد. در آخرین رویارویی‌های والیبال ایران و روسیه، ملی‌پوشان ایران از مجموع 3 بازی دوستانه با روس‌ها در خاک آنها دو پیروزی کسب کردند، اما در دیدارهای رسمی شرایط به گونه‌ای دیگر بوده است و روسیه همیشه مقابل ایران پیروز بود.

آندری ورونکوف، سرمربی 48 ساله تیم ملی روسیه نیز از آن دسته مربیانی است که نمی‌توان از کنار نامش به سادگی گذشت. او اگر چه از ابتدای لیگ جهانی سال گذشته و از بازی مقابل ایران سرمربیگری روس‌ها را آغاز کرد، اما طی سال‌های گذشته نفر دوم کادر فنی این تیم بود که مدال طلای لیگ جهانی، جام‌جهانی و المپیک را کسب کرد. ورونکوف در حقیقت جایگزین ولادیمیر آلنکو (سرمربی سابق روسیه) شد که از قهرمانی در والیبال جهان اشباع شده بود. او آمد و موفق شد بدون فوق ستاره‌هایی مثل ماکسیم میخایلوف، روسیه را در لیگ جهانی سال گذشته در صدر رده‌بندی دنیای والیبال حفظ کند. حالا ورونکوف با روسیه به عزم قهرمانی مجدد در لیگ جهانی 2014 پا به فلورانس خواهد گذاشت.

مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال 25 تا 29 تیرماه در شهر فلورانس ایتالیا برگزار می‌شود.

۱۳۹۳/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...