نسخه چاپی

واریز دومین قسط نفتی هند به حساب ایران

آخرین قسط نیز در ۲۹ تیر ماه مصادف با آخرین روز توافق هسته‌ای به ایران پرداخت می‌شود كه این بار هم هند پرداخت‌كننده قسط خواهد بود.

به گزارش نما، هند دومین قسط نفتی خود به ایران را از طریق بانک مرکزی امارات متحده عربی پرداخت کرد.



خبرگزاری رویترز از قول دو منبع صنعتی گزارش داد که هند روز سه‌شنبه، ۱۷ تیرماه، ۵۵۰ میلیون دلار به حساب ایران در این بانک واریز کرد.



با این حساب، هند طی یک ماه گذشته ۱.۱ میلیارد دلار از بدهی نفتی خود به ایران را تسویه کرده است.



براساس توافق ژنو که از ۳۰ دی سال گذشته اجرایی شد و ۲۹ تیرماه امسال به پایان خواهد رسید، به ایران اجازه داده شده است که به چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های خارجی بلوکه شده خود دسترسی داشته باشد.



به گزارش رادیو فردا(Radio Farda)، ایران در قالب هشت قسط بایستی این مبلغ را دریافت کند و با احتساب واریز پول از طرف هند به حساب ایران در ۱۷ تیرماه، تهران تاکنون سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار از پول‌های خود را در قالب توافق ژنو دریافت کرده است.



آخرین قسط نیز در ۲۹ تیر ماه مصادف با آخرین روز توافق هسته‌ای به ایران پرداخت می‌شود که این بار هم هند پرداخت‌کننده قسط خواهد بود.



رویترز می‌نویسد که پرداخت آخرین قسط منوط به این شرط است که ایران به تمام تعهدات خود در متن توافق شش ماهه هسته‌ای عمل کرده باشد.



تاکنون ژاپن و کره جنوبی پنج قسط از هشت قسط توافق شده را به بانک‌هایی در عمان و سوئیس پرداخت کرده بودند.



ایران مبالغی را که هند به حساب بانک ملی امارات واریز کرده است با ارز درهم امارات تحویل خواهد گرفت.



براساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌های مانگلور، اسار، ایندین اویل و هندوستان پترولیوم به همراه اچ پی سی ال میتال انرژی، روی هم رفته تا ۳۱ ماه مه (۴۲ روز پیش) چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ایران بدهکار بوده‌اند.



هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران است و ۴۵ درصد از پول نفت وارداتی از ایران را با ارز روپیه به شماره حساب بانک مرکزی ایران در یکی از بانک‌های داخلی هند واریز می‌کند، اما از فوریه سال گذشته عملیات پرداخت پول ۴۵ درصد از نفت صادراتی ایران به این کشور متوقف شد.



قبلا هالک بانک ترکیه این انتقالات مالی را انجام می‌داد، اما از زمستان سال ۱۳۹۱ این عملیات به خاطر شدت گرفتن تحریم‌های غرب متوقف شد.

۱۳۹۳/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...