نسخه چاپی

نگاهی به تیم‌های تحقیر شده جام جهانی

ویژه نامه جام جهانی 2014؛ برزیل در بازی نیمه نهایی مقابل آلمان در مقابل دیدگان هواداران خود با هفت گل تحقیر شد.

به گزارش نما، این اولین بار نیست که تیمی در جام جهانی تحقیر می‌شود و احتمالاً آخرین بار نیز نخواهد بود. باخت سنگین برزیل با نتیجه 7 بر یک مقابل آلمان بهانه‌ای شد تا به چند پیروزی قاطع و یا شکست حقارت بار در ادوار جام جهانی بپردازیم.

1- مجارستان 8-3 آلمان غربی (جام جهانی 1954) در بازی بین دو تیم مجارستان و آلمان، ساندور کوچیس چهار گل را به ثمر رساند و در پایان جام نیز با 11گل آقای گل شد. 2 گل توسط ناندور به ثمر رسید و تک گل فرانس پوشکاش و ژوزف توث باعث شد یک نتیجه به یاد ماندنی در تاریخ جام جهانی ثبت شود.

2- آلمان غربی 6-1 اتریش (جام جهانی 1954) پس از تحقیر در برابر مجارستان، آلمان‌ها قدرت خود را برابر اتریش به نمایش گذاشتند. شاگردان سپ هربرگر خیلی زود پس از تحقیر در برابر مجارستان جان دوباره‌ای گرفتند و قدرت‌نمایی کردند. آلمان‌ها در این بازی با گل‌های هانس شافر، 2 گل اتمار والتر و 2 پنالتی فریتز و تک گل مکس مارلوک موفق به شکست اتریش شدند.

3- یوگسلاوی 9-0 زئیر(جام جهانی 1974) سرمربی زئیر در آن سال‌ها مابوتوس سکو بود. آنها در بازی اول خود با 2 گل مغلوب اسکاتلند شدند اما در بازی بعدی خود عملکردی فاجعه‌بار داشتند. در کمتر از 20 دقیقه سه گل دریافت کردند. زئیر در بازی بعدی مقابل برزیل سه گل دریافت کرد و با تفاضل گل منفی 14 جام را ترک کرد؛ بدترین تفاضل گل تاریخ جام جهانی، پس از کره جنوبی 1954 که با تفاضل گل منفی 16 جام را ترک کرده بود، مربوط به همین تیم زئیر می‌شود.

4- آرژانتین 6-0 پرو(جام جهانی 1978) در این بازی هر چند آرژانتین پرو را مقتدرانه شکست داد و به عنوان میزبان به فینال جام جهانی راه یافت اما در این قضیه نقاط تاریکی نهفته است. در آن زمان پرو قهرمان کوپا آمریکا بود و آرژانتین برای رسیدن به فینال جام جهانی نیاز به پیروزی 4 بر صفر داشت چراکه در آن زمان تیم‌ها پس از مرحله گروهی، به گروه‌های دیگری صعود می‌کردند که 2 تیم اول گروه به فینال و 2 تیم دوم گروه به رده‌بندی راه پیدا می‌کردند.

برزیل و آرژانتین نیز در یک گروه و با امتیاز یکسان حضور داشتند اما آرژانتین به علت تفاضل گلی بهتر که حاصل پیروزی فوق بود موفق شد به فینال برسد و در آنجا با شکست دادن هلند، قهرمان جام جهانی شود. به هر حال در آن بازی آرژانتین موفق شد بالاتر از برزیل به فینال راه یابد.

هر چند آرژانس در آن دوره به قهرمانی رسید، اما همیشه این اتهام مطرح است که سرمربی آرژانتین خورخه ویدلا با رئیس جمهور پرو (فرانسیسکو برمودز) تبانی کرده‌اند و آرژانتین به شکلی غیرقانونی به قهرمانی رسیده است.

5- آلمان 8-0 عربستان صعودی(جام جهانی 2002) آلمان در برابر تیم ضعیف عربستان، موفق شد به بهترین برد تاریخ خود دست یابد. میروسلاو کلوزه در آن بازی هتریک کرد و دیگر گلزنان میشل بالاک، کارستن یانکر،‌ توماس لینک، الیور بیرهوف و برند شیدز بودند.

این شکست، سنگین‌ترین شکست تیم پس از جام جهانی 1982 بود و البته بزرگترین شکست بدون گل زده پس از جام جهانی 1974 بود. هدایت عربستان در آن سال‌ها بر عهده ناصر ال جوهر بود.

۱۳۹۳/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...