نسخه چاپی

اثبات تخلف در تمام بورسیه‌های جنجالی

جواد هروی از مشخص شدن برخی ابعاد سه هزار بورسیه مورد ادعای وزارت علوم خبر می دهد و تاكید می كند كه انجام تخلف در تمام این بورسیه ها محرز شده است و هم اكنون برای احراز وجود رانت بررسی های جداگانه ای در حال انجام است.

به گزارش نما به نقل از پیام نو، اولین مرحله رسیدگی به موضوع سه هزار بورسیه مورد ادعای وزارت علوم در مجلس تمام شده است. جواد هروی، مسئول کمیته پیگیری این بورسیه ها می گوید که اکنون انجام تخلف در تمام سه هزار بورسیه مورد ادعای وزارت علوم محرز است و افرادی که با تکیه بر این بورسیه ها عضو هیات علمی دانشگاه شده اند، باید توسط دولت از خدمت خارج شوند، چون صلاحیت علمی ندارند.

معلوم نیست مشخص شدن ابعاد سه هزار بورسیه مورد ادعای وزارت علوم تا چه میزان می تواند بر فشارهای طیف های تندرو بر رضا فرجی دانا تاثیرگذار باشد. آنطور که به نظر می رسد همان گام اول مطرح شدن این موضوع برای اصولگرایان تندرو بسیار گران تمام شده است. تایید غیر قانونی بودن این بورسیه ها حاکمیت 8 ساله اصولگرایان در کشور را بیش از پیش زیر سوال خواهد برد، به خصوص اینکه چنین مواردی این حاکمیت را نه از بعد سوء مدیریت بلکه از نظر فساد مالی و اداری با چالش مواجه می کند.

در چنین شرایطی جواد هروی در گفت و گو با پیام نو از مشخص شدن برخی ابعاد سه هزار بورسیه مورد ادعای وزارت علوم خبر می دهد و تاکید می کند که انجام تخلف در تمام این بورسیه ها محرز شده است و هم اکنون برای احراز وجود رانت بررسی های جداگانه ای در حال انجام است.

سه مجرای تخلف برای بورسیه
هروی که مسئول کمیته پیگیری سه هزار بورسیه دولت احمدی نژاد است در این رابطه توضیح می دهد: «ما مشخصا جلساتی را داشتیم و استناداتی و مدارکی را هم مورد بررسی قرار دادیم و امروز به نتایجی رسیدیم که می توانیم با ادله، حقایقی را برای مردم بیان کنیم و ما هم نمی خواهیم چیزی را از مردم پنهان کنیم. مردم در قبال گزارشی که از بورسیه ها منتشر شد نسبت به بحث بورسیه اعتماد خود را از دست دادند و این اعتماد باید برگردد و اگر این طور نشود نظام دانشگاهی و آموزش عالی ما به شدت آسیب می بیند.»

وی در توضیح چگونگی بروز این تخلفات می گوید: «در رابطه با بحث بورسیه سه سر پل مشخص داشیم. مرحله اول این بود که اینها بدون آزمون وارد شده اند. در واقع اینکه طی سال های گذشته بدون آزمون کسانی در مقطع دکتری پذیرفته می شدند و اینها اکثرا بر می گشتند و بورسیه خود را تبدیل به داخل می کردند، ظلم بزرگی بود به کلیه مردم و جامعه.»

در تمام سه هزار بورسیه تخلف صورت گرفته است
هروی با بیان اینکه «الان برای شرکت در آزمون دکتری از هر 20 نفر یک نفر انتخاب و قبول می شود» درباره سه هزار بورسیه شده در دولت احمدی نژاد می گوید: «افرادی می رفتند و بدون آزمون بورسیه می شدند و بعد هم می آمدند و بورسیه خود را در داخل تبدیل می کردند و در کنار دانشجویان دکتری که با آزمون قبول شده بودند، می نشستند و تازه این اولویت را هم داشتند که بعد از پایان دوره عضو هیات علمی دانشگاه هم می شدند. این ظلم بسیار بزرگی بود.»

این نماینده اصلاح طلب مجلس ادامه می دهد: «اگر بخواهیم به تعداد این افراد اشاره کنیم باید بگویم که امروز برای همه محرز شده که همه آن سه هزار نفر مد نظر وزارت علوم، به جا یا نا به جا مرتکب این تخلف شده اند. برای اینکه این افراد دوره های دکتری را در حالی قبول شده اند که ما افرادی را داشتیم که آزمون دکتری را شرکت می کردند و علی رغم معدل بسیار بالا و شرایط علمی خوب و قابل قبول، به دلیل پایین بودن ظرفیت نمی توانستند پذیرفته شوند.»

بورسیه شده ها صلاحیت عضویت در هیات علمی را ندارند
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مهمترین تخلف احراز شده در جریان سه هزار بورسیه جنجالی توضیح می دهد: «چه در داخل و چه در خارج کسانی بودند که در رقابت آزاد و آزمون متمرکز یا نیمه نیمه متمرکز شرکت نمی کردند. تمام آن سه هزار بورسیه ای که وزارت علوم گفته کسانی هستند که حقوق سایر بچه ها و فرزندان این مملکت را که تلاش جدی در حوزه علمی داشتند و در یک رقابت فشرده شرکت می کردند را ضایع کرده اند. مضافا اینکه وقتی هم دوره آنها تمام می شده عضو هیات علمی هم می شدند. بسیاری از اینها هم معدل های بسیار پایینی داشتند و از نظر علمی بسیار ضعیف بوده اند و با این وضعیت باید جلوی حضور این عده را در هیات علمی ها گرفت چون از نظر قانونی صلاحیت حضور در هیات علمی را ندارند و با انجام تخلف آن پست را تصاحب کرده اند و قطعا باید از هیات علمی ها خارج شوند.»

وی درباره دیگر صورت های تخلف در این بورسیه ها نیز می افزاید: «مرحله دوم و سوم سر پل های تخلفی که اشاره کردم هم به بحث معدل ها و سطح علمی پائین بر می گردد که باز این موضوع هم محرز شده است و همینطور هم مساله سن بالای برخی از افراد هم مطرح است که در شرایط سنی خارج از چارچوب قانون بورسیه شده اند. چیزی حدود 50 تا 70 درصد سه هزار بورسیه مورد ادعای وزارت علوم هم این دو مشکل را دارند.» وی تاکید می کند: «اینکه برخی همکاران ما مرتب می گویند تخلفی نبوده، من به عنوان مسئول پیگیری این پرونده صراحتا می گویم که تخلف بروز کرده و محرز شده است و متاسفانه حجم آن بسیار بالا و قابل توجه است.»

شروع تخلف از دوران وزارت زاهدی
این جریان، سلامت وزارت علوم دولت های نهم و دهم را به شدت زیر سوال برده است. مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت نهم هم اکنون رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است که گفته می شود علی رغم آنکه طرح استیضاح وزیر علوم را امضا نکرده است، یکی از پیگیرترین افراد پشت پرده برای برکناری رضا فرجی دانا است. پیش از این برخی این گمانه را مطرح می کردند که به احتمال زیاد این دست تلاش ها می تواند ارتباطی تنگاتنگ با جریان افشای فسادهای وزرات علوم دولت های احمدی نژاد داشته باشد. چیزی که سخنان جواد هروی تائیدی تلویحی بر آن است، جایی که هروی از زمینه بروز تخلف و فساد در سه هزار بورسیه مورد ادعای وزارت علوم می گوید.

جواد هروی در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث زمینه سازی برای چنین تخلفی شده است، می گوید: «ما تا سال 85 دستورالعمل داشتیم که این دستورالعمل ها در سال 85 تغییر می کند. از این سال رسما دو بند به دستورالعمل اضافه شد آزمون که خطا را بالا برد و آن این بود که کسانی که یک برجستگی فرهنگی داشتند و کار خاصی انجام داده بودند می توانستند بورس اعزام را بگیرند. حتی آنهایی که اعتقاد دارند در بورس داخل پولی پرداخت نشده و 40 یا 50 میلیون در مقابل 1 میلیارد است، اصلا به این موضوع توجه نمی کنند که این افراد سطح علمی نداشتند و یا از نظر معدل و سن با ضوابط مربوطه منطبق نبوده اند.»

باید هم افراد دخیل در این جریان و هم بورسیه شده ها مورد پیگرد قرار بگیرند
وی در پاسخ به سوال دیگری با این موضوع که نهایتا باید با افراد دخیل در این جریان چه برخوردی صورت بگیرد، توضیح می دهد: «اولا که کار ما در کمیته بررسی و تحقیق این مورد باید به پایان برسد، ولی در کل معتقدم باید این افراد مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند و با متخلفان برخورد شود. به نظر من هم کسانی که زمینه این تخلفات را فراهم کرده اند و آزمون را برای بورسیه از میان برداشتند و یک رقابت سالم را تبدیل به یک رقابت ناسالم کرده اند و هم کسانی که از این قضیه استفاده برده اند و با ضعف بنیه علمی و نداشتن شرایط لازم وارد مرحله دکتری شده اند، باید مورد پیگرد قرار گیرند تا مشخص شود که زمینه بروز این تخلف بسیار بزرگ چه بوده است.»

سوال دیگر این است که چقدر از این تخلف را می توان رانت و فساد اداری دانست؟ جواد هروی پاسخ می دهد: «جا یابی این افراد و استخدام شان با توجه به مدارکی که ما در دست داریم و نتایجی که تا الان به آن رسیده ایم جایز نیست. برای اینکه مشخص شود این قضیه چقدر رانت بوده هنوز باید پیگیری کنیم تا این موضوع محرز شود و نمی خواهیم حرف بدون پشتوانه ای بزنیم. مطمئن باشید که اگر به این نتیجه برسیم که رانتی هم در کار بوده با صراحت هر چه تمام تر آن را اعلام می کنیم.»

۱۳۹۳/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...