نسخه چاپی

جمعیت ایران در مقطع عروسی قرار دارد

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینكه جمعیت كنونی ایران در اصطلاح جمعیت شناسی در مقطع عروسی قرار دارد، گفت: پس از مدت‌ها توانستیم خودمان و سیستم بهداشتی كشور را اقناع كنیم كه باید به سمت افزایش جمعیت پیش رویم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی اکبر سیاری در مراسم روز جهانی جمعیت که با حضور رئیس قوه مقننه، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان و دست اندرکاران بهداشتی کشور برگزار شد، اظهار داشت: در طول ۱۰۰ سال گذشته جمعیت ایران رو به افزایش بوده است و سالانه یک میلیون نفر به جمعیت ایران افزوده شده است.

وی ادامه داد: مرگ مادران و نوزادان براساس برنامه‌های بهداشتی اجرا شده، کاهش یافته است، بنابراین جمعیت ۱۵تا ۶۴ سال را جمعیت فعال می‌گویند که ۷۰ درصد جمعیت ایران در این سنین قرار دارند و دوران طلایی جمعیتی به حساب می‌آید که این جمعیت آماده کار و توسعه است ولی نیاز به مسکن، شغل و آموزش دارند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه بنابراین با شرایط کنونی جمعیتی که ایران دارد به نوعی جمعیت فعلی کشور به اصطلاح در مقطع عروسی قرار دارد، عنوان کرد: ما باید از شرایط کنونی به نحو مطلوب استفاده کنیم همانطور که شعار امسال نیز شعار جوانان نامیده شده است، براین اساس بیش از دو سوم جمعیت ایران و بالغ بر ۵۴ میلیون نفر در گذار جمعیتی قرار دارند که یک فرصت طلایی و پنجره جمعیتی عنوان می‌شود.

سیاری در ادامه به چالش‌های که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره داشتند تأکید کرد و گفت: تحکیم بنیان و پایداری خانواده باید با آموزش مهارت‌های زندگی و ارائه خدمات مشاوره‌ای برمبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی که در سیاست‌های ابلاغی رهبری نیز قید شده است توجه بیشتری به آن صورت پذیرد.

وی عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی رخ می‌دهد که برخی عوامل طلاق نیز عبارتند از فقر و اختلافات شدید مالی، اعتیاد همسران، ازدواج تحمیلی و نسنجیده، عدم تفاهم، سنت‌های غلط، بلاتکلیفی، دوران نامزدی، خیانت و معاشرت‌ها پنهان و ... را در برمی‌گیرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت به اقدامات و برنامه‌های آینده در زمینه افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: تقویت و ارتقای برنامه آموزش هنگام ازدواج با رویکرد مذهبی، عاطفی، اجتماعی، جنسی، فرزندآوری و باروری سالم از جمله این برنامه‌ها را دربرمی‌گیرد.

سیاری به دیگربرنامه‌های این حوزه از جمله تدوین برنامه اموزش و مشاوره پس از ازدواج با رویکرد حل مشکلات زوجین در ابتدای زناشویی و پس از آن نیز اشاره کرد و افزود: توانمندسازی گروه‌های در آستانه ازدواج و پس از ازدواج در زمینه سلامت جنسی با رعایت چهارچوب مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از جمله دیگر برنامه‌ها به حساب می‌آید.

وی همچنین به ترویج مفاهیم آموزشی اهمیت فرزند آوری سالم و اجتناب از تک فرزندی در جامعه که ۲۸ درصد تک فرزند و ۷ درصد بی فرزند هستند اشاره کرد و گفت: درحال حاضر ۱۱ میلیون نفر از جوانان کشور نیز ازدواج نکرده‌اند درحالی که از توصیه‌های مهم در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برداشتن موانع ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان است زیرا ازدواج از سال ۸۵ تا ۹۲ در کشور کاهش یافته است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت به پوشش بیمه‌ای برای درمان ناباروری مردان و زنان براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری نیز اشاره کرد و گفت: در کشور بیش از ۳ میلیون زوج نابارور وجود دارد، اکثریت غریب به اتفاق موارد ناباروری کشور را ناباروری اولیه(زوجین بدون فرزند) تشکیل می‌دهند.

سیاری ادامه داد: درصد کمتری از زوجین از ناباروری ثانویه رنج می‌برند(سابقه تولد فرزند داشته ولی در داشتن فرزند بعدی با مشکل مواجه هستند)، هزینه‌های درمان ناباروری نیز قابل توجه است.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب که فرموده‌اند«جمعیت جوان و بانشاط و تحصیل‌کرده و باسواد کشور یکی از عوامل مهم پیشرفت کشور است» عنوان کرد: براساس فرموده امام صادق (ع) نیز جوانان پیش از آنکه دچار انحراف و گمراهی شوند باید با فراگیری و آموختن معارف دینی از انحراف مصون بمانند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت به تأخیر در ازدواج که یکی از معضلات کشورمان شده است اشاره کرد و ادامه داد: براساس اطلاعات منابع متفاوت بیش از ۱۱ میلیون دختر و پسر ایرانی در آستانه ازدواج بالای سن ۲۰ سال هستند و بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سرگذاشتن سنین مناسب ازدواج و باروری قرار دارند که این گروه نیازمند سرمایه گذاری برای ازدواج به حساب می‌آیند.

سیاری به مباحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: براساس یک بررسی بالغ بر ۲۲۰ هزار سقط در کشور در سال ۱۳۹۱ رخ داده است که بالغ بر ۱۲۰ هزار مورد سقط غیرقانونی و حدود ۱۰۰ هزار مورد به دلیل پزشکی بوده است.

وی ادامه داد: دو علت عمده سقط شامل مسائل اقتصادی(۲۰ درصد) و تداخل فرزندآوری با تحصیل(۵ درصد) است. البته تعداد مجوزهای سقط صادره توسط پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۱ کمتر از هفت هزار مورد بوده است و مابقی سقط‌ها به صورت زیرزمینی صورت پذیرفته است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه توضیح و اقدامات برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: برخی از پیامدهای رفتارهای پرخطر را می‌توان اینگونه تعریف کرد که حدود نیم درصد از جامعه به هپاتیت ‌c مبتلا هستند(یک نفر از هر ۲۰۰ نفر).

سیاری به تراکم هپاتیت c در افراد با رفتارهای پرخطر و ابتلای حدود دو درصد جامعه به هپاتیت b اشاره کرد و گفت: برآورد می‌شود بالغ بر ۹۰ هزار نفر آلوده به ویروس ایدز در کشور باشند که بیش از ۲۷ هزار نفر از آنها شناسایی شده‌اند و در این راستا افزایش ابتلا به hiv با تماس جنسی به بیش از ۳۰ درصد در دو سال گذشته را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در هر شبانه روز نیز ۸ جوان به دلیل اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند که این آمار معادل مرگ کودکان یک تا ۵ ساله کشور در سال است و بر اساس همین آمارها ۶۳ درصد معتادان متأهل هستند و ۵۵ درصد والدین نیز از اعتیاد فرزندانشان بی‌خبر هستند و ۱۴ درصد معتادان در فاصله سنی ۱۵تا۱۹ سال قرار دارند و ۵۸ درصد معتادان نیز در سنین کمتر از ۳۵ سال هستند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت به وضعیت بارداری‌های پرخطر و موارد مرگ مادر نیز اشاره کرد و گفت: براساس بررسی مرگهای مادران در فاصله سالهای ۸۶تا ۹۱ نشان می‌دهد ۳۴.۱ درصد مرگ مادران در بارداری‌ها با فاصله کمتر از دو سال رخ داده است.براین اساس بارداری‌های پرخطر و موارد مرگ و میر بیشتر در بارداریهای زیر ۱۸ سال، بارداری بالای ۳۵ سال، ناخواسته بودن بارداری، تعداد بارداری بیش از ۴ فرزند، فاصله دوبارداری کمتر از سه سال و در معرض خطر بودن ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای از آغاز بارداری رخ می‌دهد.

سیاری به ارتباط نسبت به مگر مادران در اثر بارداری و زایمان با عوامل مختلف اشاره کرد و بیان داشت: ۳۲ درصد این عوامل شامل بی سوادی، ۶۵ درصد سن کمتر از ۱۸ سال، ۲.۶۴ برابر عدم مراقبت دوران بارداری و ۳.۹۲ برابر نقص مراقبت‌ها را شامل می‌شود.

وی در ادامه به اقدامات و برنامه‌های آینده در این حوزه از جمله تکمیل پوشش بیمه‌ای و حذف فرانشیز مراقبت پیش از بارداری، خدمات بارداری و زایمان و مراقبت‌های نوزاد اشاره کرد و گفت: تأمین تسهیلات لازم برای مادران باردار شاغل درسه ماهه سوم، تأمین مکمل‌های دارویی در بارداری و پس از زایمان و ارتقای برنامه‌های آموزشی دوران بارداری و آمادگی برای زایمان و مراقبت از نوزاد گوشه‌ای از این برنامه‌ها را دربر می‌گیرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه تشریح این برنامه‌ها عنوان کرد: تقویت برنامه مراقبت‌های پیش از بارداری و دوران بارداری و سیستم ارجاع، سطح بندی خدمات مادر و نوزاد، ارتقاء مراقبت‌های بارداری‌های پرخطر، گسترش بیمارستان‌های دوستدار مادر و واگذاری فرآیند زایمان به ماما و کاهش سزارین های غیرضروری با ترویج سایر الگوهای زایمان طبیعی از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.

سیاری در ادامه موارد دیگر تشریح اقدامات و برنامه‌های آینده در زمینه افزایش جمعیت عنوان کرد: تأمین و تضمین حمایت‌های قانونی از عامل زایمان، تقویت برنامه نوزاد سالم، اجرای مداخلات مرتبط با رشد وتکامل دوران ابتدایی کودکی و برنامه ریزی برای تأمین خدمات پرستاری در سه تا ۱۰ روز اول پس از زایمان به خصوص در زایمان اول از جمله برنامه‌های مهم خواهد بود.

وی به پیشنهادهایی برای رویکردهای بخشی و بین بخشی نیز اشاره کرد و گفت: تلاش دستگاه‌های دخیل در امور فرهنگی برای تقویت نگرش جامعه به ویژه جوانان نسبت به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک ضروری است. بنابراین برنامه‌ریزی برای بازگشت به سیر صعودی ازدواج و همچنین کاهش متوسط سن ازدواج تأکید می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: تعهد دستگاه اجرایی کشور نسبت به تأمین مقدمات لازم برای ازدواج (اشتغال، مسکن، و ایجاد و تقویت خدمات مشاوره‌ای پس از ازدواج با رویکرد حل مشکلات زوجین در ابتدای زندگی زناشویی و پس از آن در دستگاه های مرتبط ضروری است.

سیاری به تلاش دستگاه‌های دخیل در امور فرهنگی، قوه قضاییه، وزارت ورزش و جوانان برای ضد ارزش دانستن طلاق در جامعه تلاش کرد و گفت: فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از سقط غیرقانونی و غیرشرعی الزامی است.

وی ادامه داد: همکاری برای طراحی مداخلات لازم با کمک دستگاه‌های ذی ربط برای حذف عوامل محیطی ناباروری و ایجاد دسترسی به پوشش کامل بیمه خدمات ناباروری با کمک وزارت رفاه و تحت پوشش قرار گرفتن همه افراد جامعه توسط بیمه‌های سلامت باید انجام شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت به برخی از اصول زیربنایی کار با جوانان اشاره کرد و گفت: گسترش عدالت و کاهش نابرابری‌ها باید در جامعه ملموس شود چیزی که سال‌هاست رهبر معظم انقلاب به سه قوه تأکید می‌کنند.همچنین تطبیق سطح توقعات با امکانات موجود، افزایش توانمندی‌های جامعه، اعتماد سازی و مبارزه با فقر، فساد و تعیض باید مورد توجه قرار گیرد.

سیاری بیان داشت: اصول کار در وزارت بهداشت کارشناسی تخصصی علمی و اعتقادی است و براین اساس وزارت بهداشت بر اصول سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب گام خواهد برداشت.

وی با اشاره به اینکه جمعیت کنونی ایران در اصطلاح جمعیت شناسی در مقطع عروسی قرار دارد، گفت: پس از مدتها توانستیم خودمان و سیستم بهداشتی کشور را اقناع کنیم که باید به سمت افزایش جمعیت پیش رویم.

۱۳۹۳/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...