نسخه چاپی

ایران صادركننده گازوئیل شد

معاون وزیر نفت با اشاره به توقف واردات گازوئیل از تبدیل ایران به صادركننده به جای واردكننده این محصول نفتی خبر داد و اعلام كرد: اولین محموله گازوئیل ایران به افغانستان صادر شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، عباس کاظمی درباره دلایل توقف واردات گازوئیل به ایران، گفت: با دستور وزیر نفت از ابتدای سال جاری حجم گازرسانی به نیروگاه های کشور با افزایش قابل توجه ای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام اینکه با افزایش گازرسانی و مدیریت عرضه سوخت مایع به واحدهای نیروگاهی نیاز کشور به واردات خارجی گازوئیل به طور کامل مرتفع شده است، تصریح کرد: بر این اساس گازوئیل مازاد تولید شده در پالایشگاه های نفت به کشورهای مختلف صادر می شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با چند کشور همسایه به منظور صادرات گازوئیل، اظهار داشت: با توافق انجام گرفته با افغانستان اولین محموله گازوئیل ایران به این کشور همسایه صادر شده است.

این مقام مسئول همچنین از افزایش عرضه گازوئیل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا در برخی از کلانشهرها خبر داد و افزود: هم اکنون به طور متوسط روزانه ۲۴ تا ۲۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو چهار در کلانشهرهای تهران، اراک، مشهد مقدس و کرج عرضه و توزیع می شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه تا سال آینده اولین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی خواهد شد، تبیین کرد: با بهره برداری از این پالایشگاه میعانات گازی قطعا حجم صادرات فرآورده های مختلف نفتی کشور به ویژه گازوئیل افزایش می یابد.

کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر گازوئیل، نفتا، گاز مایع، نفت سفید و سوخت هواپیما از مهمترین محصولات صادراتی نفتی کشور به کشورهای مختلف است.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد در ١٣٥ روز نخست امسال، نیروگاه‌ها حدود ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع مصرف کردند که سه میلیارد و ١٧٥ میلیون لیتر کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

از این رو گازوئیل مصرف شده در نیروگاه‌ها از ابتدای امسال تاکنون، دو میلیارد و ٢٧٥ میلیون لیتر و نفت کوره مصرفی در این مدت را دو میلیارد و ٩٢٦ میلیون لیتر بوده است.

در بازه زمانی یاد شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ٨٢٨ میلیون لیتر گازوئیل و دو میلیارد و ٣٤٦ میلیون لیتر نفت کوره کمتری مصرف شده است.

علاوه بر این در ١٣٥ روز نخست امسال، به طور میانگین روزانه ١٦١ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌های کشور تحویل شده که از رشد ٣٥ درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

۱۳۹۳/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...