نسخه چاپی

11 بند توافق نهایی احتمالی آتش‌بس غزه

روزنامه «الشروق» بندهای توافق نهایی احتمالی آتش‌بس غزه كه مواردی از قبیل آزادی صیادی تا فاصله 6 مایلی، لغو منطقه حائل و بازسازی غزه را مطرح می‌كند، منتشر كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «نبأپرس» نوشت: روزنامه مصری «الشروق» 11 بند توافق نهایی آتش‌بس نوارغزه را فاش کرد این بندها به شرح زیر است:

1- «اسرائیل» از تمام حملات زمینی، دریایی و هوایی خود دست بردارد و متعهد شود هیچگونه عملیات زمینی علیه غزه یا هدف قرار شهرودان انجام نمی‌دهد.

2- تمام گروه‌های فلسطینی از حملات زمینی، هوایی و دریایی خود و ساخت تونلها در خارج از مرزهای غزه و به سمت «اراضی اسرائیلی» دست بردارند و متعهد شوند که هیچگونه حمله موشکی علیه اسرائیل و شهروندان نخواهند داشت.

3- بازگشایی گذرگاهها میان اسرائیل و غزه به نحوی که منجر به پایان محاصره شود و عبور و مرور و نقل و انتقال افراد، کالاها ، ابزارهای بازسازی غزه میان کرانه باختری و غزه و بالعکس را بر طبق توافقات مقامات اسرائیلی و فلسطینی فراهم کند.

4- هماهنگی مقامات اسرائیلی با تشکیلات خودگردان در موضوعات مالی متعلق به غزه.

5- لغو منطقه حائل در شمال و شرق غزه و استقرار نیروهای امنیتی تابع تشکیلات خودگردان از اول ژانویه 2015، و عملیات لغو دو مرحله صورت گیرد در مرحله اول 300 متر به 100 متر در 18 نوامبر 2014 کاهش یابد و در مرحله دوم نیروهای تشکیلات خودگردان مستقر شوند.

6- آزادی صید و کار در آبهای منطقه‌ای غزه در فاصله 6 مایلی و این مسافت به تدریج افزایش یابد تا کمتر از12 مایل نباشد و این امر با هماهنگی تشکیلات و اسرائیل صورت گیرد.

7- کمک مقامات اسرائیلی به مقامات تشکیلات در بازسازی زیرساختهای اساسی آسیب دیده در نوار غزه و فراهم کردن احتیاجات یک زندگی با کرامت برای آوارگان، ارائه پشتیبانی پزشکی برای معالجه مجروحان و اعزام مجروحانی که نیاز به کمک‌های پزشکی به خارج از نوار غزه را دارند و سرعت بخشیدن به واردات کمک‌های انسانی به نوار غزه.

8- هماهنگی تشکیلات خودگردان با مقامات اسرائیلی و سازمان‌های بین‌المللی برای فراهم‌سازی مواد اساسی بازسازی غزه بر اساس مدت زمانی محدود ، تا اینکه آوارگان هر چه زودتر به خانه‌های خود بازگردند.

9- درخواست مصر از جامعه بین‌الملل برای ارائه کمک‌های انسانی و مالی فوری به نوار غزه تا هر چه زودتر و در فرصت زمانی معین بازسازی شود.

10- پس از اینکه آتش‌بس اجرایی شد و زندگی عادی به نوار غزه بازگشت، گفتگوهای غیرمستقیم میان 2 طرف در قاهره پس از یک ماه از تاریخ توافق از سر گرفته شود و در آن جلسات درمورد تبادل اسرا و اجساد بحث شود.

11- موضوع ساخت بندر و فرودگاه در نوار غزه بر اساس توافق «اوسلو» و توافق‌های امضا شده میان طرفین است.

غزه فعلا و پس از توافق دو طرف در آتش‎بسی 120 ساعته که از روز پنجشنبه آغاز شده به سر می‌برد و قرار است برای توافق در مورد آتش‌بس دائمی دو طرف جلسات دیگری داشته باشند.

۱۳۹۳/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...