نسخه چاپی

روزهای نا آرام زمین در ایران

لرزیدن زمین رخدادی طبیعی است و گزارش وقوع آن از گوشه و كنار كشورمان كه پهنه ای زلزله خیز دارد، از آن هم طبیعی تر، اما در این میان تنها یك نكته غیرطبیعی هست و آن هم عدم یقین ما به وقوع این رخداد و آماده نبودن برای مواجه با این امر طبیعی است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: لرزیدن زمین رخدادی طبیعی است و گزارش وقوع آن از گوشه و کنار کشورمان که پهنه ای زلزله خیز دارد، از آن هم طبیعی تر، اما در این میان تنها یک نکته غیرطبیعی هست و آن هم عدم یقین ما به وقوع این رخداد و آماده نبودن برای مواجه با این امر طبیعی است.

هر روز مراکز لرزه نگاری ایران حرکت و فشار پوسته های زیرین زمین را به دقت ثبت می کنند و در سه روز گذشته نیز این اتفاق افتاده است.

ثبت 19 زلزله برای جمعه 24 مرداد ، 26 مورد برای شنبه 25 و 12 مورد هم برای امروز یکشنبه تا ساعت 10 صبح، آمار اطلاعات گزارش شده در پایگاه لرزه نگاری ژئو فیزیک دانشگاه تهران است.

البته از مجموع این 67گزارش زلزله، قدرت 24 مورد آن بین 1 تا 2 درجه در مقیاس امواج درونی زمین ( ریشتر ) بوده و 22 مورد هم بین 2 تا 3 درجه در همین مقیاس قدرت داشته اند.

از این زلزله ها سه مورد بین 3 تا 4 ریشتر قدرت داشته و سه مورد هم بین 4 تا 5 درجه که لازم به یادآوردی است با افزایش هر واحد به شدت زلزله قدرت آن در حقیقت 10 برابر می شود.

جمعه 24 مرداد زلزله 5 ریشتری ساعت 19 و 18 دقیقه بخش شنبه در استان بوشهر را می توان شدیدترین زلزله در سه روز گذشته دانست که هیچ پس لرزه ای برای آن ثبت نشد تا این که روز شنبه دو لرزه با قدرت 2.9 و 3.7 دوباره در همین منطقه و دو زلزله با قدرت های 3 و 3.9 ریشتری به ترتیب در خورموج و جوشکان استان بوشهر به ثبت رسید.

امروز هم ساعت 4 و 25 دقیقه صبح زلزله ای با قدرت 4.3 درجه در مقیاس امواج درونی زمین ، شمال دماوند در استان تهران را لرزاند و مشابه این رخداد با قدرن 3.5 ریشتر در هجدک کرمان ثبت شده است.

مرور گزارش های درج شده در صفحه مجازی لرزه نگاری ژئو فیزیک دانشگاه تهران شاید در نگاه نخست کمی استرس آفرین باشد و نگرانی ها را در مخاطب بالا ببرد اما منطقی ترین باخورد این مواجه با حقیقت عالم خلقت ،بهره گیری از عقل برای کاهش آثار بلایای طبیعی است.

رویکری که اگر چه طی چند سال گذشته در کشور برای مقابله با خسارت های زلزله در دستور کار مهندسی ساختمان کشورمان قرار گرفته است اما باور این واقعیت که زلزله رخ خواهد داد و باید علاج واقعه را پیش از وقوع کرد ، هنوز در آحاد جامعه شکلی نهادینه به خود نگرفته است.

بنابراین شاید بازتاب گاه و بی گاه گزارش های لرزه نگار به ما کمک کند که به یقین ضرورت پیشگیری برسیم.

۱۳۹۳/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...