نسخه چاپی

عربستان از قطر خواست به دولت مصر كمك مالی كند

دولت عربستان از قطر خواست تا برای نشان دادن حسن نیت خود برای حل اختلافات به دولت مصر كمك مالی كند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، در راستای تلاش برای رفع تنش و بحران در روابط بین عربستان و امارات و بحرین از یک سو با قطر از سوی دیگر، برخی منابع آگاه در کشورهای عرب خلیج فارس به روزنامه القدس العربی گفتند: ریاض از دوحه خواسته است تا برای تکمیل فرایند آشتی و رفع تنش به مصر کمک های مالی کند.

روابط قطر با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان سعودی در پی حمایت دوحه از اخوان المسلمین مصر رو به وخامت گرائید.

رابطه قطر با عربستان، امارات و بحرین چند ماه پیش دچار تنش شدید شد به گونه ای که عربستان و امارات و بحرین در اعتراض به تداوم حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین مصر سفرای خود از دوحه را فراخواندند.

درپی به قدرت رسیدن گروه اخوان المسلمین بعد از سرنگونی رژیم مبارک، قطر حمایت خود از این گروه را اعلام و از محمد مرسی رئیس جمهور وابسته به اخوان حمایت کرد و کمک های مالی و سیاسی به مرسی کرد.

اما با اقدام ارتش مصر در عزل مرسی و روی کار آورن دولت خود، ورق برگشت و عربستان، امارات و بحرین از این اقدام ارتش و دولت جدید مصر حمایت و در مقابل قطر مخالفت کرد و جرقه تنش ها بین دوطرف از همین زمان زده شد.

شورای همکاری خلیج فارس جلساتی را برای برقراری آشتی بین دوطرف برگزار کرد.

به رغم همه این تلاشها برای رفع بحران، یک منبع دیپلماتیک سعودی چندی پیش تاکید کرد: بحران بین قطر و سه کشور یاد شده تا زمانی که قطر سیاست های خود را اصلاح نکند و مفاد توافقنامه ریاض را به طور کامل اجرا نکند، حل نخواهد شد.

بعد از میانجیگری کویت، وزیران خارجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در 17 آوریل گذشته موافقت کشورهایشان را با سازوکار اجرای سند ریاض به امید پایان بحران بین این کشورها اعلام کردند.

توافقنامه ریاض بر پایبندی به اصول تضمین کننده عدم دخالت مستقیم یا غیرمستقیم در امور داخلی هریک از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید می کند.

کمیته فنی مامور پیگیری سازوکار اجری توافقنامه ریاض قرار است اوایل ماه سپتامبر آینده گزارش خود را به وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بدهد.

برخی منابع دیپلمات در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در گفت وگوی خود با روزنامه القدس العربی تصریح کرده بودند: ریاض درحال حاضر امیدوار به بازگرداندن نقش قطر در چارچوب منظومه شورای همکاری و جهان عرب – حتی در صورت باقی ماندن روابطش با گروه اخوان- است.


۱۳۹۳/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...