نسخه چاپی

دغدغه‌های پیش روی اردوغان؛ تركیه در پی كم‌كردن هزینه‌ سیاست‌های اشتباه خود است

یك كار‌شناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینكه اردوغان در پی رفع تنش‌های موجود فی‌مابین تركیه و كشورهای منطقه است، گفت: تركیه در پی كم‌كردن هزینه‌ سیاست‌های اشتباه اتخاذ شده در عرصه بین‌المللی و به خصوص در قبال همسایگان خود است.

به گزارش نما، "مصیب نعیمی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه ترکیه همواره از پیوستن به اتحادیه اروپا منع شده است اظهار داشت: حضور ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین کشور اسلامی اروپا در این اتحادیه موجب ایجاد یک اکثریت اسلامی در این مجموعه می‌شود بنابراین این کشور در برهه زمانی فعلی در اندیشه پیوستن به اتحادیه اروپا نیست.

وی افزود: ترکیه در پی کم‌کردن هزینه‌ سیاست‌های اشتباه اتخاذ شده در عرصه بین‌المللی و به خصوص در قبال همسایگان خود بوده و همواره به حمایت از گروه‌های تکفیری در منطقه متهم است و اکنون به دنبال جبران این خطا‌هاست.

نعیمی تأکید کرد: از قرائن و شواهد پیداست که اردوغان به دنبال تقویت اقتصادی ترکیه است، از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تقویت گردشگری و مبادلات تجاری با برخی کشورهای عرب منطقه مانند عراق، سوریه و مصر اشاره کرد که البته با توجه به تنش‌های به وجود آمده در روابط ترکیه با این قبیل کشور‌ها در سال‌های اخیر، این کشور در زمینه‌های اقتصادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه برخورد اردوغان با منتقدین سرسخت خود از جمله "عبدالله اوجالان" (رهبر حزب کارگران کردستان) گفت: اردوغان با نزدیکی و ایجاد ارتباط مسالمت‌آمیز با حزب دموکرات ترکیه و احزاب افرادی همانند "مسعود بارزانی" و "جلال طالبانی" در عراق می‌تواند به همزیستی با کردهای ترکیه ادامه دهد.

وی افزود: اردوغان با رسیدگی به اقتصاد ترکیه می‌تواند در مقابله با احزاب ملی‌گرا و لائیک موفق باشد.

نعیمی در پایان خاطر نشان کرد: اردوغان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری با اختلاف رأی کمی نسبت به نامزدهای دیگر توانست پیروز شود و این نشان‌دهنده قدرت گرفتن سایر احزاب در این کشور است که این موضوع کار را در آینده برای اردوغان مشکل خواهد کرد.

۱۳۹۳/۵/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...