نسخه چاپی

اذعان دوباره پنتاگون به «دفاعی» بودن دكترین نظامی ایران

وزارت دفاع آمریكا در گزارشی محرمانه با لحنی مشابه گزارش سال گذشته خود بار دیگر دكترین نظامی ایران را «دفاعی» دانسته است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، وزارت دفاع آمریکا در گزارش سالانه‌ای که درباره توانایی‌های نظامی ایران به کنگره ارائه داده با لحنی مشابه گزارش سال گذشته بار دیگر بر «دفاعی» بودن دکترین نظامی ایران تأکید کرده اما مدعی شده ایران به «ایجاد بدون هیاهوی تشکیلات نظامی در داخل تنگه هرمز و حوالی آن» ادامه می‌دهد.

پیش از این پایگاه خبری واشنگتن‌فری‌بیکن در ۱۱ جولای، بخش‌هایی از این گزارش محرمانه پنتاگون را منتشر کرده بود، اما خبرگزاری بلومبرگ بامداد روز پنجشنبه در گزارشی از قول «کنث کازمن»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، مسأله اذعان پنتاگون به دفاعی بودن دکترین نظامی ایران را رویکردی کم‌سابقه از وزارت دفاع آمریکا یا سایر نهادهای این کشور دانسته است.

در چکیده اجرایی دوصفحه‌ای گزارش پنتاگون که طبقه‌بندی شده نیست آمده است: «راهبرد نظامی ایران دفاعی است و برای بازداری از حملات، دوام در برابر حملات اولیه، تلافی علیه یک نیروی متجاوز و پیشبرد مصرانه راه حل‌های دیپلماتیک طراحی شده است.»

پنتاگون این گزارش را بنا به درخواست کنگره تهیه کرده و در تاریخ ۷ جولای آن را در اختیار قانونگذاران آمریکایی قرار داده است.

کازمن درباره آن به بلومبرگ می‌گوید: «من هیچوقت ندیده‌ام که وزارت دفاع یا سایر نهادهای آمریکا به یکباره تا این حد صریح به این بپردازند که ایران دفاعی است یا تهاجمی. این گزارش به طور حتم، لحن بسیار متفاوت‌ و نرم‌تری نسبت به گزارش‌های ماقبل دارد».

با این حال، بر خلاف گفته کازمن، این اولین بار نیست که پنتاگون بر دفاعی بودن دکترین نظامی ایران تأکید می‌کند؛ این نهاد آمریکایی در گزارش دیگری که اردیبهشت ماه سال گذشته تقدیم کنگره کرده بود نیز بر همین موضوع تأکید کرده بود.

پنتاگون در گزارشی که سال گذشته به کنگره ارائه کرد، برای اولین بار اظهار کرد که دکترین نظامی ایران بر پایه اهداف دفاعی قرار دارد.

۱۳۹۳/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...