نسخه چاپی

ظریف: امكان رسیدن به توافق‌جامع وجود دارد

وزیر امور خارجه كشورمان گفت: امكان رسیدن به توافق جامع هسته‌ای وجود دارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

وی در خصوص برجسته‌ترین دستاورد دیپلماسی دولت یازدهم در یک سال گذشته، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت و سایر شهدا و امام (ره) گفت‌: با توجه به طراحی و برنامه‌ریزی ما در جلسه رای اعتماد به عرض نمایندگان رساندم که دنیا در حال گذار است و مولفه‌های قدرت تغییر کرده و ایران یک بازیگر و کنشگر بسیار قدرتمند است و در طرف مقابل ما بدخواهان مردم ایران تلاش کرده بودند ایران را به عنوان تهدید امنیتی در دنیا مطرح کنند که با تصویب چند قطعنامه علیه ایران بروز و ظهور خارجی پیدا کرده بود.

وی افزود: هدف اصلی ما در یک سال گذشته شکستن این فضای امنیتی بود. یعنی پروژه امنیتی سازی ایران که یکی از خطرناک‌ترین طراحی‌ها علیه نظام و کشور بود، شکسته شد.

ظریف ادامه داد: در یک سال گذشته به لطف خدا توانستیم تا حد زیادی این فضاسازی خنثی شد و چهره امنیتی که از ایران ساخته بودند و با استفاده از توطئه‌ای به نام سلاح هسته‌ای، فرو ریخت و یکی از دستاوردهای مهم دولت در یک سال گذشته بر هم ریختن این فضا بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای ایران و اینکه آیا به توافق جامع می‌رسید؟ گفت: در صورتی که اراده لازم در طرف مقابل باشد، امکان رسیدن به توافق جامع وجود دارد ولی اگر هدف پرداختن به امیال سیاسی گروه‌های فشار در کشورهای غربی باشد،‌ این امکان نیست.

ظریف ادامه داد: کسی نمی‌تواند ایران را متهم کند که مذاکره را برای مذاکره و خریدن وقت دنبال می‌کند. ما نشان دادیم به دنبال راه‌حل هستیم. طرف مقابل به این قناعت رسیده که تحریم راه برخورد با ایران نیست. تحریم‌ها توفیقی نداشتند و مردم نشان دادند که از طریق تحریم نمی‌شود بین مردم و دولت جدایی انداخت. وی همچنین گفت: شاید در کشاکش مذاکرات با زیاده‌خواهی‌هایی مواجه شویم ولی در روزهای آخر طرف مقابل به این نتیجه خواهد رسید که باید با این مردم از مسیر تکریم و راه‌حل برد - برد کار را به پیش ببرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: دولت یازدهم وارث تحریم‌ها بود. آنچه ما در برنامه اقدام مشترک راجع به آن توافق کردیم که هدف این برنامه و راه‌حل جامع این است اول اینکه طرف مقابل به این نتیجه برسد که برنامه ایران کاملا صلح‌آمیز است و کلیه تحریم‌ها اعم از تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های دوجانبه و چندجانبه مرتبط با موضوع هسته‌ای برداشته شود.

وی تصریح کرد: کشورهای ۱+۵ در هر توافقی باید متعهد شوند که تحریم‌های شورای امنیت را بردارند. توافق با ۱+۵ باید منجر به این شود که به شورای امنیت مراجعه و قطعنامه‌ای را ارائه دهند و آن قطعنامه را به تصویب برسانند که تحریم‌ها لغو شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص برگزاری نشست وزرای خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد درباره غزه، عنوان کرد: یکی از واقعیات تلخ تاریخ روابط بین‌الملل این است که یک رژیمی که بزرگ‌ترین خطر برای صلح و امنیت بین‌المللی است سردمدار طرح موضوع ایران به عنوان تهدید امنیتی در دنیا شود و این طنز تلخی است که این رژیم این چنین مدعی شود.

ظریف با اشاره به تلاش سردمداران رژیم صهیونیستی و سرمایه‌گذاری آنها برای جلوگیری از توافق هسته‌ای و جنایات این رژیم علیه مردم بی دفاع غزه، خاطرنشان کرد: اقدامات این رژیم مسئولیت کیفری فردی ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه به اقدامات ایران برای رفع حصر غزه و باز کردن گذرگاه رفح اشاره کرد.

ظریف با اشاره به اینکه از این طریق می‌توان پرونده رژیم صهیونیستی را به دیوان داوری بین‌المللی ارجاع داد، تصریح کرد که یک روش از طریق شورای امنیت است که ما انتظار نداریم کشورهای غربی و آمریکا پرونده اسرائیل را به دیوان ارجاع دهند و راه دیگر عضویت دولت فلسطین و شکایت از رژیم صهیونیستی است که در این باره نشست اخیر کمیته فلسطین در تهران بحث شد.

وی با اشاره به اینکه ایران و دیگر اعضای کشورهای عدم تعهد از روز اول حملات صهیونیست‌ها تلاش های خود را آغاز کردهند و اینگونه نبوده که پس از یکماه ما نشستی درباره فلسطین برگزار کنیم اظهار داشت که در این زمینه در شورای امنیت تلاش‌هایی شد که با مقابله آمریکا و کشورهای غربی مواجه شد و همچنین در شورای حقو بشر هم اقداماتی شد که متنتعهی به قطعنامه‌ای تقریباً محکم علیه رژیم صهیونیستی شد و بحث درباره لزوم ارسال کمیته حقیقت یاب تاکید شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه چندین بار به طور تلفنی درباره اوضاع غزه با همتای مصری‌اش درباره کمک رسانی به غزه گفت‌وگو کرده است، اظهار داشت که مردم غزه ۸ سال تحت فشار دائمی و کشتار دائمی هستند و از حقوق اولیه خود همچون حق حیات، حق زندگی، حق کار محروم بوده‌اند.

وی افزود: ما از مصر خواستیم تا به عنوان کشور عربی و اسلامی زمینه کمک رسانی به غزه را فراهم کند،‌ ما آماده‌ایم کمک‌های دارویی و پزشکی را از طریق مصر به غزه برسانیم و تعداد نامحدودی از مجروحان را برای درمان به ایران انتقال بدهیم که اخیراً دولت مصر با انتقال این هواپیما موافقت کرده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره روابط با آفریقا گفت: نگاه ما به روابط با کلیه کشورهاست. ما به خاطر منافع ملی و آرمانی، موقعیت خوبی در آفریقا داریم و زمینه مناسبی برای انواع روابط است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: می‌خواهیم با همه دنیا تعامل جدی سازنده داشته باشیم. روابط ما محدود به آفریقا نمی‌شود. باید نگاه جامع و همه جانبه نگر داشته باشیم. نگاه ما به روابط با کشورهای آفریقا نگاهی متوازن است و به رابطه به کشورهای آفریقایی مقطعی نگاه نمی‌کنیم یا برای یک برهه زمانی برای رای در مجامع بین المللی نیست .ما معتقد نیستیم که می شود نگاه به غرب یا شرق یا جنوب در جهان در حال گذار کنونی داشت بلکه نگاه ما به کلیه کشورها از کشورهای همسایه کشورهای آفریقا اروپایی و آمریکایی لاتین به طور متوازن است که برگرفته از اصالت است نه نیازی مقطعی در یک حوزه.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که با آفریقا زمینه‌های مشترک همکاری دارد.جمهوری اسلامی ایران کشوری بود که پس از انقلاب اسلامی بلافاصله رابطه خود را با رژیم آپارتاید قطع کرد که این سرمایه‌ای تاریخی برای ماست.ایران موقعیتی ممتازی داشته که می‌تواند زمینه ساز انواع روابط باشد.ما مواضع نزدیکی به کشورهای آفریقایی در سازمان‌های بین‌المللی داریم روابط قدرت به شکل گذشته فروپاشیده است و دیگر آمریکا و دیگر قدرت‌های بین الملل نظامی تنها بازیگران نیستند.

ظریف در خصوص سیاست ایران با جنوب غرب آسیا نیز عنوان کرد: مبنای سیاست ما روابط دوستانه و برادرانه با همه کشورهای منطقه است و همفکری در منطقه برای صلح و ثبات و مقاومت در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی است.

وزیر خارجه با اشاره به گروهک تروریستی داعش گفت: خیلی از همسایگان ما در دو ماه پیش آمادگی اعلام موضع علیه داعش را نداشتند و امروز خوشحالیم که همسایگان به این واقعیت دست یافتند که این گروهک خطر بزرگی برای منطقه است. نیازمند همکاری جمعی برای مقابله با افراط گرایی هستیم. افراط مرز نمی شناسد. افراطیون از سراسر جهان عضو گیری می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بارقه‌هایی از واقع بینی را در اظهاراتی که مطرح می‌شود شاهدیم و امیدواریم واقعی باشد و حرکت مقطعی برای آرام کردن افکار عمومی برای این قساوت‌ها نباشد.

وزیر خارجه درباره تقویت روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، نیز عنوان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکید کردیم که کشورهای همسایه برای ما اولویت دارند و خلیج فارس رگ حیاتی ماست و نیاز به منطقه‌ای آرام و با ثبات در خلیج فارس داریم. ممکن است برخی کشورهای بیرون منطقه نیاز به منابع انرژی خلیج فارس داشته باشند و ممکن است از برخی بی ثباتی‌ها در منطقه نفع ببرند.

وی گفت: ما و کشورهای منطقه یک آینده مشترک داریم و امنیت این کشورها را امنیت خودمان می‌دانیم. اولین سفر من به عراق بود و بعد به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کردم. هنوز این آمادگی را داریم که با کشورهای این منطقه براساس حسن همجواری همکاری کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و اروپا نیز افزود: کشورهای اروپایی به این واقعیت پی بردند حتی تا حدی افراد عاقل‌تر در آمریکا به این واقعیت پی بردند که هیچ راهی نیست جز اینکه با ایران تعامل داشته باشند و ایران با ثبات‌ترین کشور در منطقه است و ناگزیرند با این قدرت تعامل کنند.

وی ادامه داد: ایران یک واقعیت در این منطقه و یک واقعیت با ثبات و مردمسالار در منطقه است و باید این واقعیت را به رسمیت بشناسند.

ظریف در خصوص ناآرامی‌ها در فرگوسن آمریکا نیز گفت: متاسفانه تعدادی کشورها از حقوق بشر به عنوان ابزار سیاست خارجی استفاده کرده و برخورد دوگانه داشتند و تنها محدود به آمریکا نیست، کانادا یک نمونه دیگر است. رفتار دوگانه در حوزه حقوق بشر بیشترین تاثیر را در بی اعتبار کردن سازوکارهای حقوق بشر در دنیا داشته است و آمریکا و این کشورها از این رفتار دوگانه منفعتی نمی‌برند.

وزیر خارجه درباره سفرش به روسیه نیز گفت: ما با روسیه دو کشور همسایه دارای روابط گسترده هستیم و رایزنی‌ها در حوزه هسته‌ای، دوجانبه و چندجانبه و دیدگا‌ه‌ها در خصوص منطقه، عراق و ... در مذاکراتم با دوستان روس و هم در مذاکرات رئیس جمهور مطرح است. اجلاس شانگهای فرصت خوبی برای تعامل بیشتر و دیدارهای سطح بالای دو کشور است و پس از آن اجلاس سران خزر برگزار می‌شود.

ظریف درباره حضور رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که هنوز رئیس جمهور تصمیم نگرفته در این نشست شرکت کند.

وی همچنین عنوان کرد: در حاشیه نشست مجمع و قبل از آن مذاکرات ایران و ۱+۵ برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه درباره تغییر ساختار وزارت خارجه در یک سال گذشته، خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در طول ۳۵ سال گذشته چند بار تغییر ساختار داده است. من مخالف تغییر ساختار نیستم و در این باره فکرهایی کرده‌ایم. سیاست خارجی باید تسهیل کننده توسعه و تجارت کشور باشد.

۱۳۹۳/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...