نسخه چاپی

ایران و روسیه ائتلاف می كنند؟

فدراسیون روسیه نیز مانند جمهوری اسلامی ایران، تحت اعمال تحریم ها قرار گرفته است. دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از مسكو نشان داد كه این عامل، باعث قرابت مواضع دو كشور در رابطه با برنامه هسته ای ایران، جنگ در افغانستان و مساله خاور نزدیك خواهد شد. اما، خبر احتمال توسعه سریع همكاری تجاری – اقتصادی به صورت معاملات پایاپای، در جهان بازتاب بیشتری داشته است. به اعتقاد كارشناسان، روسیه نفت [ایران] را خریداری و كالاها و خدمات خود را [به این كشور] صادر خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، فدراسیون روسیه نیز مانند جمهوری اسلامی ایران، تحت اعمال تحریم ها قرار گرفته است. دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از مسکو نشان داد که این عامل، باعث قرابت مواضع دو کشور در رابطه با برنامه هسته ای ایران، جنگ در افغانستان و مساله خاور نزدیک خواهد شد. اما، خبر احتمال توسعه سریع همکاری تجاری – اقتصادی به صورت معاملات پایاپای، در جهان بازتاب بیشتری داشته است. به اعتقاد کارشناسان، روسیه نفت [ایران] را خریداری و کالاها و خدمات خود را [به این کشور] صادر خواهد کرد.

از سخنان سرگی لاوروف و محمد جواد ظریف، وزیران امور خارجه دو کشور، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکشان در مسکو، می توان چنین نتیجه گیری کرد که روسیه و ایران که با خصومت آشکار غرب مواجه هستند، چنین تصمیم گرفته اند که به اقدامات خود در عرصه بین المللی هماهنگی بیشتری بخشند. البته، ابعاد این هماهنگی هنوز دقیقا مشخص نشده است.

در این میان، وزیران اشاره کردند که همکاری تجاری – اقتصادی دو کشور از چشم انداز بسیار خوبی برخوردار شده است.

النا دونایوا، کارمند ارشد علمی انستیتوی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه، در گفتگویی با نشریه «نزاویسیمایا گازتا» خاطر نشان کرد که در ماه اوت، روسیه و ایران «یادداشت تفاهم مربوط به همکاری های متقابل» به مدت پنج سال را امضا کردند. این یک سند مقدماتی است. در روزهای 10 – 9 ماه سپتامبر نیز در تهران، نشست کمیسیون بین دولتی برگزار خواهد شد و قرار است طی آن وضعیت این سند مشخص شود. پیش بینی می شود که در این نشست، 100 نفر از تجار روسی نیز حضور یابند.

و این تلاشی است، در راستای رساندن روابط تجاری – اقتصادی به سطح جدید. براساس قرارداد مورد نظر، ایران نفت خود را به روسیه خواهد فروخت. مبلغ دریافتی از این معامله در حساب مشخصی ذخیره خواهد شد. روسیه نیز کالاها و خدمات خود را به ایران صادر خواهد کرد، یعنی این کشور بازار ایران را در دست خواهد گرفت».

پیش بینی می شود که روسیه این نفت را به خارج از کشور صادر کند. امریکا و اتحادیه اروپا که ایران را تحریم کرده اند، از این کشور نفت خریداری نمی کنند. اما، مبنای قرارداد روسیه – ایران بر این قرار گرفته است که تحریم های غربی اعمالی علیه روسیه، مشمول این معامله نگردد. قضیه این است که روسیه کالاهای ممنوعه دو منظوره را صادر نخواهد کرد. و اینجا از صادرات فلزات، تجهیزات برای نیروگاه های برقی، کامیون، محصولات کشاورزی و غیره سخن در میان است.

فهرست کالاهای این معامله تصویب نشده است. تمامی نفت صادراتی ایران به جنوب ارسال می شود. البته در دریای خزر نیز پایانه وجود دارد. اما به احتمال زیاد، نفت خریداری شده توسط روسیه، به وسیله نفتکش ها از خلیج فارس صادر خواهد شد. دونایوا می گوید که برای آغاز کار این قرارداد، باید زیرساخت ها آماده باشند.

نشریه امریکایی «تایم» می نویسد که احتمال دارد، عقد قرارداد با روسیه، امکان دور زدن برخی از تحریم های تند غرب را برای ایران مهیا سازد. به این ترتیب، تلاش های مربوط به منزوی کردن اقتصاد ایران با هدف ممانعت از اجرای برنامه هسته ای ایران، نیز بیهوده خواهد بود.

مدت هشت سال از زمان آغاز مذاکرات «گروه 1+5» با ایران، با هدف ممانعت از کاربرد برنامه هسته ای ایران در اهداف نظامی، سپری شده است. در تابستان سال جاری، زان برگزاری دور مرحله ای مذاکرات در وین، به نظر می رسید که قرارداد مورد نظر در جهت نیل به این هدف، در آستانه تدوین قرار گرفته است. اما، امریکا بر اعمال محدودیت ها در حجم اورانیوم غنی شده پافشاری داشت که قبول آن از نظر ایران غیر ممکن بود. از این رو، زمان پایان گیری مذاکرات به ماه نوامبر موکول شد.

این موضوع، واکنش بسیار منفی ایران، را برانگیخت. النا دونایوا در این رابطه یادآور شد که «موضع روسیه در مذاکرات، نسبت به موضع کشورهای غربی، همواره به نفع ایران بوده است. مسکو نیز مانند پکن، موافق آن است که ایران بخشی از برنامه هسته ای خود را که در جهت توسعه انرژی اتمی در نیل به اهداف صلح آمیز لازم دارد، حفظ کند».

مذاکرات وزیر امور خارجه ایران در مسکو، قرابت مواضع دو کشور در رابطه با رویدادهای جاری در سوریه و عراق را نشان داد. روسیه تصریح کرده که ایران در مبارزه با تندروها سهم بسزایی دارد و باید یکی از کشورهای شرکت کننده در حل و فصل صلح آمیز مسائل دو کشور باشد.

۱۳۹۳/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...