نسخه چاپی

گزارش نیویورك تایمز از ایستادگی ایران در برابر تحریم ها

روزنامه نیویورك‌تایمز گزارش داده است كه اكنون ایران به این نتیجه رسیده است كه تهران در صورت شكست مذاكرات هم می‌تواند در برابر تحریم‌ها ایستادگی كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز روز چهارشنبه با اشاره به مذاکرات نمایندگان ایران و روسیه در تهران، نوشته است که این اقدام می‌تواند در راستای ضربه زدن به تحریم‌ها صورت گرفته باشد. این گزارش به نقل از کارشناسان نوشته است که سران ایران به این نتیجه رسیده‌اند که تهران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای نیز می‌تواند در برابر تحریم‌ها بایستد.

وزرای نفت ایران و انرژی روسیه روز سه‌شنبه توافقنامه همکاری‌های دوجانبه‌ای را به امضا رساندند. همچنین گزارش‌های متعددی از احتمال انعقاد قراردادهای پایاپای میان دو کشور منتشر شده که در صورت تحقق می‌تواند تحریم‌های وضع‌شده علیه دو کشور را به چالش بکشد.

نیویورک‌تایمز با بیان اینکه ایران با مذاکره با روسیه «سیگنال تازه‌ای ارسال کرد مبنی بر اینکه به دنبال بی‌اثر کردن تحریم‌های غرب» است، مدعی شده است که این گفت‌وگوها بر تردیدها نسبت به پیشرفت دور تازه مذاکرات هسته‌ای با گروه موسوم به 1+5 که هفته آینده پیش از آغاز مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود، افزوده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، همکاری‌های اقتصادی تهران با روسیه می‌تواند موجب کاهش اثرگذاری تحریم‌ها شود. در همین راستا، روز سه‌شنبه آفریقای جنوبی نیز که زمانی از مشتریان نفت ایران بود، اعلام کرد پس از مذاکرات با تهران، امیدوار شده است که بتواند ظرف سه ماه آینده واردات نفت از ایران را از سر گیرد.

روز دوشنبه هفته جاری، «عباس عراقچی» مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای و معاون «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که ایران از هرگونه تحریم اقتصادی جدید آمریکا حمایت نمی‌کند و این اظهارات بعد از آن مطرح شد که دولت اوباما ماه گذشته اعلام کرد که بیش از ۲۵ شخصیت و شرکت ایرانی را به لیست سیاه تحریم‌ها افزوده است.

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، توافق موقتی بین ایران و ۱+۵ تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» حاصل آمد و در قبال محدود شدن بخشی از برنامه هسته‌ای ایران، مقدار اندکی از تحریم‌ها لغو شد و قرار بر آن شد که تحریم‌های جدیدی در حین مذاکرات علیه ایران تحمیل نشود.

مذاکره‌کنندگان بعد از آنکه در دوره ۶ ماهه مذاکرات خود موفق نشدند به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران برسند، مذاکرات را برای یک دوره چهار ماهه و تا نوامبر سال جاری میلادی تمدید کردند اما تاکنون پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است.

ایران و ۱+۵، قرار است روز ۱۸ سپتامبر درست چند روز قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در نیویورک گردهم آیند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که برخی از کارشناسان که مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنند بر این باورند که مقامات ارشد ایران هم‌اکنون بر این باورند که در صورت شکست دیپلماسی، قادر است در برابر پیامدهای اقتصادی هرگونه تحریم جدیدی مقاومت کند.

برخی تحلیلگران معتقدند که مقامات ایرانی متقاعد شده‌اند که تقویت رابطه اقتصادی با روسیه برای ایران اهرم جدیدی را به وجود آورده است.

۱۳۹۳/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...