نسخه چاپی

جنگ اردوغان با حشاشین قوه قضائیه تركیه

رجب طیب اردوغان كه ماه گذشته رئیس‌جمهور تركیه شد،‌ دشمنانش در قوه قضاییه را به "حشاشین" قرون وسطایی تشبیه كرد كه به تركیه خیانت می‌كنند.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از رویترز، اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نشان می‌دهد که جنگ وی با قوه قضاییه به پایان نرسیده است.

این جنگ قدرت، انتخابات ماه آتی سیستم قضایی ترکیه را به میدان جنگ تبدیل کرده است. قرار است در جریان این انتخابات اعضای شورای عالی قضات و دادستان‌ها تعیین شوند که این شورا مسئول انتصاب، انتقال، ارتقا و اخراج اعضای برجسته قوه قضاییه ترکیه است.

مراد اصلان، رئیس یارساو، انجمن سکولار قضات و دادستان‌ها که لیستی از کاندیداها را اعلام کرده و در رای‌گیری نقشی اساسی ایفا می‌کند، گفت: این مساله برای دولت، مساله مرگ و زندگی است. درگیری اردوغان با حزب خدمت فتح الله گولن، روحانی برجسته مستقر در آمریکا،‌ اولین مشکل وی در راستای قدرت طلبی‌اش است. اردوغان، گولن را به ایجاد "دولت موازی" در قوه قضاییه و پلیس متهم کرده است؛ اتهامی که گولن رد می‌کند.

اردوغان در جریان آخرین نشست خود با حزب حاکم عدالت و توسعه پیش از تحویل پست نخست‌وزیری گفت: سیستم قضایی را نمی‌توان در دست مشتی حشاشین رها کرد. من معتقدم که قضات و دادستان‌های وطن‌پرست حشاشین را از میان خود پاک خواهند کرد و اثرات باقی مانده از آن‌ها را در سیستم قضایی از میان برمی‌دارند.

حال جنگ میان اردوغان و گولن باعث نگرانی دیپلمات‌ها و سرمایه‌گذاران درباره استقلال قوه قضائیه شده است. مخالفان اردوغان هراس دارند که اردوغان موفق شود تا از نفوذ گولن بکاهد و بدین ترتیب قدرت بیشتری را در قوه قضائیه بدست آورد.

حشیشیه یا حشاشین نامی است که مخالفان مسلمانِ اسماعیلیان نزاری بر آنان نهادند و سپس در زبان‌های اروپایی به گونه‌های مختلفِ کلمه Assassin بدل شد.

۱۳۹۳/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...