نسخه چاپی

سه شنبه؛

مردان هسته‌ای به نیویورك می روند

عکس خبري -مردان هسته‌اي به نيويورک مي روند

معاون وزیر خارجه كشورمان از عزیمت تیم هسته‌ای كشورمان به نیویورك در سه‌‌شنبه همین هفته خبر داد.

به گزارش نما، "سیدعباس عراقچی" عضو تیم هسته‌ای کشورمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پیرامون از سر گیری دور جدید گفتگوها با گروه 1+5 گفت: جهت انجام دور تازه مذاکرات با طرف غربی سه‌شنبه همین هفته عازم نیویورک شهر محل مذاکرات هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که این دور از گفتگوها چند روز به طول می‌انجامد اظهار داشت: در دور کارشناسان نیز حضور دارند و مشخص نیست که چند روز به طول خواهد انجامید.

همچنین عراقچی پس از پایان گفتگوها با سه کشور اروپایی که پنج‌شنبه هفته گذشته در وین اتریش برگزار شد در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت: در مجموع گفتگوهای مفید و سازنده ای بود و به درک بیشتر از مواضع طرفین کمک کرد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان تاکید کرد: با این حال اختلافات در موضوعات اساسی همچنان باقی است.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشور افزود: هدف گفتگو با سه کشور اروپایی رایزنی و آماده سازی یرای مذاکرات هفته آتی در نیویورک بود.

گفتنی است؛ نشست چهارجانبه ایران و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران و به منظور گفت‌و‌گو درباره اختلافات باقیمانده پنجشنبه هفته گذشته در مقر اروپایی سازمان ملل در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزرای خارجه ایران ریاست هیأت ایرانی را در این مذاکرات برعهده داشتند.

سایمون گس نماینده انگلیس، هانس دیترلوکاس نماینده آلمان و نیکلا دو ریویر نماینده فرانسه در گروه ۱+۵ نیز ریاست طرف مقابل را عهده دار بودند.

پس از آنکه در پایان ششمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین، این مذاکرات برای چهار ماه تمدید شد قرار شد که گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه دو سه هفته بعد از سر گرفته شود که در همین راستا رایزنی‌های تهران با سفارتخانه‌های ۵ کشور (به جز آمریکا) در تهران برقرار بود و ایران و آمریکا در سطح معاونان ۱۶ مرداد ماه به مدت چهار ساعت در شهر ژنو به گفت‌و‌گو پرداختند.

معاونان ظریف پنجشنبه و جمعه هفته گذشته ۱۳ و ۱۴ شهریور ماه نیز برای دومین بار در شهر ژنو به مدت ۱۲ ساعت و نیم با معاونان وزرای خارجه آمریکا به رایزنی پرداختند و کار‌شناسان دو طرف نیز ۸ ساعت گفتگو کردند.

محمدجواد ظریف و کا‌ترین اشتون دهم شهریور ماه در شهر بروکسل پایتخت بلژیک به همراه معاونانشان به مدت سه ساعت رایزنی کردند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران یک روز بعد ۱۱ شهریور ماه در پاریس با نماینده فرانسه در گروه ۱+۵ به مدت چهار ساعت گفتگو کرد.

هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ قرار است ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور ماه) در شهر نیویورک برگزار و یک روز قبل ۲۶ شهریور محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کا‌ترین اشتون بر سر میز ناهار به رایزنی قبل از مذاکرات خواهند پرداخت.

آنگونه که سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای پیش از این گفته بود که نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ (آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه، چین و آمریکا) نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود اما هنوز تاریخ آن مشخص نشده است.

محمدجواد ظریف هفتم شهریور ماه در سفری یک روزه به مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره این مذاکرات به گفت‌وگو پرداخت و در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه تاجیکستان نیز با وزیر خارجه چین در این زمینه گفت‌وگو خواهد کرد.

ایران و ۱+۵ درباره دستیابی به توافقنامه جامع هسته‌ای تاکنون ۶ دور در شهر وین پایتخت اتریش مذاکره کردند که در ششمین دور و پس از آنکه مشخص شد توافقی حاصل نمی‌شود این مذاکرات برای چهار ماه تمدید شد.

در پنجمین دور مذاکرات در وین کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز و در ششمین دور اعلام شد که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن به نگارش در آمده ولی هنوز اختلافات و پرانتز‌ها باقی است.

ظرفیت غنی سازی، تحریم‌ها، بازه زمانی اجرای توافقنامه جامع و راکتور آب سنگین اراک از مهم‌ترین نقاط مورد اختلاف ایران و گروه ۱+۵ است.

سیدعباس عراقچی پیش از حضور در مذاکرات امروز در وین در گفت‌و‌گویی عنوان کرد: امیدواریم از طریق دیدارهای دوجانبه به درک و تفاهم بیشتری برسیم تا انشاءالله در دور جدید مذکرات در نیویورک به پیشرفت برسیم.

وی در خصوص اینکه اگر پس از سوم آذر ماه و تمدید چهار ماهه به توافق جامع دست نیابید چه رخ خواهد داد؟ عنوان کرد: بعد از ۴ ماه حتی اگر به توافق نرسیم، شرایط ایران هرگز به شرایط قبل برنخواهد گشت و دیگر کسی نمی‌تواند ایران را به عنوان تهدید بیان کند.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه تصویر نادرست از ایران در اثر مذاکرات و دیپلماسی تقریبا یک سال گذشته شکسته، گفت: اگر طرف‌های مقابل حسن نیت داشته باشند و از برخی خواسته‌های غیر معقول دست بردارند این مذاکرات به سرانجام خواهد رسید.

عراقچی تصریح کرد: فضای روانی علیه ما شکسته و چارچوب تحریم‌ها شکاف‌های عظیم برداشته است.

۱۳۹۳/۶/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...