احتمال منطقه‌بندی تهران برای انتخابات مجلس

رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص گفت: در كلان‌شهرها و تهران بحث این بود كه ۳۰ نماینده برای تهران نباشد و گفته شد تهران به ۶، ۷ یا ۸ منطقه تقسیم شود و در هر منطقه ۴ یا ۵ كاندیدا باشند كه مردم به جای ۳۰ نفر، از بین نامزدهای آن منطقه ۴ یا ۵ نفر را انتخاب كنند.

به گزارش نما، محمد هاشمی رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص در گفت‌و‌گو با فارس که مشروح آن متعاقباً منتشر خواهد شد، درباره مهمترین مصوباتی که در مجمع در حال رسیدگی است اظهار داشت: در حال حاضر قانون انتخابات در دستور مجمع قرار دارد. هاشمی درباره جزئیات تغییر قانون انتخابات در مجمع تصریح کرد: پیرامون بررسی قانون انتخابات در جلسه اول صرفاً‌ درباره کلیات آن بحث شد، سپس یکی از مواردی که بحث و تصویب شد این بود که هر فردی شعبه رأی دادنش مشخص باشد؛ یعنی وقتی به حوزه انتخابیه می‌روید، به شما کارت می‌دهند که شما در چه حوزه‌ای باید رأی بدهید.

رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص با بیان اینکه این بحث قاعدتاً باید برای همه انتخابات باشد، افزود: قانون انتخابات اعم است و همه انتخابات را در بر می‌گیرد اما موضوعی که خیلی در آن بحث می‌شد، موضوع تهران و استان‌های بزرگ و کلان‌شهرها بود که به گونه‌ای حوزه‌های انتخاباتش تعریف شود که رأی دهندگان بتوانند شناخت بهتری از نمایندگان داشته باشند.

وی بر همین اساس ادامه داد: مثلاً در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک مردم معمولاً‌ از نماینده و سابقه او شناخت پیدا می‌کنند اما در کلان شهری مثل تهران که ۳۰ نماینده است، مردم نمی‌توانند شناخت کافی بدست آورند. هاشمی درباره اینکه آیا درباره نحوه تبلیغات نامزدها صحبت می‌شود، گفت: بیشتر بحث روی این بوده که حوزه‌های انتخاباتی را کوچک‌تر کنیم.

رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص با ذکر مثالی در این زمینه توضیح داد: به طور مثال در کلان‌شهرها و تهران بحث این بود که ۳۰ نماینده برای تهران نباشد و گفته شد تهران از مرکز به ۸ یا ۷ یا ۶ منطقه تقسیم شود و در هر منطقه ۵ یا ۴ کاندیدا باشد که مردم به جای ۳۰ نفر و از بین نامزدهای آن منطقه ۴ یا ۵ نفر را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: بحث دیگر نیز درباره شرکت‌کنندگان بود، یعنی رأی دهندگان با توجه به محل اقامت‌شان شعبه‌ای که می‌خواهد رأی دهند باید مشخص شود. هاشمی با بیان اینکه این به معنای منطقه‌بندی نیست، تاکید کرد: البته هیچکدام نهایی نشده و هنوز دراین باره بحث می‌شود.

رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص ادامه داد:‌ در خیلی از کشورهای غربی مشخص است شما کجا باید بروید رأی بدهید، این طرح محسناتی دارد که اولاً خیلی راحت می‌توان مشخص کرد که چه کسی رأی داده یا رأی نداده است و یک کارت صادر می‌شود که مشخص می‌کند شما باید در کدام حوزه رأی بدهید لذا لیستی که در این حوزه هست، اسامی کسانی که باید در آن حوزه رأی بدهند را مشخص می کند.

وی تصریح کرد:‌ کسانی که باید در آن حوزه رأی دهند، تیک می‌زنند و پس از اتمام رأی‌گیری مشخص می‌شود که به طور مثال از ۲هزار نفر واجد شرایط چند نفر رأی داده‌اند و مشخص می‌شود چه کسانی بودند،‌ چون هر فرد یکجا رأی می‌دهد و دو بار نمی‌تواند رأی بدهد و فقط در یک حوزه می‌تواند رأی دهد لذا یکسری محسناتی دارد.

هاشمی همچنین درباره حذف دو مرحله‌ای شدن انتخابات نیز متذکر شد: هنوز به این نکات نرسیده‌ایم و فعلاً این طرح به کمیسیون رفته و حذف و اضافه روی آن طرح صورت گرفته است.

۱۳۹۳/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط