بازگشت آوارگان كرد از تركیه به كوبانی

وجود مقادیر زیادی از انواع بمب ها و خمپاره عمل نكرده در كوبانی یكی از علل اصلی نگرانی آوارگان كرد برای بازگشت به این شهر مهم و راهبردی در استان حلب است.

به گزارش نما، شبکه "اسکای نیوز عربی" گزارش داد که مسئولان ترکیه اعلام کردند پس از اخراج تروریست های داعش از شهر کوبانی (عین العرب) در شمال سوریه، نزدیک به 4000 هزار آواره کرد سوری به خانه هایشان برگشتند.






مسئولان ترکیه تاکید کردند روند بازگشت آوارگان کرد سوری به کوبانی که نزدیک به چهار ماه صحنه درگیری های شدید مبارزان کرد با تروریست های داعش بود ، به کندی صورت می گیرد و بسیاری از آوارگان می ترسند به این شهر بازگردند.




مسئولان ترکیه افزودند درگیری های شدید عناصر داعش با مبارزان کرد خسارات زیادی را به مناطق مختلف شهر کوبانی که پیش از حمله داعش بیش از 200 هزار نفر جمعیت داشت، وارد کرده است.




مبارزان کرد با حمایت نیروهای پیشمرگه و حملات هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا پس از چهار ماه درگیرهای شدید توانستند در اواخر ماه ژانویه تروریست های مسلح را از کوبانی خارج کنند اما درگیری ها میان طرفین در روستاهای اطراف این شهر مرزی همچنان ادامه دارد.




وجود مقادیر زیادی از انواع بمب ها و خمپاره عمل نکرده در کوبانی یکی از علل اصلی نگرانی آوارگان کرد برای بازگشت به این شهر مهم و راهبردی در استان حلب است.




ادریس ناسان سخنگوی اداره امور حوادث غیر مترقبه ترکیه اعلام کرد تاکنون 4000 نفر ازاهالی کوبانی از ترکیه به خانه های خود برگشته اند و در یک ماه گذشته که کوبانی از عناصر داعش پاکسازی شده است دست کم 15 نفر بر اثر انفجار بمب و گلوله های خمپاره در این شهر کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.




مقام ترک افزود با وجود خروج داعش از کوبانی، هنوز امنیت کامل در این شهربرقرار نشده است اما آنکارا امیدوار است آوارگان سوری هر چه زودتر به خانه هایشان برگردند.




وی در ادامه مساعدت بیشتر جامعه بین المللی را برای پاکسازی مناطق مختلف کوبانی از انواع مواد منفجره خواستار شد.




همزمان با یورش عناصر داعش به کوبانی در سال گذشته (2014)‌ تقریبا همه ساکنان این شهر به ترکیه فرار کردند.




دیده بان حقوق بشر مخالف سوریه هم هفته گذشته اعلام کرد جنگجویان کرد علاوه بر پاکسازی شهر کوبانی از عناصر داعش، توانستند دست‌کم 163 روستا در حومه این شهر را از اشغال گروههای مسلح آزاد کنند اما درگیری ها در برخی مناطق غرب و جنوب کوبانی همچنان ادامه دارد.

۱۳۹۳/۱۲/۵

اخبار مرتبط