سومین عامل مرگ در ایرانی‌ها

براساس تحقیقات انجام شده در مراكز تحقیقاتی معتبر دانشگاهی، سرطان سومین عامل مرگ درایرانی‌ها به شمار می‌رود.این در حالی است كه طبق آمار انجمن سرطان ایران،رشد بیماری سرطان جهانی است وآمارمبتلایان به سرطان درهمه جوامع درحال افزایش است.

به گزارش نما به نقل از پانا، درایران هم درحال حاضر حدود ۸۵ هزارسرطانی داریم که به انواع سرطان‌ها مبتلا هستند. ازاین تعداد هرساله نزدیک به ۳۰ هزار نفرهم فوت می‌کنند.هرسال هم به تعداد فوتی‌ها اضافه می‌شود وهم با افزایش این سرطان‌ها به تعداد مبتلایان هم افزوده می‌شود.

باید گفت انواع سرطان‌ها وبیماری‌های قلبی وعروقی درکمین ۷۵میلیون ایرانی نشسته‌ است .چرا که بررسی‌ها وتحقیقات نشان می‌دهد که بیماری‌ها درایران خیلی زودترازجوامع دیگرشیوع پیدا می‌کند و میانگین سنی ابتلای آن هم از میانگین سنی جهانی دراکثر موارد پایین تر است.این روند درسال‌های اخیربا گسترش زندگی ماشینی و صنعتی ومهاجرت از روستاها به شهرها سرعت بیشتری هم پیدا کرده بطوری كه سن ابتلا دربیشتر بیماری‌ها پایین‌ترهم آمده است.

هر ساله حدود ۳۵۰ هزارنفر در ایران می میرند که علت مرگ ۳۰هزار نفرشان سرطان است اما وزارت بهداشت معتقد است اوضاع هنوز وخیم نشده و همین آمار سرطانی هم که داریم، از بیشتر کشورهای دنیا پایین تراست.

اما آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، نشان می دهد که شیوع سرطان درایران درسال ۲۰۱۳به ازای هر۱۰۰ هزارنفر،۱۳۴ نفراست واین درحالی است که آمار متوسط ابتلا به سرطان درهمه کشورهای دنیا به ازای هر۱۰۰ هزارنفر۱۸۸ نفر است.اما ازآنجایی که سرطان بیماری افراد مسن است وامید به زندگی درایران درحال بالا رفتن است،بروزسرطان بیشتربه چشم می آید.

دکتراکبری رئیس انجمن سرطان کشور نیزمعتقد است که روند رشد سرطان درایران تند است واگرکاری نکنیم، آمارهای داخلی مان از متوسط جهانی بالا می رود.

اومی گوید:درست است که کل سرطان های ما از کشورهای غربی و حتی کشورهای منطقه کمتر است اما به هر حال روند رو به رشد ما ازآن ها تندتراست. اگر ما نسبت به این موضوع حساسیت نشان ندهیم و خوب کار نکنیم ممکن است در چندین سال آینده رشد ابتلا به سرطان در کشورما بیشتر ازدنیا شود.

به گفته وی در حال حاضر سرطان معده در ایران بیشترین مبتلایان را هم در بین مردان و هم در بین زنان دارد. سرطان‌های ریه و پروستات درآقایان و سینه درخانم‌ها هم سهم بالایی از بیمارن سرطانی درکشور را تشکیل می‌دهند.

اما دكتر محسن رضوی، فوق تخصص بیماری های خون و سرطان نیزمعتقد است:انفجار بمب سرطان، بیشترازآنكه واقعیت باشد، یك ادعای هولناك است كه برای جمعیت عادی مقیم در شهر دلواپسی ایجاد می كند. شاید این ادعا چندان علمی نباشد، زیرا اگر بگوییم بمب سرطان منفجر شده است، یعنی كار از كار گذشته است و نمی توانیم این اتفاق را جبران كنید. در صورتی كه حتی با وجود عوامل خطر فعلی، می توان برای كمتر كردن آمار مبتلایان به این بیماری كارهای زیادی انجام داد.

به اعتقاد وی ؛واقعیت این است كه در سال های گذشته آمار درستی از مبتلایان به سرطان گرفته نمی شد و از آنجا كه جدیداً در مراجعه های پاتالوژی، گزارش های دقیق و آمار دقیقی تعیین می شود، تصور عموم این است كه آمار مبتلایان از گذشته بالاتر رفته است.

این پزشک متخصص می افزاید: از سوی دیگر در ۵۰ سال گذشته ما بهداشت آب را به شكل امروزی نداشتیم و آب های سطحی وارد تغذیه مردم می شدند كه همه از قارچ های سرطان زا پر بوده اند و ممكن است بخشی از مبتلایان، قربانی مصرف این آب ها باشند. اما امروز با بالاتر رفتن بهداشت آب و رسیدگی به تغذیه مردم و كنترل مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان به خاطر غذاهای آلوده كمتر شده است.

او در مورد نقش آلودگی هوا در بروز سرطان می گوید:هنوز هیچ مستند علمی وجود ندارد كه نقش آلودگی هوا را در ابتلا به سرطان اثبات كرده باشد و اعلام این خطر، بیشتر یك پیش بینی است. گذشته از این موارد، نباید فراموش كنیم كه جمعیت تهران از ۵ـ۴ میلیون به ۲۰ میلیون نفر رسیده است و می توان انتظار داشت كه جمعیت سرطانی هم گسترده تر شود. با توجه به استرس روزمره زندگی، ترافیك، نوسان هزینه های زندگی و ناامنی اجتماعی طبیعی است كه ایمنی افراد پایین تر بیاید و باید بپذیریم كه ابتلا به بخش عمده ای از سرطان ها به شرایط سیستم ایمنی بدن وابسته است.

وی می افزاید: استرس روزمره به سیستم ایمنی بدن آسیب می زند و زندگی شهری امروز هم با استرس گره خورده است. تندخویی رایج شده و ارتباط میان افراد به هم ریخته است و همه این عوامل به ظاهر كوچك به سیستم ایمنی افراد آسیب می زند و فرد را مستعد ابتلا به سرطان می كند.

طبق آخرین گزارش سالانه از آمار سرطان ،سرطان پستان در زنان ایرانی رتبه اول و سرطان معده در مردان در رده بالاتر سرطان‎های مردانه قرار دارد. سرطان پستان با شیوع ۱۰ تا ۱۵ درصدی اش در حالی ۴۰ هزار زن ایرانی را درگیر کرده که این رقم برای زنان دیگر نقاط جهان ۲ تا ۲.۵ درصد است. حتی مدتی قبل وزارت بهداشت آماری منتشر کرد که نشان می داد سن متوسط مراجعه کنندگان مبتلا به سرطان پستان حدود ۱۰سال کمتر از دیگر کشورها است.

بر اساس همین گزارش ، سرطان معده، پوست، روده بزرگ، خون، ریه، مری، استخوان، اعصاب مركزی و غدد لنفاوی هم از رایج‌ترین سرطان‌ها در میان ایرانی ها هستند. البته توزیع این سرطان ها در مناطق مختلف کشور متفاوت است. در شمال ایران سرطان‌های گوارشی به خصوص سرطان معده و مری، بیش از سرطان‌های دیگر شایع است. آنقدر که در گیلان در ۵۰ سال گذشته شیوع آن ۳برابر شده است. در مركز و جنوب كشور سرطان معده زیاد است و بعد از آن، سرطان‌های استخوان، خون و پروستات قرار دارند.

سرطان روده که معمولا در افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود، در ایران مردان زیر ۵۰ سال زیادی را درگیر می کند و سرطان پروستات، به عنوان یکی از پرتلفات ترین سرطان های مردان ایرانی، هر سال ۳۳درصد از جمعیت را مبتلا می‌کند.

ملک‌زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت هم به عوامل بروز سرطان در ایران اشاره می کند و می گوید: سیگار، قلیان و تریاک از عوامل مهم بروز سرطان درایران هستند و تریاک حتی ازمصرف سیگارنقش بیشتری درایجاد سرطان دارد و یکی از عوامل سرطان لوزالمعده است. یعنی مهم‌ترین ریسک فاکتورسرطان لوزالمعده درایران، تریاک است. همچنین چاقی نیزازعوامل موثر در بروز سرطان است که درکشور با این موضوع مواجه هستیم. بیشترین مصرف تریاک در دنیا درایران است که یکی ازمهم‌ترین عوامل سرطان‌زاست و باید روی آن بیشتر کار شود. کمربند منطقه سرطان‌خیزی که شمال کشورما نیزجزو آن است، محل کشت و برداشت تریاک است و متاسفانه در ایران این ماده به شکل ترانزیت هم وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت نقش تغذیه در بروز سرطان می افزاید: تغذیه نیز بسیار مهم است این در حالی است كه در کشور مصرف میوه و سبزیجات کم است. در این مورد مصرف آجیل‌های بدون نمک، یکی از عوامل پیشگیری از سرطان است. امواج الکترونیکی و حتی موبایل نیز می‌تواند منجر به سرطان شود، به طوری که در مطالعات عنوان شده که موبایل می‌تواند باعث بروز سرطان مغز شود.

ملک‌زاده در مورد نقش وراثت در بروز سرطان می گوید: ارث فقط ۵ درصد در بروز سرطان تاثیر دارد که در این زمینه خیلی هم قابلیت پیشگیری وجود ندارد. یکی از بحث‌های مهم این است که باید در زمینه سرطان‌ها غربالگری کنیم. البته باید ببینیم این غربالگری موثر است یا خیر. بنابراین مهم است که روشی را برای غربالگری انتخاب کنیم که مفیدباشد. درحال حاضر گایدلاین‌ها برای پیشگیری ازسرطان تغییرکرده است. به طور کلی باید پروتکل‌ها و روش‌های پیشگیری را به طور دقیق مطالعه کنیم تا ببینیم آیا واقعا موثرند یا خیر؟
بیماری سرطان درکنار همه مصایب خود مشکل بزرگ دیگری هم برای بیماران و کشور دارد آنهم هزینه های بالای درمان است .

دکترکیوان مجیدزاده رییس پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در خصوص هزینه‌های سالانه درمان سرطان درکشوراشاره می كند و می گوید: هزینه‌های سالانه درمان سرطان در کشور بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بوده که برآورد شده بیش از ۷۰ درصد آن را بیماران و مابقی شامل ۳۰ درصد توسط دولت پرداخت می‌شود.

به هر حال بیماری سرطان با زندگی مدرن و صنعتی شدن جوامع و انواع آلودگی ها درحال گسترش است و با توجه به روند نزولی هرم جمعیتی درایران و افزایش آمار مرگ و میر براثر انواع سرطان نیازمند عزم ملی برای ریشه کنی این بیماری هستیم.

۱۳۹۴/۱/۲۳

اخبار مرتبط